Denník N

Cadillac Eldorado ’82 – ’83: Prirýchle zmeny (II. – ako Nemci vystriedali Cadillac na tróne)

Začiatkom 80. rokov Cadillac a s ním aj celý General Motors dostihli hriechy z minulosti. Dlhé roky nedokázal koncern odpovedať na nové požiadavky trhu. Prvé čiastkové kroky ako zmenšenie vozidiel a nižšia spotreba sa podarilo naplniť, ale snaha o prevratné technologické riešenia, ktoré neboli dotiahnuté do konca tieto snahy pochovala. Nakoniec prišla nemecká konkurencia, ktorá bývalému lídrovi ukázala, ako sa to robí.

Začiatkom 80. rokov Cadillac a s ním aj celý General Motors dostihli hriechy z minulosti. Dlhé roky nedokázal koncern odpovedať na nové požiadavky trhu. Prvé čiastkové kroky ako zmenšenie vozidiel a nižšia spotreba sa podarilo naplniť, ale snaha o prevratné technologické riešenia, ktoré neboli dotiahnuté do konca tieto snahy pochovala. Nakoniec prišla nemecká konkurencia, ktorá bývalému lídrovi ukázala, ako sa to robí.

Pokračujme teda v príbehu ďalej, píše sa rok 1982. V marci NASA uskutočnil misiu STS-3, teda tretí let Space Shuttle Columbia.  Na orbite Zeme posádka uskutočnila niekoľko experimentov a úspešne pristála o osem dní neskôr. Sovietska sonda Venera 13 pristála na Venuši a poslala odtiaľ farebné snímky.

V USA súd prikázal zrušenie monopolu spoločnosti AT&T na telekomunikačnom trhu. Firma totiž kontrolovala systém telefónnych liniek Bell System, ktorý ešte zakladal v druhej polovici 19. storočia vynálezca telefónu Alexander Graham Bell. Od spoločnosti American Bell Telephone Company ju v roku 1899 kúpila práve AT&T. V tom čase originálny patent telefónu exspiroval a trh otvorený konkurencii dostal pôvodnú Bell Telephone ak nie na kolená, tak minimálne dole z piedestálu.

Nový vlastník prvej telekomunikačnej spoločnosti v USA začal raziť stratégiu „Jedny pravidlá, jeden systém, univerzálna služba“ a postupne skupoval menšie telekomunikačné spoločnosti, vrátane vtedy ešte telegrafnej spoločnosti Western Union. Počas nasledujúcich dekád tak firma čoraz viac dominovala na trhu a k tomu ešte zabezpečovala aj dodávku telefónov a zariadení. Vyrábal ich Western Electric, ale to bola tiež dcéra AT&T.

Telekomunikačný moloch nie len že ovládal takmer všetku komunikáciu v USA a Kanade, ale ešte vlastnil aj významné podiely v zahraničných firmách v Karibiku či Japonsku. Na jednej strane urobila firma obrovský kus práce v štandardizácii telekomunikačných služieb v celom industrializovanom svete, na druhej strane bolo neprijateľné, aby jedna korporácia mala pod palcom všetky telekomunikačné služby. Spoločnosť tak bola rozdelená do niekoľkých menších, nezávislých firiem. Súd sa ťahal od roku 1974 a od roku 1984 rozhodnutie vstúpilo do platnosti.

Medzi Argentínou a Veľkou Britániou sa rozhorel konflikt o Falklandké ostrovy, ktoré Argentína napadla a Veľká Británia si ich zobrala späť. Niekoľko mesačný konflikt znamenal stovky mŕtvych vojakov a znamenal koniec vlády vojenskej junty v Argentíne a prechod k demokracii.

