Elektromobilita je trendom nie kvôli rozhodnutiu EÚ, ale pre vysokú konkurencieschopnosť voči spaľovacím motorom
Čínski výrobcovia vďaka elektromobilite prvýkrát v histórii konkurujú tradičný, automobilkám. A na rozdiel od nich sa im dnes extrémne darí.
Prechod na uhlíkovo neutrálnu ekonomiku Európskej únie a snaha o náhradu ruských fosílnych palív elektrickou energiou sú len niektorými faktormi, ktoré podporujú trend elektromobility. Sú to v prvom rade rozhodnutia samotných automobiliek, ktoré majú najväčší vplyv na tento smer. Výsledky automobilového segmentu naznačujú, že automobilky, ktoré sa skôr rozhodli pre prechod od spaľovacích motorov na elektromobily, majú výrazný náskok. Okrem toho existujú aj značky, ktoré sa výhradne zameriavajú na elektromobilitu a pritom dosahujú viac ako vynikajúce výsledky.
Kto vsádza na elektromobily rastie enormne
Hoci elektromobilita ako koncept existuje už dlhšie než benzínové autá, jej rozvoj bol pomerne pomalý. Americká spoločnosť Tesla však výrazne prispela k masovej výrobe elektrických áut a po sérií stratových rokov sa nakoniec dostala do zisku. Jej pozícia je výrazná, ale to neznamená, že ostatné automobilky sa nepokúšajú ju dobehnúť a že by nemali šancu. Čína je príkladom s najväčšou spoločnosťou BYD v tomto segmente.
Hoci elektromobilita ešte stále čelí určitým problémom, ako sú olovené alebo nikel-metalhydridové batérie, ktoré nie sú ekologické ani udržateľné, a problémy s tepelným vybitím batérií, ktoré spôsobujú incidenty ako požiare a výbuchy, automobilky aktívne pracujú na ich riešení. Napríklad top automobilky sa spoliehajú na lítium-iónové batérie a súčasne investujú do ich vývoja a zlepšovania bezpečnosti.
Pozrime sa teraz na troch najväčších výrobcov elektrických vozidiel podľa trhovej kapitalizácie: americkú Teslu (kapitalizácia 582 miliárd dolárov), čínsku spoločnosť BYD (104,3 miliardy dolárov) a Volkswagenu (78,10 miliárd dolárov).
Čínsky výrobca elektroáut BYD je mimoriadne úspešný
Najväčším výrobcom elektromobilov v Číne je americká Tesla, ale najväčším čínskym výrobcom elektrických vozidiel je spoločnosť BYD. Táto technologická firma, založená vo februári 1995, pôsobí v širokej škále priemyselných odvetví, vrátane elektroniky, nových zdrojov energie, železničnej dopravy a elektromobilov. S viac ako 30 priemyselnými parkami po celom svete, BYD za posledné dve desaťročia rýchlo expandovala. Jej víziou je prinášať na trh energetické riešenia s nulovými emisiami, ktoré zahŕňajú výrobu, skladovanie a ďalšie využitie energie.
Akcie firmy sú obchodované na burzách v Šen-čene a Hongkongu a je symbolom úspechu čínskych technológií. Od svojho príchodu na burzu v roku 2011 sa cena akcií zvýšila zo 28 čínskych jüanov na súčasných 265 jüanov, čo predstavuje nárast o 846 %. Najvýraznejší rast ceny akcií bol zaznamenaný v roku 2020, kedy vzrástli o 360 %. Hoci nasledovala korekcia, celkový rastový trend sa nezmenil. V roku 2022 dosiahli akcie historické maximum so hodnotou 351 jüanov. Aj keď sú momentálne mierne nižšie, dôvera trhu v ich dlhodobý rast je evidentná.

