Denník N

Francúzsky Stellantis má problém v Kanade, kde mu viazne dotácia

Automobilka dúfala v štedrú podporu v Kanade pre projekt výroby batérií. Okrem toho jej štrajkujú zamestnanci v Taliansku. Jednou dobrou správou je investícia do vodíka.

Tradičný automobilový priemysel sa snaží nestratiť kontakt s rýchlo sa rozvíjajúcimi špecializovanými výrobcami elektromobilov, ako je Tesla a BYD, tým, že alokuje financie do dekarbonizácie a snaží sa o prechod na trvalo udržateľnú mobilitu. Okrem elektromobility sa tiež sústreďuje na vodík ako iný alternatívny zdroj pohonu. Medzi globálnych veľkých vzýrobcov patrí aj automobilová spoločnosť Stellantis, ktorá chce postaviť nový závod na výrobu batérií v Kanade a využiť v tomto štáte dostupné dotácie. V súčasnosti však Stellantis čelí problémom v Kanade a zároveň ju ovplyvňuje štrajk zamestnancov v Taliansku. Jedinou pozitívnou správou v týchto dňoch je plánovaná akvizícia významného podielu vo firme Symbio, ktorá sa špecializuje na výrobu vodíkových systémov.

Francúzi zastavili výstavbu baterkárne

Stellantis, ktorý zahŕňa značky ako Dodge, Alfa Romeo, Ram, Citroën, Peugeot a Opel, plánoval investovať viac ako 3,7 miliardy dolárov do výstavby závodu na výrobu automobilových batérií. Avšak projekt momentálne nepokračuje. Stavba závodu bola zastavená, pretože nie je jasné, akú skutočnú finančnú podporu Stellantis dostane od kanadskej vlády. Koniec rokovaní o finančnej dotácii sa zdá byť v nedohľadne, a to aj napriek pôvodným očakávaniam. V kanadských médiách prebieha verejná diskusia medzi centrálnou vládou a provinciou Ontário, ktoré sa sporia o to, kto a v akom rozsahu má vykryť dotáciu pre batériový závod Stellantisu v regióne Windsor. Stellantis sa odvoláva na predchádzajúcu dotáciu vo výške 13 miliárd kanadských dolárov, ktorú nedávno získal nemecký Volkswagen na svoju batériovú továreň v meste St. Thomas. Stellantis tvrdí, že si zaslúži rovnakú podporu ako nemecký Volkswagen a v súčasnosti je pripravený úplne ustúpiť od tejto investície.

Kanada je vo financiách veľmi voľná federácia, provincie hrajú silnú rolu

Stellantis pôvodne plánoval vytvoriť novú batériovú továreň v Kanade v partnerstve s juhokórejskou spoločnosťou LG Energy Solution. Ich spoločným zámerom bolo postaviť závod s ročnou výrobnou kapacitou viac ako 45 gigawatthodín a vytvoriť tak približne 2 500 nových pracovných miest. Federálna vláda stále hovorí, že chce vidieť dostavbu továrne, ale ministerka financií Chrystia Freelandová zdôrazňuje, že vládne prostriedky sú obmedzené. Ministerka žiada vládu provincie Ontário, aby splnila svoje záväzky z dohody, na čo ontárijský premiér Doug Ford reaguje oficiálnou žiadosťou o podporu Stellantisu zo strany federálnej vlády, podobne ako to bolo pri historickej dotácii udelenej spoločnosti Volkswagen. Federálny minister priemyslu Francois-Philippe Champagne tiež žiada vedenie provincie Ontário, aby zaplatilo „spravodlivý podiel“ z dotácie a tak vyriešilo aktuálnu patovú situáciu v rokovaniach.

Taliani nechcú pracovať viac ako doteraz, Stellantis potrebuje vyššiu produktivitu

Stellantis sa stretáva s ďalším problémom, a to v južnom Taliansku, kde zamestnanci protestujú proti pracovným podmienkam v továrni v Pomigliane, kde sa vyrábajú SUV Alfa Romeo Tonale a Fiat Panda. Továreň zamestnáva viac ako 4 000 ľudí a viac ako 20 percent z nich je momentálne na štátom platenom voľne. Stellantis sa snaží znížiť náklady v továrni a zároveň zvyšovať produkciu. To však vyvíja tlak na zamestnancov, aby zvýšili efektivitu a výkon, keďže Stellantis sa bráni prijímaniu nových zamestnancov. Toto všetko spôsobuje napätie medzi zamestnancami.

Hovorca Stellantisu sa bráni obvineniam zo zhoršovania pracovných podmienok a zdôrazňuje zvýšenú konkurenciu v automobilovom priemysle, na ktorú je potrebné reagovať. Nedávno sa Stellantis dohodol s talianskymi odbormi na štedrom zvýšení miezd, ktoré sa budú postupne zvyšovať o 11 percent počas najbližších dvoch rokov. Príjmy Stellantisu v prvom štvrťroku vzrástli o 14 percent na 47,2 miliardy eur vďaka obnoveniu dodávok čipov a zvýšeniu ceny predávaných vozidiel. Napriek tomu automobilka prejavuje opatrnosť voči blízkej budúcnosti, keďže sa očakáva pokles dopytu a nárast zásob nepredaných vozidiel. Stellantis sa snaží generovať pozitívny peňažný tok, ale bude to náročné. To je ďalší dôvod, prečo sa snaží zvyšovať efektivitu.

Investovanie do vodíka by mohlo pomôcť

Stellantis zverejnil pozitívnu správu, že plánuje odkúpiť 33,3 percentný podiel vo francúzskej spoločnosti Symbio, ktorá sa zameriava na vodíkovú mobilitu s nulovými emisiami. Týmto spôsobom chce Stellantis zabezpečiť možnosť rozšíriť sa aj v oblasti vodíkovej technológie popri elektromobilite. Symbio by mohla využiť finančné prostriedky z predaja podielov na rozšírenie svojej činnosti v Európe a USA. Carlos Tavares, generálny riaditeľ Stellantisu, uviedol, že automobilka má za cieľ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2038. Symbio, na druhej strane, plánuje do roku 2025 vyrobiť 50 000 palivových článkov ročne vo svojej gigafabrike v Saint-Fons. Výroba by mala byť spustená v druhej polovici roku 2023 v rámci projektu HyMotive, ktorý sa zameriava na vodík ako kľúčovú súčasť pri dekarbonizácii automobilového priemyslu.

Akcie Stellantisu sa postupne vracajú k predpandemickej úrovni

Čo táto situácia robí s akciami? Cenu akcií Stellantisu je za posledných 12 mesiacov v pluse o 15 percent.

Wonderinterest Trading-Lacenova-Akcie automobilky Stellantis sa pomaly zotavuju z pandemie-Investicia v Kanade zatial stoji

Výkonnosť akcií spoločnosti Stellantis za posledných päť rokov (Zdroj: Google)

Aj keď to znie sľubne, je zrejmé, že Stellantis stále plne neprekonal dôsledky obmedzení spôsobených pandémiou, ktorá výrazne ovplyvnila dodávateľov aj samotné automobilové spoločnosti. Výkonnosť akcií Stellantisu v priebehu posledných päť rokov je stále v mínuse. Napriek tomu sa zdá, že vývoj spoločnosti je na správnej ceste a akcie sa s aktuálnou situáciou na globálnych trhoch postupne zotavujú. Avšak tento proces bude trvať ešte nejaký čas.

Teraz najčítanejšie