V USA odhalili pomník vojakov padlých vo Vietname (Vietnam Veteran Memorial). Viac ako 700-tisíc demonštrantov protestovalo v Newyorskom Central parku proti šíreniu jadrových zbraní. Teroristická organizácia IRA pokračuje v odpaľovaní bômb v Londýne a ďalších mestách vo Veľkej Británii. Lech Valesa, líder Solidarity v Poľsku bol po 11 mesiacoch vo väzbe prepustený na slobodu. Generálny tajomník Ústredného výboru Komunistickej strany sovietskeho zväzu umrel na zástavu srdca.

V Japonsku sa predal prvý CD prehrávač. Na trh sa uvádza prvý produkt genetického inžinierstva, je možné kúpiť umelý inzulín vyrobený baktériou. Disney otvorilo brány svojho futuristického parku EPCOT. Počítačový vedec Scott Fahlman z Carnegie Mellon University po prvý krát navrhol, aby sa smajlíci používali na vyjadrenie emócií v textoch emailov.

V kultúre bodovali hlavne dva kľúčové fenomény. Michael Jackson vydal legendárny album Thriller. Išlo o jeho druhý sólový album, ktorý v popularite doteraz nikto neprekonal. Videoklip k rovnomennej skladbe zobral MTV útokom. Ak MTV predtým nepúšťala „čiernu“ hudbu, teraz ju už nemohla ignorovať, pretože popularita nového albumu stanicu prevalcovala. Do televízie sa dostali aj ďalší afroamerickí interpreti a Jackson priniesol revolúciu v spôsobe, akým sa hudba dostávala k poslucháčom.

Do kín sa dostáva film E.T. Mimozemšťan, prvý populárny sci-fi film. Stal sa okamžitým hitom a najbližšiu dekádu ostal najväčším kasovým trhákom.

V kinách sú filmy ako Rocky III, Star Trek II: Khanov hnev, Ohnivé vozy (Chariots of fire), v televízií boduje Knight rider či sága Dynasty. Medzi populárne kapely patria Humen League, The Jam, Olivia Newton-John, Lionel Richie či Paul McCartney, ktorý si so Stevie Wonderom strihli hit Ebony and Ivory. S filmami súvisia mená ako Vangelis ci Survivor, ktorých hudba sa objavila vo filmoch Ohnivo vozy resp. Rocky a stali sa populárnymi. Narodil sa Prince William, Lil Wayne, Nicki MInaj, Kelly Clarkson či Andy Roddick. Jednotkou rebríčkaje skladba Physical od Olivia Newton-John.

Pre oživenie histórie Eldorada: blog o generácii I., II., III.IV.V.,VI. , VII, VIII. (prvý a druhý diel) a IX. generácii (prvý,  druhý a tretí diel). Aktuálne preberáme X. generáciu Eldorada, (I. diel je tu)

Naposledy sme končili v roku 1981, keď Cadillac nebol schopný dodať Eldorado s výkonným, úsporným ani spoľahlivým motorom. Rýchlokvasené experimenty s komplexnou technológiou problémy neriešili, ale vytvárali nové. Vlajková loď General Motors rýchlo pochopila, že tadiaľ cesta nevedie a všetky motory ročníka 1981 nahradila od roku 1982 novým motorom. Bohužiaľ, späť sa Cadillac vrátiť nechcel, na to bol príliš hrdý. A tak vytiahol „High technology“ motor 4100 s hliníkovou hlavou valcov, ktorý bol opäť slabý, nedotiahnutý a nespoľahlivý. Takže ak zákazníci nejakým šťastím obišli ročníky 1981, oveľa lepšie to nebolo ani potom.

Veci išli od zlého k horšiemu. Okrem slabého výkonu, nízkej efektivity a pokazeného imidžu mala značka problém s cenou. Cadillac cieľavedome dvíhal ceny pomalšie ako konkurencia. Inflácia bola obrovská, ale ceny Cadillacov rástli pomalšie. Lenže ak v minulosti bol Cadillac výnimočný a preto mohol pýtať vysokú cenu, teraz už výnimočný nebol. Pre smotánku už nebol ani dosť drahý, aby sa  mohli pochváliť, čo si môžu dovoliť. A pre tých, ktorí hľadali to najlepšie auto za primeranú cenu, bol Cadillac skrátka drahý.

