Denník N

Medzistupeň k autonómnemu riadeniu sa volá teledriving

Nemecký startup Vay testuje v nemeckom Hamburgu špeciálne taxíky na diaľkové ovládanie.

I keď niektoré automobilky už testujú úplne autonómne vozidlá, ich implementácia do praxe si ešte vyžaduje veľa úsilia. Medzitým sa do popredia dostáva zaujímavý koncept, ktorým je tzv. teledriving. Ide o riadenie áut profesionálnymi operátormi na diaľku, podobné ako auto s diaľkovým ovládaním, ale namiesto malých hračkárskych autíčok sa jedná o riadenie väčších áut s pasažiermi.

Ako auto na diaľkové ovládanie

Základný princíp teledrivingu spočíva v tom, že profesionálny vodič (teledriver) riadi elektromobil z centrálnej stanice ku zákazníkovi, ktorý si ho objednal cez aplikáciu Vay. Zákazník nastúpi, auto ho odvezie do cieľa, potom ho opäť prevezme teledriver a odvezie k ďalšiemu zákazníkovi. Týmto spôsobom sa znižuje počet áut na cestách a znižuje sa potreba parkovania. V skratke, jedná sa o službu „donáškových áut“. Teledriver je profesionálne vyškolený vodič, ktorý na diaľku ovláda celé auto vrátane pohybu volantu, brzdenia a akcelerácie, a rozhoduje na základe real-time dát. Vzhľadom na dodržiavanie zásad bezpečnej jazdy sa stará o pohodlnú a spoľahlivú cestu pre pasažierov.

Testovanie v priamom prenose v Hamburg

Vay je startup so sídlom v Berlíne, ktorý získal takmer 100 miliónov dolárov od investorov na vývoj a testovanie tejto novej technológie. Firma má povolenie na testovanie tohto konceptu v nemeckom Hamburgu na vyhradených trasách. To je prvý krok smerom k plne autonómnemu riadeniu, pretože Vay plánuje postupne zaviesť funkcie autonómneho riadenia do svojho systému, hneď ako to bude bezpečné a legislatívne možné. Podľa riaditeľa spoločnosti Vay, Thomasa von der Ohe, sa firma už teraz snaží hovoriť s úradmi o nasledujúcich krokoch pri zavádzaní tejto služby širšej verejnosti. V skratke, kompletné zavedenie teledrivingu by malo byť otázkou niekoľkých mesiacov.

Do autonómnych vozidiel plynú obrovské investície

Berlínsky startup Vay získal takmer 100 miliónov dolárov od investorov na vývoj a testovanie novej technológie. Firma stále ostáva v súkromnom móde, čo znamená, že jeho akcie nie sú verejne obchodované. Mnoho investorov má záujem o tento a ďalšie startupy, ktoré sa zameriavajú na vývoj autonómnych vozidiel. Medzi nimi sú bývalý finančný riaditeľ Google Patrick Pichette a rizikový kapitál poskytujúca spoločnosť Atomico. Okrem iných faktorov, ktoré prispievajú k rozvoju autonómnych vozidiel, je tu aj vplyv ikonickej značky Tesla, ktorá v decembri 2022 konečne uvedie na trh svoje nákladné elektrické vozidlá Semi Trucks s oneskorením.

Je tu robotické taxi

Samozrejme, vývoj autonómneho riadenia prebieha na mnohých frontoch. Uber, ktorý spolupracuje s firmou Motional, projektom spoločností Hyundai a Aptiv, nechce zostať pozadu. Uber a Motional podpísali partnerstvo na 10 rokov a prvým výsledkom je ponuka novej prepravy s názvom robotaxis. Toto autonómne vozidlo bude mať stále profesionálneho vodiča, ktorý dohliada na prípadné problémy autonómneho systému. Cieľom je však do konca tohto roka odstrániť vodiča a prejsť na skutočne autonómne robotické taxíky. Uber už testoval autonómnu prepravu v Los Angeles s Uber Eats. Je veľmi pravdepodobné, že v dohľadnej budúcnosti uvidíme taxíky bez vodiča na našich cestách.

Teraz najčítanejšie

Olivia Lacenová

Som Olívia Lacenová, hlavná analytička Wonderinterest Trading. Témou blogu sú ekonomické témy týkajúce sa fundamentálnej analýzy globálneho hospodárstva ako aj prostredia obchodovania (akcií, komodít a menových párov).