Pohyb akcií spoločnosti BYD od jej príchodu na trh. Výmenný kurz: 1 USD = 6,96 CNY (Zdroj: Google Finance)
Volkswagen je z klasických automobiliek najďalej v prechode na elektromobilitu
Volkswagen predstavuje príklad úspešnej transformácie tradičného výrobcu spaľovacích motorov na elektromobilitu. Na európskom trhu, ktorý je druhým najväčším trhom pre elektrické vozidlá, má Volkswagen dlhodobé dominantné postavenie. To vďaka svojim ikonickým značkám, ako sú Volkswagen, Škoda, Porsche, Audi, Lamborghini a ďalšie. Volkswagen stavia na svojej bohatej histórii, ktorá sa začala v roku 1937, keď dostal úlohu vyvinúť a vyrábať cenovo dostupné ľudové vozidlá (odtiaľ aj jeho názov).
Volkswagen sa v ďalších dekádach stal legendou éry benzínu a nafty, a to aj vďaka svojmu silnému portfóliu a neustálemu vývoju technológií. Vedenie koncernu si však uvedomuje, že táto éra sa postupne blíži ku koncu, a preto sa rozhodlo úplne zamerať na elektromobilitu, v ktorej je dnes Volkswagen jasným lídrom. Cieľom spoločnosti je do roku 2025 vyrábať a predávať až tri milióny plne elektrických vozidiel ročne. Súčasne Volkswagen ponúka širokú škálu modelov, ako sú Volkswagen ID.3, Audi Q4 Sportback e-Tron a Porsche Taycan, a postupne plánuje celé svoje portfólio preklopiť na elektroautá.
Akcie Volkswagenu sú obchodované na Frankfurtskej burze cenných papierov od roku 1994 a pôvodne stáli v danom roku 18,60 EUR. Odvtedy ich cena vzrástla o 500 % na súčasných 119,32 EUR za akciu. Historické maximum bola dosiahnutá v roku 2015, keď akcie VW dosiahli hodnotu 250 EUR, čo predstavovalo viac ako 1 200 % nárast oproti úvodnej cene na burze. Napriek vzostupom a pádom dosiahli akcie v roku 2021 ďalší vrchol na úrovni 245 EUR. Odvtedy cena klesá, avšak s ohľadom na plány Volkswagenu sa otvára potenciál pre ďalší rast, čo je bezpochyby príležitosť pre investorov.

Pohyb akcií spoločnosti Volkswagen od príchodu na trh. (Zdroj: Google Finance)
Tesla je stabilizovaná a tlačí na konkurenciu
Aktuálne je Severná Amerika tretím najväčším trhom s elektrickými vozidlami, hneď po Číne a Európe. V tejto oblasti dominuje americká spoločnosť Tesla, ktorá bola predtým známa ako Tesla Motors. Hlavným zameraním tejto firmy je vývoj a výroba elektromobilov, batérií pre vozidlá a domáce energetické systémy, ako aj solárnych panelov. Hoci Tesla bola založená v roku 2003 Martinom Eberhardom a Marcom Tarpenningom, jej skutočná popularita a úspech prichádza až s príchodom Elona Muska, spoluzakladateľa spoločnosti PayPal. Musk poskytol Tesle financovanie vo výške viac ako 30 miliónov USD a v roku 2004 sa stal jej predsedom a majiteľom.
Tesla svoj vstup na trh elektromobility spektakulárne zaznamenala v roku 2008 so športovým modelom Roadster, ktorý mal neuveriteľný dojazd 394 kilometrov na jedno nabitie. Výkon vozidla bol porovnateľný s benzínovými športovými autami, schopnými zrýchliť z 0 na 60 míľ za hodinu (96 km/h) za menej ako štyri sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 125 míľ za hodinu (200 km/h). Pri svojom IPO v roku 2010 Tesla získala 226 miliónov dolárov za cenu jednej akcie vo výške 1,28 USD. Dnes je cena akcií 168 USD, čo znamená, že za 13 rokov sa hodnota firmy zvýšila o úžasných 13 000 %. Avšak ak vezmeme do úvahy historický maximálny kurz v roku 2021 na úrovni 406 USD, pôvodní investori z roku 2010 by dosiahli výnos až 31 725 %. Inými slovami, ten, kto v roku 2010 investoval 1,28 USD do Tesly, by dnes z tejto sumy získal 406 dolárov. Aj keď sme dnes ďaleko od tejto méty, faktom je, že Tesla biznisovo veľmi dobre funguje a mohla si nedávno dovoliť znížiť ceny a zatlačiť na konkurenciu. To vytvára priestor pre ďalší rast hodnoty do budúcnosti.

Pohyb akcií spoločnosti Tesla od ich vstupu na trh. (Zdroj: Google Finance)
Elektromobilita rastie (či sa nám to páči alebo nie)
Všetky tri príklady jasne naznačujú, že globálny prechod na elektromobilitu získava na dôležitosti. Hlavným dôvodom je snaha znížiť emisie skleníkových plynov a minimalizovať dopad klimatickej krízy, ale tiež sa jedná o praktické podnikateľské motivácie. Pre čínske automobilky predstavuje elektromobilita úžasnú príležitosť vyrovnať sa technologickému náskoku automobiliek z USA, Európy a Japonska v oblasti spaľovacích motorov. Čína úspešne investuje do výskumu a vývoja, čo umožňuje dosiahnuť obrovský pokrok. Významný rast v oblasti nákladovej efektívnosti je patrný aj u automobiliek BYD, Volkswagen a Tesla. Tieto tri spoločnosti stále rastú, aj keď v oblasti elektromobility sa objavujú nové výzvy. Napriek tomu je možné konštatovať, že elektromobilita je dnes preferovaným smerom vývoja mobility do budúcnosti.