Dokonca sa v rámci koncernu GM našla lepšia alternatíva. Buick a Oldsmobile ponúkali podobný luxus, nižšiu cenu a lepšiu ponuku motorov a prevodoviek. Napríklad Oldsmobile išiel tiež cestou znižovaniu objemu, ale ostal pri V8 bez technologických výstrelkov. Výkon bol síce nižší, ale dostatočný, motor ponúkal decentnú hladkú silu a bol spoľahlivý. Dokonca mal 4-stupňovú automatickú prevodovku, zatiaľ čo Cadillac ostával pri 3-stuňovom Hydra-maticu, ktorý mal najlepšie roky za sebou a bol menej efektívny.

Luxusné čalúnenie bolo v Oldsmobile Ninety-Eight Regency štandardom, zatiaľ čo v Cadillacu bolo za príplatok 1 000 dolárov. Oldsmobile stál o 3 000 dolárov menej ako Cadillac (štartovacia najnižšia cena). Skrátka, nedávalo zmysel si Cadillac kupovať ako dobrú hodnotu za primerané peniaze.

Konkurencia od Lincolnu, model Town Car si viedol lepšie a motoristickí novinári prišli k záveru, že úlohu tradičného amerického luxusného auta bez zbytočných problematických výstrelkov a solídnou technikou lepšie plní Lincoln ako Cadillac. Zákazníci si dali poradiť a Lincolnu sa začalo viac dariť.

A úplne inú ligu hrala zámorská konkurencia na čele s Mercedes-Benz. Ten mal lepšiu techniku, bol spoľahlivejší, vybudoval si reputáciu a dokázal predávať autá za absurdné ceny. Zámožnejší klienti opúšťali Cadillac, pretože sa chceli známym pochváliť svojím novým Mercedesom. Stál síce dvojnásobok, ale bol to posledný výkrik techniky, ktorý určoval trendy. A v tomto prípade bola vysoká cena lákadlom pre snobov a Mercedes to vedel. A mohol si to dovoliť. Zďaleka nešlo len o hviezdu na kapote a módne trendy.

Ale i to zohralo svoju rolu. Americká ekonomika prechádzala druhou vlnou ropnej krízy a spotreba áut bola dôležitým parametrom. Opulentní zákazníci, pre ktorých peniaze nehrali rolu, hľadali o niečo menšie autá, možno aj nenápadné, ktoré však mali byť špičkové. A presne to Nemci ponúkali.

Nemecké autá boli menšie ale funkčnejšie (napríklad ponúkali väčší batožinový priestor, hoci vozidlo bolo celkovo menšie), dielenské spracovanie bolo na vyššej úrovni. Neboli zbytočne veľké ani ťažké. Skrátka boli šikovne postavené, inteligentné a nenápadne drahé. Boháči sa čudovali, ako môže také malé auto stáť toľko peňazí. Lenže menšie kvalitné a autá s pokročilou a spoľahlivou technológiou, ktoré určovali trendy, boli presne tým, čo snobi chceli. Oproti tomu Cadillac neponúkal práve kvalitné interiéry, bol priveľký a ešte aj lacný.

General Motors a špeciálne Cadillac nepochopili, kam speje automobilový trh v 80. rokoch. A to nie len pri luxusných modeloch, ale ani pri tých lacnejších. Pre rok 1982 plánoval použiť tú istú stratégiu ako v minulosti. Zobral lacný

koncernový Chevrolet Cavalier, preznačkoval ho na Cadillac Cimarron a to mala byť konkurencia pre nemecké modely. Lebo veď bol menší, mal menší motor, kožené sedadlá a klimatizáciu v štandarde. Pritom to bol stále len Chevrolet s nezaujímavým dizajnom, poháňaný dýchavičným OHV 4-valcom, ktorý mal značky Cadillac na kapote. Prečo len zákazníci v salónoch BMW a Mercedes nebežali rovno pre svoj nový Cadillac?

