Denník N

Naučme študentov nesúhlasiť (3. časť)

V sérii blogov Naučme študentov nesúhlasiť sa venujem rôznym stratégiám/aktivitám, ktoré som so svojimi študentami vyskúšala. Tieto stratégie podporujú kritické myslenie, argumentáciu a umenie viesť dialóg. Dávajú študentom priestor preskúmať rôzne uhly pohľadov a učia sa, že pohľady môžu byť komplexné a rôznorodé.

Tentokrát vám prinášam stratégiu, ktorá sa mi osobne veľmi páčila, pretože mi na hodine slovenského jazyka a literatúry dovolila prepojiť výtvarné umenie, kritické myslenie a  diskusiu s literárnym cieľom hodiny – predstaviť študentom základné znaky romantizmu. A to všetko (v duchu Čapkovej filozofie Líný učitel) pomocou objavovania.

Opäť by som rada upozornila, že všetky aktivity, ktoré vám týmito blogmi prinášam, som realizovala v rámci môjho pedagogického projektu, ktorý je súčasťou ročného vzdelávacieho programu Komenského inštitútu.

Stať sa obrazom

Na začiatku hodiny som študentov rozdelila do piatich skupín. Každej skupine som dala jeden obraz z obdobia romantizmu. Nepovedala som im, kto je autorom, ako sa obraz volá alebo čo znázorňuje. Vedeli iba to, že celú hodinu budú s daným obrazom pracovať.

Prvý pokyn znel, aby sa naň minútu pozerali. V tichosti, bez slov. V podstate takto nasávali atmosféru toho obrazu, získavali prvý dojem, prvé emócie, ktoré patrili iba nim, nikým neboli ovplyvnení.

Po minútovom tichom bádaní som študentov vyzvala, aby sa v rámci skupín podelili o svoje emócie a pocity, ktoré v nich obraz vyvolal.  Následne šli obraz analyzovať spolu. Ako prvé mali spoločne pomenovať iba fakty, teda to, čo naozaj vidia, nie to, čo si myslia. Študentov som viedla k tomu, aby sa zamerali na detaily – farby, postavy (ich počet, čo majú oblečené, v akej polohe je ich telo, ako sa tvária), prostredie a pod.

Caspar David Friedrich: Pútnik nad morom hmly

Keď už mali spracované svoje emócie a pomenovali všetky fakty, mohli sa pustiť do analýzy vnútorného sveta postáv. Ako sa postavy cítia? Čo prežívajú? V akej sa nachádzajú situácii? To boli otázky, na ktoré študenti spoločne hľadali odpovede. V tejto časti bolo úžasné vidieť, ako spoločne diskutujú.

Keď diskusia pomaly umĺkla a študenti v skupinách analyzovali vnútorný svet postáv, chcela som, aby si na okamih skúsili byť v koži týchto postáv. Požiadala som ich, aby si vybrali niektorú postavu a zaujali jej pozíciu. Opäť v tichosti. Bez slova som ich nechala stáť minútu, aby opäť mohli preskúmať svoje pocity a emócie.

Po minúte ticha zostali stáť v postoji, no teraz som chodila po triede a koho som poklepala na ramene, mal začať hovoriť v prvej osobe to, čo si myslí a ako sa cíti. Okrem toho som chcela, aby nahlas uvažovali, prečo ich maliar vložil do obrazu.

Keď sa vrátili naspäť na svoje miesta, zaujímalo ma, či sa nejak zmenilo ich doterajšie vnímanie a cítenie daného obrazu. Ich poslednou úlohou pri práci s obrazom bolo, aby mu vymysleli názov (na moje počudovanie boli veľmi blízko skutočným názvom).

Eugène Delacroix: Sloboda vedie ľud na barikády

Potom prišlo najväčšie čaro. Študentom som zadala, aby na základe prežitých emócií a pocitov vyvodili znaky romantizmu. A oni to urobili. Urobili to tak dokonale, že som ani nemala čo dodať.

Okrem toho, že vlastným prežívaním študenti odhalili učivo, ktoré sa v bežnej praxi iba sucho nadiktuje, ukrýva táto stratégia ešte jednu veľmi dôležitú stránku. Študenti v nej zaujmú stanovisko inej osoby, čo je výborný spôsob, ako ich pripraviť na diskusiu alebo debatu. Keď študenti prejdú týmto procesom, ich vlastné názory začnú mať tendenciu viac zohľadňovať osobné a konkrétne aspekty v danej téme. Zovšeobecňovať a nazerať na svet ako na dve jednoduché strany sa tak stáva ťažším.

Verím, že táto aktivita sa dá použiť aj na iných (najmä spoločenskovedných) predmetoch. Môže sa použiť na upútanie záujmu na začiatku témy, na prehĺbenie porozumenia už naštudovanej témy alebo (ako som už naznačila) na prípravu študentov na diskutovanie.

V ďalšej časti môjho blogu vám predstavím stratégiu, ktorá umožňuje študentom spolupracovať, diskutovať, argumentovať a preukázať svoje znalosti.

 

Teraz najčítanejšie