Denník N

Konštrukcia elektromotora s frakčným výkonom

oprava poruchy na elektroprevodovky

Elektromotory s frakčným výkonom sú viacúčelové motory, ktoré sa používajú ako nevyhnutná súčasť v širokom spektre aplikácií. Sú ideálne do podmienok, kde je obmedzený priestor, ale je nevyhnutný výnimočný výkon. Vo väčšine prípadov sú elektromotory s čiastočným výkonom jednosmerné motory používané na presné a automatizované aplikácie.

Pri návrhu elektromotora s čiastočným výkonom sa musí zohľadniť niekoľko faktorov, pričom krútiaci moment a rýchlosť sú dva najkritickejšie. Do rozhodovacieho procesu patrí aj to, či je pre danú aplikáciu najvhodnejší kefový alebo bezkefový elektromotor.

Konštrukcia elektromotora s čiastočným výkonom

Výkon elektromotora

Elektromotory s čiastočným výkonom majú výstupný výkon 746 W alebo menej s veľkosťou rámu menšou ako 104 mm2. Štandardný rozsah výkonu pre jednotlivé typy motorov je 1/20 hp až 1 hp pre striedavé motory, 1/100 hp až 1/2 hp pre jednosmerné motory, 1/35 až 1/2 hp pre bezkartáčové motory a 1/100 hp až 2 1/2 hp pre univerzálny štýl. Menšie verzie elektromotorov s frakčným výkonom sa kategorizujú ako subfrakčné alebo mikromotory.

Mikromotory sú veľmi malé a ľahké, navrhnuté pre nízku spotrebu energie a obmedzené elektromagnetické rušenie. Sú určené pre kompaktné a zložité priestory, kde je obmedzený výkon. Mikromotory môžu byť kefové alebo bezkefové, pričom každý z nich má svoje výhody pre špecifické aplikácie.

mikromotory
Mikromotory

Napájací zdroj

Napájanie pre motory s čiastočným výkonom môže byť striedavé alebo jednosmerné, pričom striedavé napájanie môže byť jednofázové alebo trojfázové. Väčšina striedavých motorov s čiastočným výkonom je jednofázových, ktoré majú tienené póly alebo delenú fázu. Keďže jednofázový elektromotor pracuje s pulzujúcim prúdom, vyžaduje si dodatočný prúd na spustenie pulzujúceho pohybu. Jednofázové elektromotory nemajú takú vysokú úroveň účinnosti ako trojfázové striedavé elektromotory, ale vydržia dlhšie s malou potrebou údržby.

Elektromotory na jednosmerný prúd môžu byť kefové alebo bezkefové. Tie, ktoré sú bezkartáčové, sú synchrónne a na prepínanie jednosmerných prúdov používajú regulátor s uzavretou slučkou.

Elektromotory na jednosmerný prúd
Elektromotory na jednosmerný prúd

Tagy: high voltage motors, variable frequency drives, electric motor, medium, high voltage slip ring motors, low voltage motors


Výkonové charakteristiky

Výkon elektromotora s čiastočným výkonom ovplyvňujú tri faktory: výkon, krútiaci moment a rýchlosť. Konská sila je meranie práce motora, zatiaľ čo krútiaci moment je uhlová sila, ktorú motor vyvinie. Rýchlosť motora sa vzťahuje na to, ako rýchlo sa motor otáča.

Rýchlosť vynásobená krútiacim momentom priamo súvisí s výkonom v koňoch. Výkon motora musí zodpovedať typu pracovného zaťaženia, ktoré bude vykonávať. Aj keď sa výkonný motor môže zdať logický, pre dosiahnutie čo najväčšej účinnosti je lepšie prispôsobiť pracovné zaťaženie konskému výkonu.

Nižšie uvedený vzorec slúži na výpočet výkonu v koňoch. Konštanta 5252 je prepočet pôvodných 33 000 stôp libier za minútu podľa Jamesa Wattsa na newtonmetre (N) za sekundu.

