Denník N

Konšpirátori.sk fungujú 7 rokov, navštívilo ich už pol milióna ľudí

Konšpirátori.sk oslavujú 7. narodeniny

Verejný zoznam dezinformačných a konšpiračných webov projektu Konšpirátori.sk aktuálne chráni 125 000 reklamných kampaní na Slovensku aj v Česku. V ďalšom fungovaní sa jeho tím chce sústrediť na posilňovanie odbornej komisie, pravidelné prehodnocovanie webov a dopĺňanie podrobných posudkov.

“Roky som pracoval v digitálnej reklame a frustrovalo ma, že mnohé slušné firmy svojou reklamou často nevedomky sponzorujú vznik hoaxov a dezinformácií. Rozhodli sme sa spojiť sily ako občania, aby sme jednak dali bežným ľuďom kompas v mori nezmyslov, a zároveň sme chceli firmám pomôcť ochrániť ich značku aj peniaze,” spomína Ján Urbančík, autor myšlienky a jeden zo spoluzakladateľov projektu Konšpirátori.sk. Ten na základe hodnotenia odbornej komisiepiatich kritérií zverejňuje zoznam stránok s neserióznym, klamlivým, podvodným, konšpiračným alebo propagandistickým obsahom.

Zoznam je určený pre verejnosť, ale aj pre firmy, ktoré nechcú, aby sa ich reklama zobrazovala na pochybných weboch, a aby tak nepodporovali ich fungovanie. Približne 70 % príjmov z inzercie na konšpiračných weboch totiž putuje ich vydavateľom.

“Dúfali sme, že projekt ako náš časom nebude potrebný, no pandémia covidu a ruská agresia na Ukrajine ukazujú, že dezinformácie tu s nami budú ešte dlho a boj s nimi neprestáva byť aktuálny,” hovorí Peter Jančárik, druhý zo spoluzakladateľov Konšpirátorov.

Sedem rokov Konšpirátorov v číslach:

  • 280 problematických webov na zozname (z toho 219 aktuálne online): “Chceme, aby náš zoznam bol čo najaktuálnejší. Prechádzame ho nielen ručne, ale pridali sme aj automatickú kontrolu funkčnosti webov,” hovorí Jančárik. Tím Konšpirátorov chce postupne pridávať aj podrobné posudky k jednotlivým webom (ako majú napr. Hlavné správy alebo Aeronet). “Aktuálne má podrobný posudok približne štvrtina webov. Ide o tie najväčšie alebo najproblematickejšie, ale našou prioritou je mať ich postupne čo najviac,” dodáva Jančárik.
  • 125 000 chránených kampaní automatizovaným skriptom pre Google Ads alebo v rámci reklamnej platformy českého Seznamu Sklik: 10 900 inzerentov na Slovensku a v Česku sa dobrovoľne rozhodlo chrániť svoju značku pred tým, aby sa zobrazovala na konšpiračných weboch. Ku kampaniam, ktoré používajú automatizovaný skript, treba pripočítať aj vyše 7 300 manuálnych stiahnutí zoznamu webov, ktoré si ďalšie tisícky inzerentov mohli nahrať do svojich reklamných systémov ručne.
  • 506 000 unikátnych návštevníkov webu Konšpirátori.sk, ktorí spravili 712 000 návštev: “Na číslach vidíme, že zasahujeme oveľa väčšiu skupinu ľudí než len marketingovú a reklamnú komunitu. Sme radi, že náš projekt sa stal dôveryhodným zdrojom pre toľko ľudí,” komentuje Urbančík.
  • 17 členov a členiek odbornej komisie: “Komisári a komisárky venujú svoju expertízu a nemálo voľného času tomu, aby hodnotili nahlásené weby. Často bývajú terčom hejtu aj šikanóznych žalôb, no napriek tomu sú mnohí z nich súčasťou projektu od samého začiatku. Za to sme im nesmierne vďační a sme veľmi radi, že komisia sa nedávno rozrástla o nové posily,” hovorí Jančárik. K pôvodným trinástim členom a členkám sa pripojili:
    • česká expertka na dezinformácie Alexandra Alvarová,
    • imunológ a pediater Miloš Jeseňák,
    • expert na AI a algoritmy Jakub Šimko a
    • psychológ Jakub Šrol.
  • 65+ agentúr, inzerentov a podporovateľov: Zoznam Konšpirátorov používajú desiatky mediálnych, reklamných a digitálnych agentúr pre stovky svojich klientov. K projektu sa prihlásili aj veľkí inzerenti ako WebSupport alebo O2 Slovensko, ktoré Konšpirátorov podporilo aj v rámci svojej Férovej nadácie. Databázu používa aj česká technologická a mediálna firma Seznam.cz, ktorá ho spolu s ďalšími zdrojmi používa na označovanie dezinfowebov vo vyhľadávaní, ako aj na vyraďovanie dezinfowebov zo svojej reklamnej platformy Sklik, z newsfeedu a z diskusií. V neposlednom rade projekt podporujú aj veľvyslanectvá demokratických krajín – konkrétne ambasády USA, Veľkej Británie a Holandského kráľovstva. Vďaka ich grantom sa vylepšil web, vznikli desiatky podrobných posudkov, ale okrem iného aj workshopy mediálnej gramotnosti v spolupráci s agentúrou Seesame pre viac ako 330 učiteľov po celom Slovensku.
  • 6+ projektov, ktoré stavajú na Konšpirátoroch: “Tešíme sa, že naša práca je inšpiráciou pre ďalších ľudí a máme radosť z projektov a iniciatív, ktoré používajú náš zoznam a know-how,” hovorí Jančárik. Medzi ne patria napr. rozšírenia pre prehliadače Bullshit Detector z dielne WebSupportu alebo Chochmes od partie nadšencov. Z databázy Konšpirátorov čerpá aj Checkbot, prvý facebookový chatbot, ktorý pomáha ľuďom identifikovať dezinfoweby a používa ho aj nástroj na moderovanie diskusií TrollWall. Konšpirátori.sk boli inšpiráciou aj pre českú iniciatívu Nelež. Projekt citujú viaceré výskumné práce, diplomovky aj osvetové kampane v oblasti mediálnej gramotnosti.

Ak sa vám páči, čo robíme, môžete nám poslať jednorazový alebo pravidelný dar. Ak je aj vaším záujmom zdravší informačný priestor, budeme ho radi presadzovať aj ďalej.

Teraz najčítanejšie

Konšpirátori.sk

Sme verejná databáza webových stránok s neserióznym, klamlivým, podvodným, konšpiračným alebo propagandistickým obsahom. Pomôžeme vám zabrániť tomu, aby sa vaša reklama zobrazovala na weboch, ktoré môžu poškodiť vašu reputáciu.