Denník N

Prečo som v politike?

Vo verejnom priestore sa pohybujem dosť dlho na to, aby som šíril uhladené predstavy o politike. Ona totiž málokedy prináša veľké premeny. Je to súťaž, každodenný stret záujmov. Svet, kde sa prijateľné a zároveň zmysluplné riešenia rodia ťažko a ešte ťažšie sa realizujú. O to viac kvalita politickej práce súvisí s motiváciami a predstavami ľudí, ktorí ju robia.

Začnem teda krátkym príbehom, ktorý súvisí s mojou motiváciou. Cez sviatky som s rodinou strávil pár dní vo Vysokých Tatrách. Lyžovali sme a tešili sa z krásneho počasia v slovenských horách. Bola to ideálna dovolenka, teda pokiaľ človek nemusel riešiť praktické veci. V reštaurácii na svahu bolo plno. Pochopiteľne, bol Nový rok. So synom sme si objednali pizzu a vystáli na ňu rad. Keď sme sa konečne dostali k pultu s výdajom, naša pizza tam už nebola. Niekto si ju možno omylom či z dochádzajúcej trpezlivosti z dlhého čakania naložil na tácku ešte pred nami. Keď som tento fakt reklamoval, mladý kuchár pohotovo reagoval, že oni nie sú policajti a že si to zákazníci musia strážiť sami. Žiadne pohotové „prepáčte“. Zahryzol som si do jazyka, počkal ďalších 15 minút a so synom dohliadol na našu objednávku.

Medzitým ďalší pán zažil to isté. Tiež sa mu neušla pizza, na ktorú čakal. Skrátka, hromadný výdaj koláčov z pece v štýle: „len nech sa predajú, nezáleží na tom, komu“. Podobný prístup k zákazníkovi ma o pár hodín neskôr čakal pri okienku s lístkami na lanovku. Išiel som vrátiť zálohovanú čipovú kartu z predchádzajúcej lyžiarskej sezóny. Potom, čo som si vystál rad, mi obsluhujúca dáma oznámila, že starú čipovú kartu nevezme. Vraj ju mám vrátiť v automate, pred ktorým sa však vinul dlhý rad čakateľov. Namietal som, že rad som si už vystál a na jej okienku nevidím informáciu o neprijímaní starých lístkov. Trvala však na svojom. Skúsil som teda, že od okienka neodídem, kým za starý lístok nedostanem zálohu, ktorú som lyžiarskemu stredisku dávno zaplatil. Pani to začala s dávkou neochoty a poznámok riešiť s kolegyňou pri vedľajšom okienku. A hľa, zrazu to išlo. Čip som vrátil a symbolickú zálohu dostal späť.

Toto je čerstvá a nie ojedinelá skúsenosť s fungovaním lyžiarskeho strediska. Už dlhšie si všímam, že hlavne zahraniční návštevníci sa z času na čas od okienka na lístky odvracajú so znechutením, pričom pre mnohých je to jeden z ich prvých kontaktov s Tatrami. Nejdem písať, že do Tatier sa nevrátim. Vrátim sa. Tie hory mi za to stoja. Akurát by som sa v budúcnosti rád vracal do vľúdnejšieho prostredia. Len samotná zmena vlastníckych vzťahov totiž neznamená biznis prístup v štýle „náš zákazník, náš pán“. Máme hardware v podobe nových lanoviek a reštaurácií, no chýba im software v podobe ich prístupnej obsluhy. Zlyhávame v komunikácii so zákazníkom, akoby ľudia, ktorí náš cestovný ruch živia, neboli podstatní.

Práve tu vyčnieva širší problém, ktorý súvisí s fungovaním, kvalitou a v istom zmysle i silou štátu. Pokiaľ nezmeníme základné nastavenie vzťahu medzi mocou a občanom, nemôžeme očakávať ani zázraky vo svete podnikania. Dobrý biznis potrebuje dobrých ľudí, a tí môžu vyrásť len v dobrom štáte, ktorý poskytuje kvalitné služby. V niektorých prípadoch, ako pri komplexnom vzdelávaní našich mladých ľudí, tak robí štát priamo. Inde stráži práva spotrebiteľa prostredníctvom konkrétnych nárokov na výkon súkromných prevádzok.

Slovensko môže mať dobrý štát, no nie so starou politickou garnitúrou, ktorú zaujíma v prvom rade návratnosť investícií do hardwaru krajiny. Občania Slovenska si konečne zaslúžia užívateľský software v podobe kvalitných verejných služieb. #SIEŤ má svoj plán služby ľuďom a ja, ako jej kandidát v parlamentných voľbách, chcem k nemu prispieť. Vďaka štipendiám som strávil väčšinu deväťdesiatych rokov štúdiom v zahraničí. Od návratu na Slovensko v roku 1999 analyzujem a komentujem medzinárodné vzťahy, učím na vysokej škole a spolupracujem s verejnými inštitúciami na tvorbe zahraničnej politiky. Dobrých pätnásť rokov sa venujem práve softwarovým témam, ktoré súvisia s európskou politikou Slovenska. Dnes viem, že naše postavenie vo svete zlepšíme v prvom rade kvalitnejším fungovaní vecí verejných u nás doma. Preto mi na politike záleží a som jej súčasťou.

 

www.vladimirbilcik.eu

Teraz najčítanejšie

Vladimír Bilčík

poslanec Európskeho parlamentu, člen predsedníctva SPOLU-občianska demokracia a odborník na európske a medzinárodné vzťahy