Americký Walmart chce mať väčší zisk zo služieb ako z klasického pre-daja tovaru
Najväčší maloobchodný predajca sveta už podniká kroky na rozšírenie ponuky zdravotných služieb a digitálneho marketingu.
Branža predaja – a zvlášť toho maloobchodného – sa transformuje a aj najväčšie subjekty sa musia adaptovať. Príkladom je najväčšia svetová sieť maloobchodných predajní Walmart, ktorý síce plánuje investovať do expanzie a modernizácie svojej siete predajní, no hlavne sa sústredí na úplné preorientovanie svojej ponuky: namiesto výrobkov chce v budúcnosti poskytovať prevažne služby.
Walmart ide investovať nielen do predajní, ale najmä do zdravotných služieb
Pozrime sa, ako teda vyzerajú ďalšie kroky Walmartu v Mexiku a Latinskej Amerike? Jeho pobočka v danom regióne – Walmex – plánuje tento rok zvýšiť výdavky o 27 percent (o 1,42 mld. eur), z toho polovica čiastky pôjde na rekonštrukcie, 30 % na budovanie nových obchodov, pričom ďalších 12 percent sa využije na zefektívnenie a modernizáciu dodávateľského systému. Kým Walmex v roku 2022 investíciami za 1,1 miliardy eur hlavne riešil problémy v dodávateľskom ekosystéme, tento rok má rozvojové ambície. Zmena v zameraní je naozaj jasná.
Tu však inovácie vo Walmarte zďaleka nekončia. Globálna jednotka v maloobchodnom predaji sa chce v nasledujúcich rokoch veľkolepo zamerať na služby spojené so zdravím. Vo Walmarte zákazníkov budú očakávať služby ako celoročné členstvo (ekvivalent zdravotného poistenia), ktoré zákazníkom zabezpečí lekárske služby na diaľku v režime 24/7, záchranná služba v núdzových situáciách, ako aj zľavy na odborné konzultácie a pri zdravotných prehliadkach a služby v oblasti stravovania. Walmart chce do zdravotných služieb integrovať 1 500 lekární a 500 lekárskych ambulancií v Mexiku a Latinskej Amerike. A keď už hovoríme o inováciách, Walmex už od mexických úradov získal povolenie na akvizíciu jedného z poskytovateľov elektronických platieb a plánuje zmodernizovať spôsob nákupu produktov a služieb.
Zdravotné služby chce Walmart rozšíriť aj na domácom trhu v USA. V nasledujúcom roku chystajú v tejto retailovej jednotke otvorenie 28 nových stredísk zdravotnej starostlivosti v Spojených štátoch, pričom prvými budú Missouri a Arizona. Cieľom je mať viac ako 75 centier Walmart Health po celých Spojených štátoch do konca roku 2024, čo znamená nárast o viac ako dvojnásobok v porovnaní s koncom minulého roka, keď mala firma len 32 stredísk v celej krajine.
Namiesto tovaru väčšina zisku zo služieb
Nedávno odhalil finančný riaditeľ John David Rainey ešte dôležitejšiu informáciu. Podľa neho by online predaje, doručovacie služby a reklamné príjmy z webu walmart.com mali tvoriť z väčšej časti zisky Walmartu v budúcnosti. Momentálne – tak ako je zvykom celé desaťročia – väčšina zisku pochádza z fyzického predaja v desaťtisícoch maloobchodných predajniach Walmart po celom svete. Rainey sa domnieva, že firma by mohla dosiahnuť tento obrat už do roku 2028. Walmart sa zameriava na rozvoj segmentu zdravotnej starostlivosti, čo je jedným z prvých krokov k presunu centra záujmu od tovarov k službám. Okrem toho má Walmart veľkolepé plány aj v oblasti prenájmu nehnuteľností, cestovania a voľnočasových aktivít.
Akcie idú hore vďaka inováciám a investíciám do rôznych oblastí
Walmart sa zatiaľ teší z výrazného nárastu online predaja. Vďaka mnohým distribučným centrom dokáže rýchlo doručovať tovary a poskytovať zákazníkom pohodlie pri nakupovaní. To je pre investorov dobrá správa, pretože Walmart má silné tradičné korene v predaji v kamenných obchodoch a toto posilnenie online predaja mu zaručuje výhodnú pozíciu do budúcnosti. Preto sa hodnoty akcií Walmartu permanentne zvyšujú. Za posledných 5 rokov vzrástli o 56 percent a v súčasnosti sa obchodujú na úrovni 139 USD.

Výkonnosť akcií Walmart za posledných 5 rokov (zdroj: Investing.com)
Walmart má plány na zvýšenie svojich príjmov v ďalších oblastiach, vrátane maloobchodného mediálneho biznisu, ktorý od roku 2021 funguje pod názvom Walmart Connect. Tento biznis aktívne predáva reklamný priestor v amerických obchodoch Walmart a zároveň zhromažďuje údaje o nakupujúcich, ktoré používa na efektívnejšie zacielenie reklamy. Táto diverzifikácia a inovácia aktivít ukazuje, že Walmart sa snaží posunúť do nových oblastí podnikania a zabezpečiť si tak vyššiu stabilitu do budúcnosti. Investori sú týmto smerovaním spoločnosti nadšení, pretože to zvyšuje hodnotu akcií Walmartu v ich portfóliách. A zároveň im dáva vysokú mieru stability. A noví investori zase oceňujú Walmart ako možný zaujímavý, nový titul v portfóliu.