V tom istom čase prišiel na trh nový model Mercedes-Benz, 380SEL. Sedan, vlajková loď. Špičková kvalita vypracovania, gril chladiča naklonený trochu dozadu pre lepšiu aerodynamiku, hviezda na kapote, krásne plynúce línie karosérie. Pohodlný a priestranný interiér a hoci bol rázvor kolies rovnaký ako pri Cadillacu, auto bolo o 30 cm kratšie. Toto auto sa stalo synonymom moderného luxusu a štýlu krátko na to, ako prišlo na americký trh začiatkom 80. rokov.

S tým súvisela aj cena. V roku 1961 bol Cadillac Eldorado spolu s modelom Fleetwood jedno z najdrahších automobilov ponúkaných v USA. Luxusný model Mercedesu rady 300 stál menej. Základný model Mercedesu rady 300 stál o polovicu menej ako základný model značky Cadillac. O 20 rokov neskôr bolo všetko inak, Luxusné Mercedesy stáli dvojnásobok toho čo Cadillacy a dokonca základný model Mercedesu 240D stál viac, ako luxusný Cadillac. Tomu sa hovorí pád z výšky.

V prepočte na dnešné peniaze stáli luxusné Mercedesy 120 – 130-tisíc dolárov, ani dnes sa autá nepredávajú drahšie. Nemci našli strop možnej ceny luxusného vozidla na najväčšom trhu sveta a vyťažili ho na maximum. Prečo si to mohli dovoliť, ilustrujú dobové testy vozidiel oboch značiek.

Turbodieselová verzia 300SD, ktorá by bola dnešným ekvivalentom najväčšej triedy S bola poriadne drahá, stála 34-tisíc dolárov, na dnešné peniaze viac ako 93-tisíc. Bola však komfortná, nabitá výbavou a na diesel jazdila brilantne. Pod kapotou mala Turbo verziu 5-valcového naftového motora o objeme 3 litrov. Z nuly na sto zrýchlil za 12,1 sekundy, takže takmer tak rýchlo ako 8-valec Cadillacu, modelu DeVille. Lenže Cadillac mal viac ako dvojnásobnú spotrebu, viac ako 21 litrov na 100 km.

A teraz bokom od techniky, pozrite sa na interiér Cadillacu a Mercedesu z toho obdobia. Ktorý z nich sa viac podobá na dnešný moderný interiér vozidla? Iste, Cadillac sa dokázal vyhrať s kvalitným čalúnením a obkladmi. Ale štýlom zastal v minulosti a ani kvalita vypracovania sa nezlepšovala, skôr naopak. Úsporné opatrenia, ktoré začali pred rokmi sa prejavovali čoraz viac. Americká značka však odmietala meniť kurz, pretože bola presvedčená, že toto je americký štýl.

Kto chcel od Cadillacu úspornejší variant, dostal diesel, ale bez turba. A to bola značne pomalšia jazda. Nie že by Cadillac nepoznal turbo, ale jeho naftový motor by to roztrhalo na súčiastky. Ani ostatné motory Cadillacu neobstali skúškou času. O desať rokov neskôr budú po amerických cestách jazdiť Mecedesy ročník 1981 s vysokým nájazdom, zatiaľ čo Cadillacy z toho istého obdobia budú hrdzavieť na vrakovisku alebo čakať na rande s lisom.

Dlhoroční zákazníci Cadillacu si prestávali vážiť svoje vozidlá, pretože prestali byť spoľahlivé a boli na hanbu. Ročníky 1981 mali experimentálne nespoľahlivé alebo slabé motory spomenuté v prechádzajúcom diely tejto série. Nový motor používaný od roku 1982 (HT4100 V8) síce neobsahoval prevratné počítačové riadenie vypínania valcov, ale bol tiež nespoľahlivý a slabý. Zámožní zákazníci ženského pohlavia začali preferovať Toyoty, manažéri si kupovali Mercedes Benz, napríklad spomínaný 300 SD.

