Peter Sutoris: Spaľovacie motory a Slovakia First

Uvedený článok vyšiel v papierovej aj nepapierovej podobe 13.4.2023, nebolo možné pod ním nič písať, ale pripomienky posielať len na pripomienky@dennikn.sk. Tak som poslal 29.4.2023, avšak „skapal pes“. Tak to posielam do blogu. https://dennikn.sk/3321103/spalovacie-motory-a-slovakia-first/
Reakcia na článok
Dobrý deň,
autor článku zjavne nie je odborník na pohony automobilov budúcnosti, ani na využívanie alternatívnych zdrojov, ani na klimatické zmeny. Napokon sám sa priznal v podpise, že je kultúrny antropológ, čím mi to uľahčil a ďakujem mu za to.
Takto jednostranne a vehementne neobhajujú elektromobilitu ani tí, ktorí sú autormi novej emisnej normy EURO7. Kto vie všetko, „ako to bude“ je biblický starozákonný prorok, alebo blúdi. Naozaj až takto pôsobí predmetný článok na čitateľa. Ak je jeho zámerom presvedčiť tú skeptickú väčšinu národa, tak týmto spôsobom sa dosiahne pravý opak. Ale dosť bolo pocitov, poďme k faktom.
To, že tu máme klimatickú zmenu, ktorú už len veľmi ťažko zvrátime a ktorá je spôsobená vypúšťaním sklenníkových plynov a iným znečisťovaním životného prostredia dnes už nespochybňuje ani ten najväčší elektroskeptik v mobilite budúcnosti. Každému musí byť teda nad slnko jasné, že s tým treba niečo robiť a to čo najrýchlejšie. Na druhej strane, v prípade, že by od roku 2022 vstúpila do platnosti a účinnosti emisná norma EURO7 navrhnutá na jeseň 2020, ktorú potom Európska komisia stiahla, malo by to tieto dôsledky:
- Homologácie nových vozidiel pri skúškach na emisie by boli tak prísne, že by ich nákladné vozidlá museli splniť pri mrazových okolitých teplotách, pri studenom motore, plne naložené, na plný plyn a hore kopcom. Osobné vozidlá by museli mať počas skúšok ešte na streche strešný box, alebo 4 bicykle. Samozrejme limity jednotlivých škodlivých sledovaných zložiek výfukových plynov by boli prísnejšie než pri EURO6.
- Takéto vozidlá so spaľovacím motorom by samozrejme bolo možné vyrobiť, ale by boli ťažšie, drahšie a mali by horšie jazdné vlastnosti ako tie, čo spĺňali EURO6. Dovoliť by si ich mohlo o 40% menej nových majiteľov a tak by sa ich vyrábalo podstatne menej. Výroba takého množstva elektromobilov ako sa vyrábalo vozidiel so spaľovacím motorom nie sú producenti schopní, ani by ich nebolo kde nabíjať.
- Automobilový a jeho dodávateľský priemysel v EU by začal znižovať výrobu a prepúšťať svojich zamestnancov, tých kúpna sila by sa rapídne znižovala a mali by ešte menej prostriedkov, aby si kúpili takéto auto.
- Staršie autá, ktoré s normou EURO6 a staršou by boli okamžite drahšie, lebo by boli výkonnejšie, ľahšie a užívateľsky príjemnejšie ako nové. To by ale spôsobilo rapídne stárnutie vozového parku EU, ktorý predstavuje 300 mil.vozidiel, čo je z hľadiska pôvodného zámeru práve opačný efekt.
- Samozrejme, že by to zrýchlilo vývoj elektromobility, tá však by v prvých 10 rokoch určite nepokryla výpadok predaja vozidiel so spaľovacím motorom.
Je škoda, že sa snahy o úsporu vypúšťaných skleníkových plynov nesiaha po ďalších dostupných technológiách, ako sú napríklad syntetické palivo. To by mohlo byť za určitých podmienok dokonca uhlíkovo neutrálne a pritom by sa spaľovalo v tých istých spaľovacích motoroch, ktoré dnes jazdia a nepotrebujeme budovať novú infraštruktúru, ako potrebuje elektromobilita. Ďalším perspektívnym riešením sú palivové články, ale zrejme jednostranný čierno-biely príklon k jedinému riešeniu vyhovuje politikom, ktorí radi ponúkajú jednoduché odpovede na zložité otázky. Je len škoda, že tak často na túto strunu spolu s nimi hrajú aj žurnalisti, ktorí by mali byť prvými odkrývačmi neférových riešení.
—
Stanislav Gajdoš