Denník N

Ako som strážil (za) vaše peniaze

Ku kultúre verejnej služby patrí odpočet poslaneckej činnosti.

Politika by mala byť, rovnako ako napríklad medicína či učiteľstvo, služba verejnosti. Najlepšie sa dá vykonávať z vlády. Tá má k dispozícii najsilnejšie páky na to, ako urobiť zo Slovenska lepšie miesto pre život. Takúto možnosť dostal v roku 2012 SMER a naložil s ňou tak, že jeho jedinou šancou na znovuzvolenie je dnes strašenie ľudí.

Opozičné pôsobenie v parlamente je často frustrujúco bezmocné. To ale neznamená, že z opozície sa nedá nič robiť ani ovplyvniť. Naopak, 4 roky som aktívne strážil vaše peniaze a reprezentoval vaše záujmy – bez parlamentnej väčšiny, ale s pomocou verejnej mienky.

Odhalil som škandály na základe ktorých museli odstúpiť šéfovia veľkých štátnych inštitúcií – napríklad Všeobecnej zdravotnej poisťovne, Burzy cenných papierov, MH Development či Ústavu informácií a prognóz školstva.

Keď som bol predsedom parlamentného výboru pre nezlučiteľnosť funkcií, uložili sme ďalším verejným funkcionárom pokuty vo výške 196 755,54 EUR a cez tieto pokuty som presadil, že mnohé veci, ktoré si predtým dovoľovali, si už nedovolia.

K predkladaným vládnym zákonom som dal 50 pozmeňujúcich návrhov a z nich 8 bolo schválených. Priniesli napríklad lacnejšie hypotéky, úvery zo Štátneho fondu rozvoja bývania či pôžičky z Fondu na podporu vzdelávania.

Ministrom som predložil 175 interpelácií, teda písomných otázok a žiadostí, na ktoré musia odpovedať. Vďaka týmto interpeláciám dostali napríklad neúspešní maturanti z matematiky normálny opravný termín a učiteľom zostali peniaze za kredity, o ktoré mali prísť kvôli chybám úradníkov.

Zorganizoval som 6 hromadných pripomienok k vládnym návrhom, kde takmer 9000 ľudí podporilo moje požiadavky. Vďaka nim sa napríklad neznížil v školách počet hodín venovaných cudzím jazykom a pracujúci rodičia môžu naďalej poberať rodičovský príspevok.

K návrhom predpisov z dielní ministerstiev som predložil 175 pripomienok. Z nich 62 bolo akceptovaných alebo čiastočne akceptovaných. Vďaka nim si napríklad uchádzači o zamestnanie môžu stále privyrábať na dohoduna súdoch zaplatia ľudia menej.

Na ústavný súd som dal zákon ministra Čaploviča, ktorý by zakázal aj talentovaným deťom prístup k maturite či vysokej škole na základe jediného polročného vysvedčenia. Ústavný súd na môj návrh tento zákon zrušil a osudy desaťtisícov detí je tak nepomerne lepší.

To je, samozrejme, len zopár príkladov. V najbližších dňoch a týždňoch zverejním postupne detailný odpočet mojej poslaneckej činnosti v jednotlivých oblastiach, pretože to podľa mňa patrí ku kultúre verejnej služby.

Ak toto všetko môže dosiahnuť jednotlivec z bezmocnej opozície, predstavte si, čo by sa dalo spraviť, keby sme v marcových voľbách dostali dôveru občanov a zostavili vládu. Váš hlas má zmysel.

Odpočet:

  1. Padni komu padni (ako som strážil verejné financie)
  2. Keď sa oplatí bojovať za budúcnosť (na školách)
  3. Ako ušetriť tisíce eur na hypotéke
  4. Dá sa to aj bez poplatkov a byrokracie
  5. Aby ľudia vedeli o voľných pracovných miestach
  6. Rodičia si zaslúžia konkrétnu pomoc
  7. Koniec buzerácie chudobných dôchodcov
  8. Koniec papalášskej imunity?

Teraz najčítanejšie