Je to len potvrdenie starej pravdy, ktorá platí pre luxusné vozidlá. Bohatí klienti hľadajú symbol prestíže, kvality, exkluzívnosti a módneho štýlu. Radi zaplatia vysokú cenu, aby získali to najlepšie. Pôžitok a extravagancia sú kľúčové. Cadillac tomu veľmi dobre rozumel a ovládal tento segment celé dekády. Ale akonáhle stratil prehľad o tom, čo trh chce, pád značky bol rýchly a krutý. Mercedes zabral jeho miesto. Američania chceli vždy prebytok, exces. A dostali ho, dostali brutálne dobrú techniku za absurdnú cenu.

A ako bonus kvalitu vypracovania a kvalitatívne štandardy, ktoré boli lepšie ako to, na čo boli zvyknutí predtým. Doteraz sa GM nepodarilo vrátiť na piedestál, pretože trh ovládajú značky ako Mercedes, BMW, Tesla, Land Rover, Porsche a Lexus, ktoré majú reputáciu tých najlepších. Cadillac vrazil miliardy to projektov, ktorí ho mali vrátiť späť. Lenže čo vyrába? Sedany, ktoré chcú byť ako BMW? Alebo luxusné pohodlné vozidlá, ktoré chcú jazdiť ako Lexus? Alebo opulentné predražené vany ako Chevrolet Tahoe a Suburban? To na lídra trhu nestačí.

Ale poďme od veľkého príbehu späť k biznisu. Po katastrofickom roku 1981 nastal pokus o stabilizáciu, pod kapotu sa nasťahoval už spomínaný HT-4100, čo bol motor V8 o objeme 4,1 litra. Opäť malo ísť o veľkú novinku, ale namiesto horúčkovitého prepínania počtu valcov tu išlo o digitálne riadené vstrekovanie. V katalógu Cadillac sa s ním pochopiteľne spájali slová ako sila, hladký chod a veľká láska k detailom – ešte aj kryt ventilov bol pochrómovaný. Jeho výhodou mal byť blok z hliníka, ktorý ho robil ľahším, zatiaľ čo valce ostávali oceľové. To bol práve zdroj problémov. Tesnenie medzi liatinovou hlavou valcov a hliníkovým sacím potrubím postupne degenerovalo a po 80 – 100-tisíc míľach (do 160-tisíc km) sa rozpadlo a začala unikať chladiaca kvapalina. Ak si to majiteľ vozidla nevšimol, pokojne mohol uvariť motor. GM v reakcii na tento problém začal poskytovať aditíva do chladiacej kvapaliny, ktoré zabraňovali drobným únikom kvapaliny a brzdili koróziu v sacom potrubí. Lenže nie každý majiteľ to používal.

Systémovým riešením bol nový blok motora, ktorý bol spevnený. To sa však udialo až v roku 1985. Okrem týchto problémov to nebolo slávne ani s výkonom. Modelový rok symbolicky zaznamenal svoje dno, nový motor produkoval len 127 koní. Samozrejme, cieľom bola čo najnižšia spotreba. Tá dosahovala 12 litrov na 100 km. Pre porovnanie, aktuálna generácia Eldorada začínala v roku 1979 s motorom V8 5,7l, ktorý mal výkon 170 koní. Vtedy na každú konskú silu pripadala váha 10,1 kg, o tri roky neskôr to už bolo 13,3 kg. Spotreba bola vtedy 16 litrov na 100 km. Cadillac síce znížil spotrebu o tretinu, ale za cenu citeľne pomalšej jazdy a nespoľahlivých motorov.

V ponuke naďalej zostávali aj V6 od Buicku a Diesel od Oldsmobile. Tie aj škoda spomínať, prvý spomínaný z ponuky vypadol už v ďalšom roku.

