Medzistupeň k autonómnemu riadeniu sa volá teledriving
Nemecký startup Vay testuje v nemeckom Hamburgu špeciálne taxíky na diaľkové ovládanie.
I keď niektoré automobilky už testujú úplne autonómne vozidlá, ich implementácia do praxe si ešte vyžaduje veľa úsilia. Medzitým sa do popredia dostáva zaujímavý koncept, ktorým je tzv. teledriving. Ide o riadenie áut profesionálnymi operátormi na diaľku, podobné ako auto s diaľkovým ovládaním, ale namiesto malých hračkárskych autíčok sa jedná o riadenie väčších áut s pasažiermi.
Ako auto na diaľkové ovládanie
Základný princíp teledrivingu spočíva v tom, že profesionálny vodič (teledriver) riadi elektromobil z centrálnej stanice ku zákazníkovi, ktorý si ho objednal cez aplikáciu Vay. Zákazník nastúpi, auto ho odvezie do cieľa, potom ho opäť prevezme teledriver a odvezie k ďalšiemu zákazníkovi. Týmto spôsobom sa znižuje počet áut na cestách a znižuje sa potreba parkovania. V skratke, jedná sa o službu „donáškových áut“. Teledriver je profesionálne vyškolený vodič, ktorý na diaľku ovláda celé auto vrátane pohybu volantu, brzdenia a akcelerácie, a rozhoduje na základe real-time dát. Vzhľadom na dodržiavanie zásad bezpečnej jazdy sa stará o pohodlnú a spoľahlivú cestu pre pasažierov.
Testovanie v priamom prenose v Hamburg
Vay je startup so sídlom v Berlíne, ktorý získal takmer 100 miliónov dolárov od investorov na vývoj a testovanie tejto novej technológie. Firma má povolenie na testovanie tohto konceptu v nemeckom Hamburgu na vyhradených trasách. To je prvý krok smerom k plne autonómnemu riadeniu, pretože Vay plánuje postupne zaviesť funkcie autonómneho riadenia do svojho systému, hneď ako to bude bezpečné a legislatívne možné. Podľa riaditeľa spoločnosti Vay, Thomasa von der Ohe, sa firma už teraz snaží hovoriť s úradmi o nasledujúcich krokoch pri zavádzaní tejto služby širšej verejnosti. V skratke, kompletné zavedenie teledrivingu by malo byť otázkou niekoľkých mesiacov.
Do autonómnych vozidiel plynú obrovské investície
Berlínsky startup Vay získal takmer 100 miliónov dolárov od investorov na vývoj a testovanie novej technológie. Firma stále ostáva v súkromnom móde, čo znamená, že jeho akcie nie sú verejne obchodované. Mnoho investorov má záujem o tento a ďalšie startupy, ktoré sa zameriavajú na vývoj autonómnych vozidiel. Medzi nimi sú bývalý finančný riaditeľ Google Patrick Pichette a rizikový kapitál poskytujúca spoločnosť Atomico. Okrem iných faktorov, ktoré prispievajú k rozvoju autonómnych vozidiel, je tu aj vplyv ikonickej značky Tesla, ktorá v decembri 2022 konečne uvedie na trh svoje nákladné elektrické vozidlá Semi Trucks s oneskorením.
Je tu robotické taxi
Samozrejme, vývoj autonómneho riadenia prebieha na mnohých frontoch. Uber, ktorý spolupracuje s firmou Motional, projektom spoločností Hyundai a Aptiv, nechce zostať pozadu. Uber a Motional podpísali partnerstvo na 10 rokov a prvým výsledkom je ponuka novej prepravy s názvom robotaxis. Toto autonómne vozidlo bude mať stále profesionálneho vodiča, ktorý dohliada na prípadné problémy autonómneho systému. Cieľom je však do konca tohto roka odstrániť vodiča a prejsť na skutočne autonómne robotické taxíky. Uber už testoval autonómnu prepravu v Los Angeles s Uber Eats. Je veľmi pravdepodobné, že v dohľadnej budúcnosti uvidíme taxíky bez vodiča na našich cestách.