Konšpirátori.sk fungujú 7 rokov, navštívilo ich už pol milióna ľudí

Verejný zoznam dezinformačných a konšpiračných webov projektu Konšpirátori.sk aktuálne chráni 125 000 reklamných kampaní na Slovensku aj v Česku. V ďalšom fungovaní sa jeho tím chce sústrediť na posilňovanie odbornej komisie, pravidelné prehodnocovanie webov a dopĺňanie podrobných posudkov.
“Roky som pracoval v digitálnej reklame a frustrovalo ma, že mnohé slušné firmy svojou reklamou často nevedomky sponzorujú vznik hoaxov a dezinformácií. Rozhodli sme sa spojiť sily ako občania, aby sme jednak dali bežným ľuďom kompas v mori nezmyslov, a zároveň sme chceli firmám pomôcť ochrániť ich značku aj peniaze,” spomína Ján Urbančík, autor myšlienky a jeden zo spoluzakladateľov projektu Konšpirátori.sk. Ten na základe hodnotenia odbornej komisie a piatich kritérií zverejňuje zoznam stránok s neserióznym, klamlivým, podvodným, konšpiračným alebo propagandistickým obsahom.
Zoznam je určený pre verejnosť, ale aj pre firmy, ktoré nechcú, aby sa ich reklama zobrazovala na pochybných weboch, a aby tak nepodporovali ich fungovanie. Približne 70 % príjmov z inzercie na konšpiračných weboch totiž putuje ich vydavateľom.
“Dúfali sme, že projekt ako náš časom nebude potrebný, no pandémia covidu a ruská agresia na Ukrajine ukazujú, že dezinformácie tu s nami budú ešte dlho a boj s nimi neprestáva byť aktuálny,” hovorí Peter Jančárik, druhý zo spoluzakladateľov Konšpirátorov.
Sedem rokov Konšpirátorov v číslach:
- 280 problematických webov na zozname (z toho 219 aktuálne online): “Chceme, aby náš zoznam bol čo najaktuálnejší. Prechádzame ho nielen ručne, ale pridali sme aj automatickú kontrolu funkčnosti webov,” hovorí Jančárik. Tím Konšpirátorov chce postupne pridávať aj podrobné posudky k jednotlivým webom (ako majú napr. Hlavné správy alebo Aeronet). “Aktuálne má podrobný posudok približne štvrtina webov. Ide o tie najväčšie alebo najproblematickejšie, ale našou prioritou je mať ich postupne čo najviac,” dodáva Jančárik.
- 125 000 chránených kampaní automatizovaným skriptom pre Google Ads alebo v rámci reklamnej platformy českého Seznamu Sklik: Až 10 900 inzerentov na Slovensku a v Česku sa dobrovoľne rozhodlo chrániť svoju značku pred tým, aby sa zobrazovala na konšpiračných weboch. Ku kampaniam, ktoré používajú automatizovaný skript, treba pripočítať aj vyše 7 300 manuálnych stiahnutí zoznamu webov, ktoré si ďalšie tisícky inzerentov mohli nahrať do svojich reklamných systémov ručne.
- 506 000 unikátnych návštevníkov webu Konšpirátori.sk, ktorí spravili 712 000 návštev: “Na číslach vidíme, že zasahujeme oveľa väčšiu skupinu ľudí než len marketingovú a reklamnú komunitu. Sme radi, že náš projekt sa stal dôveryhodným zdrojom pre toľko ľudí,” komentuje Urbančík.
- 17 členov a členiek odbornej komisie: “Komisári a komisárky venujú svoju expertízu a nemálo voľného času tomu, aby hodnotili nahlásené weby. Často bývajú terčom hejtu aj šikanóznych žalôb, no napriek tomu sú mnohí z nich súčasťou projektu od samého začiatku. Za to sme im nesmierne vďační a sme veľmi radi, že komisia sa nedávno rozrástla o nové posily,” hovorí Jančárik. K pôvodným trinástim členom a členkám sa pripojili:
- česká expertka na dezinformácie Alexandra Alvarová,
- imunológ a pediater Miloš Jeseňák,
- expert na AI a algoritmy Jakub Šimko a
- psychológ Jakub Šrol.
- 65+ agentúr, inzerentov a podporovateľov: Zoznam Konšpirátorov používajú desiatky mediálnych, reklamných a digitálnych agentúr pre stovky svojich klientov. K projektu sa prihlásili aj veľkí inzerenti ako WebSupport alebo O2 Slovensko, ktoré Konšpirátorov podporilo aj v rámci svojej Férovej nadácie. Databázu používa aj česká technologická a mediálna firma Seznam.cz, ktorá ho spolu s ďalšími zdrojmi používa na označovanie dezinfowebov vo vyhľadávaní, ako aj na vyraďovanie dezinfowebov zo svojej reklamnej platformy Sklik, z newsfeedu a z diskusií. V neposlednom rade projekt podporujú aj veľvyslanectvá demokratických krajín – konkrétne ambasády USA, Veľkej Británie a Holandského kráľovstva. Vďaka ich grantom sa vylepšil web, vznikli desiatky podrobných posudkov, ale okrem iného aj workshopy mediálnej gramotnosti v spolupráci s agentúrou Seesame pre viac ako 330 učiteľov po celom Slovensku.
- 6+ projektov, ktoré stavajú na Konšpirátoroch: “Tešíme sa, že naša práca je inšpiráciou pre ďalších ľudí a máme radosť z projektov a iniciatív, ktoré používajú náš zoznam a know-how,” hovorí Jančárik. Medzi ne patria napr. rozšírenia pre prehliadače Bullshit Detector z dielne WebSupportu alebo Chochmes od partie nadšencov. Z databázy Konšpirátorov čerpá aj Checkbot, prvý facebookový chatbot, ktorý pomáha ľuďom identifikovať dezinfoweby a používa ho aj nástroj na moderovanie diskusií TrollWall. Konšpirátori.sk boli inšpiráciou aj pre českú iniciatívu Nelež. Projekt citujú viaceré výskumné práce, diplomovky aj osvetové kampane v oblasti mediálnej gramotnosti.
Ak sa vám páči, čo robíme, môžete nám poslať jednorazový alebo pravidelný dar. Ak je aj vaším záujmom zdravší informačný priestor, budeme ho radi presadzovať aj ďalej.