Určitou útechou bolo zaradenie 4-rýchlostnej automatickej prevodovky THM325-4L do štandardnej výbavy, ktorá nahradila dlhodobú stálicu Turbo Hydra-Matic, ktorá si sa do Eldorada montovala už pomaly 20 rokov a pamätala ešte žiarivé časy značky. Aspoň že s novou prevodovkou nebol zásadný problém.

Dizajn prednej časti bol mierne pozmenený. Aktuálny ročník je možné spoznať podľa oranžových smerových svetiel v spodnej časti hlavných svetlometov. Zmenená bola mriežka grilu chladiča, ktorá má hustejšie rebrovanie.

Zadná časť sa zmenila minimálne, ak vôbec.

V interiéri veľké zmeny nenastali, stále to bola pohodlná štýlová obývačka.

Medzi novinkami bol aj digitálny ukazovateľ paliva, ktorý vďaka digitálnemu vstrekovaniu vedel vyrátať odjazdené míle na galón paliva a pomáhať tak znižovať spotrebu.

Veľkou zábavou je porovnávanie katalógov Cadillac v rokoch 1981 – 1983, teda počas zlomového obdobia. Zatiaľ čo spočiatku sa Cadillac chválil aký je výnimočný a koľko čipov a počítačom ovládaných vecičiek má, v roku 1982 sa celým katalógom do bezvedomia opakovalo, aký dáva značka dôraz na kvalitu a spoľahlivosť. Dopodrobna sa opisuje, čo všetko mechanici kontrolujú a na konci ešte musí nová technológia prejsť 78-krokovým stresovým testom.

Čo sa týka výbavy, zdôrazňuje sa priestor a komfort. Presné pružiny boli zmäkčené a zlepšená bola izolácia od hluku z vozovky. Vylepšené bolo aj uchytenie karosérie na ráme, aby bola jazda ešte hladšia. V ponuke sa zdôrazňovalo elektronicky nastaviteľné vodičovo sedadlo, ktoré malo dve pamäte. Stačilo stlačiť ovládač a sedadlo sa nastavilo tak, ako bolo uložené v pamäti.

Prejdime do roku 1983. Nasa odštartovala počas roka až tri misie. Na svoj prvý let odštartovala v apríli v rámci misie STS-6 nová vermírna loď Chalenger, ktorá na orbitu vyniesla telekomunikačný satelit TDRS-1. STS-7 sa uskutočnila v júni, posádka urobila niekoľko experimentov a vypustila dva satelity. Na palube bola aj Sally Ride, prvá američanka vo vesmíre. Prvou ženou vo vesmíre bola ruska Valentina Tereshkova, ktorá letela už v roku 1963. Druhá misia, STS-8, sa konala v pár mesiacov na to. Vesmírna loď Chalenger vyrazila v septembri s piatimi ľuďmi na palube, vrátane prvého afroameričana menom Guion Bluford. Cieľom bolo skúmanie vplyvu bezťaže na ľudský organizmus. Niektorí astronauti totiž trpeli Syndrómom vesmírnej adaptácie. Vesmírna loď sa vrátila na Zem v poriadku po šiestich dňoch.

Americký prezident Ronal Reagan verejne navrhuje Strategickú obrannú iniciatívu (prezývanou aj Hviezdne vojny), ktorej podstatou malo byť vyvinutie doteraz neznámej technológie na zabránenie tomu, aby Sovietsky zväz mohol hodiť na USA atómovú bombu. Plánovala sa aj obrana proti možnému útoku z vesmíru, čím sa však nemysleli mimožemštania, ale komunisti. Iniciatíva bola ukončené na konci 80. rokov, keď skončila Studená vojna. Oficiálne nebolo nič dokončené. Konkrétnejším tlakom na Sovietsky zväz bolo umiestnenie rakiet v Európe a to v Anglicku a Západnom Nemecku. Tretia zásadná udalosť týkajúca sa rivality medzi USA a Sovietskym zväzom bol útok USA na Grenadu, ostrov pri pobreží Venezuely. Viac ako 5000 námorníkov sa vylodilo na ostrove, ktorého vláda bola zvrhnutá krvavým pučom zo strany kubánskej vojenskej jednotky. V tom čase bolo na ostrove viac ako tisíc američanov, hlavne študentov. Civilisti boli zachránení a po krátkom boji sa kubánski vojaci vzdali.

