Denník N

„Idiot“ vo Viedni

Premiéra opery Mieczysława Weinberga v Theater an der Wien sa blíži a bude jednoznačne výraznou kultúrnou udalosťou.

História 

Od roku 2006 je Theater an der Wien naspäť operným domom a prináša do viedenskej ponuky tituly najmä viedenskej klasiky. S ňou je svojou históriou úzko spätý, keďže ho v 18. storočí založil Emanuel Schikaneder, libretista Mozartovej opery Čarovná flauta. V roku 1786 dostal povolenie na stavbu, ktorá bola dokončená v roku 1801. V empírovom divadle sa konali  premiéry dnes už historicky významných titulov svetoznámych autorov. Napríklad sa tu uviedol Beethovenov Fidelio ale aj premiéry jeho druhej a tretej symfónie. Koncom 19. storočia sa stal tento kultúrny stánok centrom uvádzania slávnej viedenskej operety. Po II. svetovej vojne však hrozilo, že budovu prestavajú na garáže. Našťastie k tomu nedošlo a divadlo pokračovalo ďalej ako priestor pre uvádzanie muzikálovej produkcie. A tak z  historického hľadiska je veľmi sympatické, že sa tretia viedenská opera rozhodla pre obnovenie svojej produkcie a začala konkurovať Viedenskej štátnej opere a viedenskej Volksoper.

 

Súčasnosť

Theater an der Wien funguje na rozdiel od ostatných dvoch zmienených operných scén systémom „stagione“. Teda uvádza v každej sezóne obmedzený počet inscenácií v sériách a k rovnakým operným titulom sa vracia po rokoch až s novým inscenačným naštudovaním. Preto sa radšej nespoliehajte na to, že sa jedno operné predstavenie dá navštíviť aj v nasledujúcej sezóne.

Theater an der Wien stojí aktuálne pred ďalším míľnikom. Po približne šestnásťročnom vedení hudobného manažéra Rolanda Geyera, ktorý predtým viedol festivaly KlangBogen a OsterKlang, vystriedal na poste umeleckého riaditeľa operného domu medzinárodne uznávaný operný režisér Stefan Herheim. Stalo sa tak v období, kedy historická budova na Wienzeile dostala súhlas na rekonštrukciu. Preto divadelná produkcia dočasne funguje v priestoroch MuseumsQuartier.

Theater an der Wien spolupracuje na príprave inscenácií s Wiener Symphonikern, s Radio-Symphonieorchester Wien ORF a so súborom starej hudby Concentus Musicus Vienna. Tieto tri orchestrálne – ansámblové hudobné telesá ukazujú, že Theater an der Wien porozumel, ako sa zaradiť medzi viedenskú konkurenciu. Okrem viedenskej opernej klasiky sa rozhodol produkovať inscenácie barokovej opery a repertoár začal rozširovať o málo frekventované produkcie opier 20. a 21. storočia.

Napríklad do 3. marca ste si mali šancu pozrieť  inscenáciu komornej opery The Golden Dragon z pera medzinárodne významného súčasného maďarského skladateľa a dirigenta Pétera Eötvösa.

 

Mieczysław Weinberg

Popri iných mi však do očí udrelo premiérové uvedenie opery Idiot samozrejme podľa Dostojevského románu. O to zaujímavejšie je, že ide o znovuoživenie opery ukrajinsko-poľsko-rusko-židovského autora Mieczysława Weinberga. Na Slovensku sa Weibergova tvorba objavuje zriedka. Za jej uvádzanie a najmä komornej tvorby sa tu zaslúžili napríklad FAMA quartet alebo Milan Paľa. V zahraničí ho opätovne objavili najmä Poliaci.

Prakticky ide o autora 20. storočia, ktorý napriek životu plnému strasti a tragédií vytvoril úctyhodné množstvo symfonickej hudby, komornej tvorby, sedem operných titulov, dvadsaťdva symfónií, 17 sláčikových kvartet a mnoho iného. Jeho tvorba sa radí na úroveň diel jeho súčasníkov – Sergeja Prokofieva a Dmitrija Šostakoviča, ktorý sa nakoniec o ňom aj veľmi pochvalne zmieňoval.

Cez viaceré zákazy, cenzúru a rôzne obvinenia zo židovského buržoázneho nacionalizmu a praktické zákazy vykonávania umeleckého druhu zamestnania je neuveriteľné, že sa tvorba tohto skoro strateného, ale zato výnimočného skladateľa zachovala.