Konská sila (HP) = (krútiaci moment × rýchlosť)/5252

Účel krytu

Účelom krytov je zadržať prvky elektromotora a chrániť mechanizmus pred poškodením. Existuje široká škála krytov, od plastových až po hliníkové a oceľové. Existuje desať tried krytov s čiastočným výkonom, ktoré sú otvorené odolné proti odkvapkávaniu (ODP), úplne uzavreté chladené ventilátorom (TEFC), úplne uzavreté chladené vzduchom (TEAO), úplne uzavreté nevetrané (TENV), úplne uzavreté vetrané silou (TEFV), odolné proti poveternostným vplyvom úrovne 1 (WP!), odolné proti poveternostným vplyvom úrovne 2 (WP2), úplne uzavreté chladené vzduchom (TEAAC), úplne uzavreté chladené vodou (TEWAC) a odolné proti výbuchu (XP).

  • Otvorený kryt odolný proti kvapkajúcemu vzduchu (ODP) – Tento kryt umožňuje prúdenie vzduchu cez motor. Do ložísk, rotorov a vinutí sa môžu dostať nečistoty a látky, ktoré môžu spôsobiť vážne problémy.
  • Úplne uzavretý kryt chladený ventilátorom (TEFC) – Tieto kryty majú liatinový rám, ktorý chladí motor a zabraňuje skrúteniu rámu. Vzduch sa nasáva z ventilátora na zvonovom konci motora.
  • Úplne uzavretý vzduchový motor (TEAO) – používa sa tam, kde je dostatok vzduchu. Ide o prachotesný kryt.
  • Úplne uzavreté nevetrané (TENV) – Na chladenie sa používa vedenie a konvekcia. Kryt nie je vzduchotesný a používa sa v prostredí s čistým vzduchom.
  • Úplne uzavreté s nútenou ventiláciou (TEFV) – motor chladí ventilátor s konštantnými otáčkami. Vzduch je do motora vháňaný ventilátorom cez vzduchové kanály.
  • Skrine s ochranou proti poveternostným vplyvom 1 (WP1) – Sú podobné skriniam ODP, ale majú clony na blokovanie veľkých častíc.
  • Weather Protective 2 (WP2) – Tieto kryty sú podobné krytom WP1, ale majú ďalšie priechody na vetranie a prudko presmerovávajú prúdenie vzduchu. Môžu sa používať vo vonkajšom prostredí, kde je výrazný vietor a dážď.
  • Úplne uzavreté chladenie vzduchom (TEAAC) – Vzduch v motore je tlačený cez výmenník tepla, pričom vonkajší vzduch je tiež tlačený cez výmenník tepla. Nedochádza k výmene vonkajšieho a vnútorného vzduchu.
  • Úplne uzavretá skriňa chladená vodou a vzduchom (TEWAC) – Tento typ skrine je ako skriňa TEAAC, ale na odvod tepla z výmenníka tepla sa používa voda.
  • Skriňa odolná proti výbuchu (XP) – Tak ako všetky skrinky odolné proti výbuchu, aj skrinky XP sa vyrábajú v troch triedach. Trieda 1 sa používa tam, kde sa vyskytuje horľavý plyn alebo výpary. Trieda 2 sa používa tam, kde sa vyskytuje elektricky vodivý prach. Trieda 3 sa používa tam, kde sú horľavé vlákna alebo tkaniny.

Rôzne ložiská

Ložiská sú nevyhnutnou súčasťou elektromotorov ako metóda na zníženie trenia a opotrebovania. Umožňujú hriadeľom otáčať sa vysokou rýchlosťou s malými stratami výkonu a nahrádzajú posuvný pohyb valivým pohybom. Dva najbežnejšie typy ložísk sú guľôčkové a valcové.

Guľôčkové ložiská zabezpečujú valivý pohyb pomocou guľôčok, ktoré sú umiestnené v dráhe alebo klietke. Sú navrhnuté na vysokú rýchlosť a nízke trenie a zvládajú malé až stredné zaťaženie. V elektromotoroch sa používajú v priamo spojených aplikáciách na zvládnutie radiálnych alebo axiálnych zaťažení.

Valčekové ložiská sú určené na prenášanie veľkých zaťažení pri mimoriadne vysokých rýchlostiach. Sú umiestnené v klietke, ktorá zabraňuje ich dotyku a znižuje trenie. Vysoký výkon valcových ložísk je spôsobený zväčšenou stykovou plochou ložísk.

Valčekové ložiská
Valčekové ložiská

Súvisiace produkty: electric motor, medium voltage motors, slip ring motors IC511, variable frequency drives, variable frequency drives, high voltage motors IC511, variable frequency drives


Zdroj: iqsdirectory.com, elements.envato.com

Teraz najčítanejšie