Nike sa spája s klenotníctvom Tiffany a prinášajú prvé legendárne tenisky
Známe klenotníctvo si od spolupráce Nike sľubuje dosah na mladšie publikum, Nike chce vidieť svoje akcie rásť.
Najnovším hitom finančných trhov je spojenie značiek Nike a Tiffany do spoločného projektu. Faktom je, že investori spájanie známych značiek (takzvaný cobranding) oceňujú a posledné desaťročia to je populárny spôsob, ako značky inovujú svoje portfólio produktov. Samotný výrobca športového oblečenia a obuvi Nike podnikol do roku 1971 už niekoľko množstvo spoluprác a treba povedať, že (aj vďaka viacerým prekvapujúcim spoluprácam) mu to prospieva.
Tiffany oslovuje mladších ľudí (čo sa jej aj darí)
Povedzme si niečo viac o prepojení s Tiffany, ikonickou značkou v oblasti klenotov. Samotnú značku Tiffany si netreba veľmi predstavovať, je to symbol luxusu. Firma Tiffany & Co. je od januára 2021 súčasťou veľkého koncernu LVMH, ktorý vlastní Bernard Arnault, aktuálne najbohatší človek planéty. Značku Tiffany kúpil Arnault za 15,8 miliardy dolárov a do jej čela posadil – presne podľa tradície – svojho syna Alexandra. Ten odvtedy urobil s Tiffany kus práce. Kľúčovým cieľom bolo priblížiť túto značku k mladšej generácii. Medzi aktivity, ktorými sa to snaží dosiahnuť, sú napríklad aj mladí ambasádori ako Jay Z a Beyoncé. Výsledky sú pozitívne: hodnota Tiffany narástla za dva roky o vyše 18 %, čiže rýchlejšie ako kedykoľvek predtým.
A najnovšia spolupráca s Nike je pokračovaním stratégie, ktorú nasadil Arnault mladší. Jeho cieľom je dostať šperky Tiffany do sveta módy, a tým pádom opäť osloviť širšie publikum. Tento spôsob sa v LVMH osvedčil (stačí sa pozrieť na úspešné príklady Louis Vuitton, LOEWE a Rimowa). Tiffany sa celkovo darí rozširovať predaj po celom svete- Okrem svetoznámej predajne na 5th Avenue v New Yorku sa produkty značky predávajú v ďalších viac ako 300 obchodoch po celom svete.
Výkonnosť akcií spoločnosti LVMH za posledných 5 rokov. (Zdroj: Google)
LVMH ide karta, akcie rastú
Samozrejme, nie je prvá spolupráca značky Tiffany s inými značkami v oblasti módy. Známe sú projekty so Supreme, Fendi a výrobcom hodiniek Patek Philippe. Takisto Tiffany spolupracovala s umelcami, napríklad Danielom Arshamom a Nadáciou Andyho Warhola pre vizuálne umenie. Nová spolupráca s Nike a celkovo „omladenie“ značky vnímajú investori pozitívne ako nový trend. A to logicky pomáha aj akciám materskej firmy LVMH. Po oznámení spolupráce s Nike akcie materského koncernu mierne posilnili. Ak sa pozrieme na vývoj akcií LVMH, za posledný rok narástli akcie o 14 percent (a to hovoríme o roku 2022, ktorý bol pre drvivú väčšinu finančných trhov stratový). A pri 5-ročnej výkonnosti LVMH narástol o výrazných 223 percent.
Pár tenisiek za 400 dolárov
O čom vlastne hovoríme, keď je reč o spolupráci? Prvým výsledkom sú tenisky Nike x Tiffany & Co. Air Force 1 1837 v čiernej semišovej farbe s tyrkysovým „swooshom“ (čo je symbol spoločnosti Nike) a strieborným prvkom na päte. Už je známe, že sa do predaja dostanú 7. marca 2023, a to vo dvoch predajniach Tiffany & Co. v New Yorku a v niektorých predajniach Nike v Severnej Amerike. Plus bude možnosť objednať si ich cez aplikáciu SNKRS od Nike.
Tento model je symbolická pocta k 40. výročiu prvého modelu Nike Air Force 1. A cenovka? Suma je príznačne luxusná: 400 dolárov. Na sociálnych sieťach sa tiež ozvali kritické hlasy okolo minimalistického použitia typickej tyrkysovej farby Tiffany. Každopádne, rozruch okolo tenisiek je značný a je pravdepodobné, že vysoký bude aj záujem. Zvlášť, ak súčasťou série je aj špeciálna strieborná kolekcia s dizajnovým obuvákom, kefkou na topánky a ozdobným príveskom dubrae na šnúrky.
Nike x Tiffany & Co. Air Force 1 1837 (zdroj. Nike.com)
Oplatí sa investovať do šperkov a luxusu? Vývoj posledných rokov je pozitívny
Luxusný segment je v posledných rokoch na vzostupe. Potvrdzuje to aj vývoj akcií LVMH. A teda tento segment je zaujímavý aj investične. Grand View Research odhaduje rast segmentu šperkov a klenotníckych výrobkov na 8,5 % percent a nárast trhu do roku 2030 na 518 miliárd dolárov. Nike tento vývoj vidí a chce mať na ňom svoj podiel. Možno aj preto nazvala vyššie spomenutý pár tenisiek prvým „legendárnym párom“ topánok vo svojej ponuke.
Nike rozhodne očakáva od spolupráce veľa a fakt je, že to potrebuje. Jej akcie sú totiž za posledný rok ešte stále v mínuse, aj keď za posledných 5 rokov vykazujú stále slušný rast na úrovni 63 percent. Opatí sa sledovať, aký bude reálny dopyt po topánkach a aké ďalšie modely prídu na trh, a tým párom ako sa tento úspech či zlyhanie prejaví na hodnote akcií oboch firiem.
Výkonnosť akcií spoločnosti Nike za posledných 5 rokov. (Zdroj: Google)