Denník N

Sila sa prebúdza. Je v každom z nás a musíme sa pre ňu rozhodovať každý deň

Vidieť Hviezne vojny s mojimi žiakmi bol výnimočný zážitok. Symbolika siedmeho pokračovania kultovej série s názvom Sila sa prebúdza sa priamo prelína s tým, čo niektorí moji žiaci v pubertálnom veku prežívajú. A vlastne to od určitého veku prežívame všetci.

Keď som ako malý chlapec videl prvýkrát Hviezdne vojny, tak som v ten deň zaspával s pocitom, že sa musím rozhodnúť na ktorej strane v živote budem stáť. Rozhodoval som sa medzi stranou dobra a svetla a stranou zla a temna. Vybral som si stranu dobra a svetla, aj keď som cítil, že tá druhá strana temna by mohla byť niekedy jednoduchšia.

 

Pozor, kto film plánuje vidieť, tak sa v článku nachádza prezradenie časti deja.

12404593_10205312856836334_663597749_n

Ktorá strana je lepšia?

Počas vačšiny deja filmu Sila sa prebúdza má človek pocit, že byť na strane zla a temna by mohlo byť výhodnejšie. Po dlhých bojoch a víťazstvách to vyzerá, že temná strana nakoniec vyhrala. Najväčší hrdina dobra Luke Skywalker zmizol a pravdepodobne sa vzdal. Prvý rád nabral na sile a brutalite a nikto mu nestojí v ceste. Han Solo sa vrátil k pašerátstvu a jeho syn Kylo Ren sa rozhodol, že bude pokračovať v tom, čo na strane zla započal jeho dedo Darth Vader.

No nádej prebúdza mladý bojovník Finn, ktorý sa rozhodne zmeniť strany a z vnútorného presvedčenia si vyberá robiť to, čo považuje za správne. Rozbehne dej udalostí v ktorom Rey, mladé a odvážne dievča v sebe prebudí silu, ktorá je tak vzácna a dôležitá.

12404254_10205312856796333_2025460604_n

 

Čo znamená rozhodnúť sa pre silu dobra?

V posledných rokoch čoraz menej mladých ľudí po celom svete oslovujú biblické príbehy, aj keď ich kvalita je častokrát vysoká, tak strácajú hlavne svojou zaujímavosťou v modernej dobe. Toto vákuum vypĺňajú príbehy ako sú Hviezdne vojny.

Línia príbehov je však častokrát veľmi podobná. Ide o boj dobra a zla a o to úkázať na reálnych príkladoch, že strana dobra je naozaj tá dobrá.

Znamená nájsť v sebe odvahu urobiť to, čo povžujeme za správne. Pomôcť jeden druhému, keď to potrebujeme. Snažiť sa porozumieť odlišnosti a rešpektovať iný názor. Spolupracovať s ostanými a vážiť si ich pri prekonávaní menších prekážok, ale aj takých, ktoré sú väčšie ako my sami.

No a niekedy to znamená aj ráno vsať do školy a snažiť sa tam čo najviac.

12398955_10205312856436324_1957945973_n

Mne sa dnes nechce. Chápem, ani mne sa nechcelo.

Keď mi žiaci povedia v škole, že sa im dnes vôbec nechce, tak mám pre to veľké pochopenie. Ani mne sa nechcelo ako žiakovi chodiť do školy a častokrát by som si dokázal vymyslieť lepší program. Dokonca im odpoviem, že sa mi ťažko vstávalo aj teraz ako učiteľovi a tiež sa mi niektoré dni nechce ísť do školy učiť. Prišiel som však kvôli nim a aj keď je to počas dňa s nimi niekedy nesmierne ťažké, tak je pre mňa veľmi dôležité, aby sme sa spoločne pokúsili urobiť svoje maximum.

12395556_10205312856156317_1869979776_n

Učiteľ a jeho žiaci. Žiaci a ich učiteľ.

Siedma epizóda Hviezdnych vojen Sila sa prebúdza sa v niečom dôležitom líši. V predchádzajúcich dieloch to bol vždy učiteľ sily svetla, alebo učiteľ sily temna, ktorí učili svojich žiakov a ukazovali im cestu po ktorej ísť a zlepšovať sa.

Teraz však Rey, odvážne dievča žiadneho učiteľa nemala a aj tak v sebe musela prebudiť silu. Dokonca ona sama musela svojho učiteľa hladať a na konci sa ho snažiť symbolicky presvedčiť, aby sa vrátil.

A práve ten pocit, keď pocítime v sebe silu je ten najdôležitejší. Musíme sa však pre ňu rozhodovať každý deň. Nebudeme bezchybní pri našich rozhodnutiach, ale ak sa chceme na hodine či v živote cítiť dobre a s hrdosťou sa pozrieť každé ráno do zrkadla, tak je naša povinnosť každý deň urobiť svoje maximum.

Dobro priťahuje dobro, rovnako ako zlo priťahuje zlo a my sa môžeme slobodne rozhodovať čoho chceme do svojho života pritiahnuť viac.

12404292_10205312855996313_1800514105_n

Teraz najčítanejšie

Ivan Sakin

Záleží mi na budúcnosti našej krajiny. Chcem, aby sme boli sebavedomá a úspešná krajina, ktorá sa dokáže presadiť vo svete. Pohyboval som sa v biznise a potom som sa cez program Teach for Slovakia rozhodol učiť 2 roky na Základnej škole v Dobšinej. Momentálne som komunitným manažérom hnutia Progresívne Slovensko, kde sa starám o podporu a rast komunít a buniek hnutia. Privítam vaše komentáre.