 

Weinbergov „Idiot“

Preto je uvedenie jeho opery Idiot v Theater an der Wien významnou udalosťou. Navyše prípravy na premiéru sprevádzajú aj zaujímavé paradoxy. Asi sa niet čo čudovať, keď umeleckým riaditeľom je nórsky operný režisér Stefan Herheim, na ktorého si divadelní kritici spomenú vďaka jeho kontroverznej inscenácii Únosu zo Serailu z roku 2003 na Mozart Salzburg Festival.

Paradoxné je obsadenie. Je skoro celé ruské. Inscenáciu režíruje významný ruský operný režisér Vasily Barkhatov. Postavu kniežaťa Myškina interpretuje Dmitry Golovnin, Nastasje Filipovny – sopranistka  Natalya Pavlova –  členka súboru Mariinskeho divadla v Petrohrade a Rogožina stvárňuje ruský bas-barytonista Dmitry Cheblykov. A takto podobne vyzerá celé obsadenie inscenácie.

 

Stefan Herheim

Keď sa Stefana Herheima novinári pýtali, či neobmedzuje politická korektnosť kreativitu, odpovedal, že „skôr podnecuje predstavivosť a neposlušnosť voči požiadavke prepísať históriu v mene tolerancie.“ Zdôraznil, že chce žiť v súčasnosti, ktorá nepotláča a dokonca nevyhladzuje kultúrnu históriu, ale využíva jej poznatky na lepšie formovanie budúcnosti. O ruskej kultúre a jej ignorovaní v dôsledku aktuálnej ruskej agresie voči Ukrajine Herheim hovorí v súvislosti s premiérou opery „Idiot“ Mieczysława Weinberga s podčiarknutím faktu, že poľský skladateľ pred nacistami emigroval do Stalinovej ríše a opera vznikla podľa Dostojevského (teda kritizuje vtedajšiu ruskú spoločnosť). Herheim dôrazne dodáva, že pre neho neprichádza do úvahy vylúčenie ruského umenia kvôli Putinovmu šialenstvu. „Ruskí umelci budú spievať, za predpokladu, že sa budú môcť letecky prepraviť do Viedne a každý dostane pracovné povolenie.“ povedal Stefan Herheim.

V inom rozhovore sa Herheima novinár opýtal, či by angažoval ruských umelcov v súvislosti s vojnou na Ukrajine, načo umelecký riaditeľ odpovedal, že by posudzoval angažmán pre rusov od prípadu k prípadu. Pritom dodal, že Valeryho Gergieva by určite neangažoval a to ani pre vojnou kvôli rozdielnosti ich umeleckého vnímania.

 

Premiéra v MUSEUMSQUARTIER

Premiéra „Idiota“ skladateľa Mieczysława Weinberga bude jednoznačne významnou udalosťou, budú sa na nej podieľať ORF Radio-Symphonieorchester Wien a Arnold Schoenberg Chor pod taktovkou popredného nemeckého dirigenta Thomasa Sanderlinga (ktorý je tiež pôvodom Rus). Úvodné matiné k premiére môžete navštíviť už 16. apríla a premiéra diela sa uskutoční 28.apríla v MUSEUMSQUARTIER | HALLE E na Museumsplatz 1 vo Viedni.

Teraz najčítanejšie

Peter Dan Ferenčík

Dvanásť rokov som pôsobil v RTVS ako manažér programu, tímlíder hudobnej redakcie Rádia Devín, ale aj ako hudobný redaktor, moderátor či dramaturg. Počas spoluprác s kultúrnymi hudobnými inštitúciami, umeleckými školami, etablovanými festivalmi a kultúrnymi centrami som koordinoval dramaturgicky výber programu pre vysielanie RTVS. Bol som tvorcom šiestich vysielacích cyklických formátov v Rádiu Devín. Som zakladateľom, dramaturgom a tvorcom projektu "Rezidenčný súbor Rádia Devín", ktorý podporoval vznik nových hudobných diel, propagoval slovenských umelcov a rekonštruoval zabudnuté diela slovenských autorov. Vysielal som reláciu Ars Musica, ktorá sa venuje kultúrnym témam v rozhovoroch s osobnosťami slovenskej kultúry. Vyučoval som slovenskú hudbu, inštrumentáciu a hudobnú dramaturgiu v médiách na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Na rovnakej škole som ukončil doktorandské štúdium skladby. Ako skladateľ som spolupracoval s poprednými slovenskými a zahraničnými interpretmi a hudobnými telesami, napr. Slovenská filharmónia, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Ostravská banda, Ensemble Ricercata, Szymon Bywalec, Peter Valentovič, Barbara Kler, Petr Kotík a iní. Moje diela vysiela Slovenský a Český rozhlas. Bol som porotcom v medzinárodnej súťaži Concertino Praga a členom poroty Radio Head Awards. https://peterdanferencik.sk/