Spoločnosť Motorola uvádza na trh prvé mobilné telefóny. Arpanet (Advanced Research Projects Agency Network) oficiálne mení svoju podobu a začína používať Internet Protocol. Oficiálne tak vzniká internet. Vychádza prvá verzia Microsoft Word. Spolu s ňou prichádza aj prvá verzia tabuľkého procesoru od IBM, Lotus 1-2-3.

Richard Noble stanovil nový rýchlostný rekord, s vozidlom Thurst 2 sa rútil rýchlosťou 633,5 míľ za hodinu, čo je viac ako 1 000 km za hodinu. K prekonaniu rekordu došlo po dlhých 13-ich rokoch. Na káblovej televízii HBO spúšťajú prvú reláciu pre deti s názvom Fraggle Rock. Seriál M*A*S*H končí po 11 rokoch, posledný diel si pozrelo 125 miliónov divákov, nový rekord. Nintento vydáva v Japonsku prvú verziu hry Mario Bros. (Super Mário).

V kinách sú filmy ako Trading Places (Zámena), Star Wars VI: Návrat Jediho, Flashdance či Terms of Endearment (Cena za nežnosť). Medzi populárne mená v hudbe patria Phil Collins, The Police (s hitom Every Breath You Take), Black Sabbath, Duran Duran, Elton John, Michael Jackson, Culture Club, The Moody blues, Lionel Richie (hit All Night Long) či David Bowie. Narodila sa Amy Winehouse, Aaron Rodgers, Donald Glover či Mila Kunis. Jednotkou rebríčka Billboard sú the Police so skladbou Every Breath You Take, ktorý predbehli Michaela Jacksona s hitom Billie Jean. M. Jackson mal v top 10 dve skladby, rovnako ako soundtrack k filmu Flashdance.

V roku 1983 sa Cadillac snaží vrátiť do formy a zdôrazňujú najrôznejšie prvky výbavy, ktoré zvyšujú pohodlie alebo sú užitočné pre pasažierov. Inštalovaných je viacero lampičiek užitočných v noci, elektrické spätné zrkadlá majú odmrazovanie a okná odhmlievanie.

V ponuke sú až štyri rádiá, ktoré ponúkali digitálny AM/FM tuner a ekvalizér, pherávanie štandardných kaziet alebo 8-stopových pások, funkciu vysielačky (citizen band radio) a vylepšený ekvalizér spolu s potláčaním šumu, ktorý zlepšoval kvalitu posluchu.

Namiesto zdôrazňovania kvality a spoľahlivosti sa opäť vo veľkom prezentujú najrôznejšie čalúnenia a luxusné obklady interiéru. V tomto bol Cadillac stále dobrý, ale už nebol lídrom trhu, ktorý by určoval trendy.

V roku 1983 sa tiež nediali veľké zmeny, spredu je možné si všimnúť návrat k bezfarebným krytom smeroviek v predných svetlách.

Eldorado po novom disponovalo obkladom strechy, ktorá imitovala verzie kabriolet. Možno to bola príprava na to, čo malo prísť o rok neskôr.

Každopádne, ročník úlohu splnil. Po katastrofálnom poklese predajov zo 60 643 z roku 1981 na 52 018 v roku 1982 sa opäť prepisovali rekordy, hoci len tesne. V roku 1983 sa predalo 67 416 kusov Eldorada.

Teraz najčítanejšie

Tomáš Mikulík

Som slušný človek s veľkou hubou :) (dovolil som si citovať klasika).