Denník N

Ako sa vyrábajú striedavé elektromotory

pracovnik v priemyselnej vyrobe

Trojfázové striedavé elektromotory sa používajú na väčšinu priemyselných aplikácií. Tri hlavné časti striedavého motora sú rotor, stator a kryt, pričom pracovné časti sú stator a rotor, zatiaľ čo kryt chráni motor a slúži ako jeho puzdro.

Elektromotory na striedavý prúd sa používajú na širokú škálu priemyselných aplikácií vďaka svojej pevnosti, prispôsobivosti, odolnosti a jednoduchej konštrukcii, ktorá umožňuje jednoduchú údržbu. Môžu poháňať priemyselné čerpadlo alebo domáci mixér a ľahko sa prispôsobia každej funkcii.

Časti striedavého elektromotora
Časti striedavého elektromotora

Jadro statora

Stator je nepohyblivá časť striedavého elektromotora a elektromagnetického obvodu motora. Je vyrobený z laminátov, čo sú tenké kovové plechy, ktoré sa ukladajú na seba a vytvárajú dutý valec. Použitie laminátov znižuje straty energie.

Laminovanie statora
Laminovanie statora

 


Súvisiace produkty: elektromotor IE2, elektromotor 1400 ot, frekvenční měnič, elektromotor IE3, frekvenční měnič 400V


Vinutie statora

Vinutie statora označuje medený drôt, ktorý je navinutý okolo statora v jeho drážkach. Počet drážok v statore závisí od fáz výkonu, ktorý sa dodáva do cievok. Trojfázový elektromotor má šesť drážok s tromi pármi vinutí cievok, ktoré sú posunuté o 120o. Pojem vinutie sa používa na označenie celého elektromagnetického obvodu zloženého z viacerých cievok. Cievky majú rovnaký tvar a veľkosť. Čím viac cievok motor má, tým plynulejšie pracuje.

Počet elektrických prúdov, ktoré napájajú cievky, sa nazýva fáza motora. Trojfázový elektromotor môže mať tri, šesť alebo dvanásť cievok.

Keď sa motor aktivuje, stator je pripojený priamo k zdroju energie, ktorý transformuje cievky a stator na elektromagnet.

Vinutie statora
Vinutie statora

Rotor

Rotor je časť striedavého motora, ktorá sa pohybuje alebo otáča. Najbežnejším typom konštrukcie rotora je typ s klietkou s veveričkou. Podobne ako stator, aj rotor s klietkou je vyrobený poskladaním vrstiev tak, aby tvorili valec. Veveričková klietka je tvorená vodivými tyčami, ktoré sú rovnomerne rozmiestnené a vložené do drážok rotora. Tyče klietky sú vyrobené z hliníka alebo medi.

Po poskladaní laminátov a vložení vodivých tyčí sa do stredu zostavy vtlačí oceľový hriadeľ.

Zostava rotora
Zostava rotora

 

Ložiská

Úlohou ložísk v elektromotore na striedavý prúd je podopierať a umiestňovať rotor, udržiavať malú vzduchovú medzeru a prenášať zaťaženie na motor. Sú schopné pracovať pri rôznych rýchlostiach a zároveň minimalizovať trenie.

V elektromotoroch na striedavý prúd sa používa niekoľko typov ložísk, medzi ktoré patria guľôčkové a valčekové ložiská. Životnosť ložiska v motore na striedavý prúd sa určuje počtom otáčok alebo prevádzkových hodín, ktoré ložisko vydrží. Medzi ďalšie faktory patria prevádzkové podmienky a mazanie.

Guľkové ložiská
Guľkové ložiská

S témou tiež súvisí: šnekové převodovky, elektromotor IE2, frekvenční měnič 400V, elektromotor 700 ot, elektromotor 1400 ot


Vzduchová medzera

Vzduchová medzera je medzera medzi rotorom a statorom, ktorá je nevyhnutnou súčasťou motora a kľúčom k jeho konštrukcii. Medzera musí byť dostatočne veľká, aby zabránila kontaktu medzi povrchmi rotora a statora s prihliadnutím na tolerancie súvisiace s ich rozmermi, voľnými ložiskami a pohybom. Vzduchová medzera musí byť čo najmenšia, aby sa zvýšila účinnosť motora, pretože väčšie vzduchové medzery vyžadujú väčší výkon na dosiahnutie dostatočnej magnetizácie.

Diagram striedavého motora so vzduchovou medzerou
Diagram striedavého motora so vzduchovou medzerou

 

Ventilátor

V motoroch na striedavý prúd sa vo vinutí hromadí teplo. Z tohto dôvodu majú striedavé motory zabudovaný chladiaci systém. Vo vnútri krytu je na hriadeli rotora na opačnom konci osi, ktorá poháňa stroj, ku ktorému je pripojený motor na striedavý prúd, pripevnený ventilátor. Ventilátor nasáva chladný vzduch a tlačí ho cez vinutie. Horúci vzduch je vyfukovaný von zo zadnej časti krytu.

Schéma ventilátora striedavého motora
Schéma ventilátora striedavého motora

Kryt

Kryt chráni vnútorné časti elektromotora na striedavý prúd pred časticami a kvapalinami, zabezpečuje konvekčné chladenie a elektrickú bezpečnosť. Miera ochrany do veľkej miery závisí od kvality materiálov použitých na výrobu krytu. NEMA a IEC majú špecifikácie pre konštrukcie krytov. Na klasifikáciu krytov sa používa kód ochrany proti vniknutiu (IP), napríklad IP65. Čím vyššie je číslo kódu IP, tým lepšia je ochrana.

Niektoré skrine sa dodávajú s tepelnými rebrami na boku a nemajú ventilátor na chladenie. Úplne uzavreté skrine chladené ventilátorom majú ventilátor na hriadeli rotora.

Úplne uzavretý kryt chladený ventilátorom
Úplne uzavretý kryt chladený ventilátorom

Záver

✓ Striedavý motor je elektromotor, ktorý využíva striedavý prúd na výrobu mechanickej energie pomocou magnetizmu zmiešaného so striedavým prúdom.

✓ Hlavnou výhodou motora na striedavý prúd je jeho schopnosť vytvárať konštantný krútiaci moment až do menovitých otáčok.

✓ Hlavnými komponentmi striedavého elektromotora sú stator, nehybný vonkajší bubon, a rotor, rotujúca vnútorná časť pripojená k hriadeľu motora.

✓ Základy motora objavil Tesla, keď identifikoval princíp točivého magnetického indukčného poľa (RMF), ktorý sa používa v alternátoroch.

✓ Národná asociácia výrobcov elektrických zariadení (NEMA) diktuje normy pre motory, ktoré sa nachádzajú v publikácii NEMA Standard Publication No. MG 1.

✓ Striedavé motory sa používajú na rôzne priemyselné aplikácie vďaka svojej sile, prispôsobivosti, odolnosti a jednoduchej konštrukcii, ktorá umožňuje jednoduchú údržbu.


Zdroj: iqsdirectory.com, elements.envato.com

Teraz najčítanejšie