Denník N

„To nie je fér!“ – je možné nastaviť rovnaké pravidlá v zošívaných rodinách?

Obrázok: “Interaction Institute for Social Change | Artist: Angus Maguire.”

„To nie je fér!“, znelo aj u nás na dennom poriadku. Napríklad z úst mojej dcéry, keď musela zjesť najprv polievku a partnerove deti nie. „To nie je fér!“, rozhorčovali sa moje nevlastné deti, keď som dcére dovolila v reštaurácii džús a ony mohli len vodu.

Téma rovnakých pravidiel pre všetky deti v dome – moje, Tvoje, naše – je jedným z najčastejších zdrojov konfliktov v zošívaných rodinách. Ako si s tým poradiť a kde nájsť tú dokonalú SPRAVODLIVOSŤ?

Na začiatku potrebujem povedať, že podľa mňa úplná spravodlivosť na svete neexistuje a tobôž nie v zošívaných rodinách. Ako chcete dať všetkým deťom rovnako, keď niektoré z nich sú „doma“ stále a niektoré chodia len na víkendy? Alebo ak sa na finančnom zabezpečení životnej úrovne podieľajú obaja rodičia alebo iba jeden. Už východisková situácia detí môže byť rozdielna – čo sa týka času stráveného u vás, finančných možností, prítomnosti rodičov v živote a podobne.

To ale neznamená, že sa nemáme snažiť nastaviť čo najspravodlivejšie podmienky pre všetky deti v rodine. Rozhodne je možné nastaviť férové rodinné pravidlá. Dovoľte mi prispieť pár návrhmi.

Pre všetkých rovnako alebo všetkým tak, ako to potrebujú?

Moja kamarátka robí skvelý mentoring a koučing rozvoja cez talenty a  silné stránky prostredníctvom metodiky Gallup (Marta Synáková, nájdete ju na Linkedin). Pri tejto príležitosti sme prišli k diskusii o tom, čo to znamená spravodlivo. Všetkým rovnako (konzistentne) alebo všetkým tak, ako to potrebujú (individuálne)? Vybavila som si situáciu na Mikuláša pred mnohými rokmi. Mojej dcére som kúpila do balíčka mango, pretože ho má veľmi rada a nevlastným deťom nie. Partner sa strašne naštval, že som im balíčky nepripravila rovnako. Mala som im kúpiť všetkým rovnako mango, aj keď jeho syn ho vôbec nemá rád? Dopadlo by to akurát tak, že on by mango sklamane odložil a ja odfrkla niečo o nevďačníkovi 😊 Lepšie riešenie by bolo kúpiť každému dieťaťu jednu špeciálnu vec, ktorú má rado len ono. Skvele to vystihuje aj úvodný obrázok.

Podobne sa to dá aplikovať na množstvo času, ktoré s dieťaťom trávime (puberťák rozhodne nepotrebuje toľko interakcií s dinosaurom ako menšie dieťa), koľko sa s nimi učíme, aké dostanú darčeky a podobne.

Malé cvičenie: napíšte si potreby všetkých svojich detí – čo je pre nich dôležité, čo majú rady, ako chcú tráviť čas, s čím potrebujú pomôcť.

Zaveďte rodinné rady

Čo je rodinná rada? Niečo ako bojová porada indiánov 😊 (pozostatky návštevy Plitvických jazier). Rodinná rada slúži na to, aby sa každý člen rodiny mohol vyjadriť k dôležitým veciam v rodine. Napríklad naše spoločné pravidlá, rozdelenie domácich prác, diskusia o dovolenke. Témy sú nekonečné.

Ale späť k rodinným pravidlám. Mali by vyjadrovať základné hodnoty, ako napríklad:

  • v našej rodine na seba nekričíme
  • ak rodič (vlastný alebo nevlastný) niečo povie, rešpektujeme to
  • hovoríme pravdu
  • jedla si naberiem len toľko, koľko zjem. Jedlo sa nevyhadzuje.
  • Ak si chcem požičať niečo, čo patrí niekomu inému (knižku, pero, hračku), najprv sa spýtam

Samozrejme sa dostaneme aj k obľúbenej téme poriadku, tu je príklad:

  • zo stola po sebe odnášame taniere
  • na gauči môžeme jesť. Kto po sebe natrúsi, ihneď to povysáva
  • oblečenie nenechávam na zemi.

Keď začnete tieto pravidlá tvoriť spolu s deťmi, jednak je to celkom sranda a jednak ich ochota dodržiavať ich bude oveľa vyššia. Podobne sa dá vytvoriť aj rozpis domácich prác – samozrejme s ohľadom na to, kedy a ako dlho sú deti vo vašej domácnosti.

Nie je nad to, mať to všetko pred očami

Keďže rok je dlhý a pamäť detí (i dospelých) krátka, odporúčam si pravidlá a domáce práce napísať na tabuľu alebo iné viditeľné miesto. Veľmi vám to uľahčí komunikáciu s deťmi pri dodržiavaní pravidiel. Namiesto siahodlhých rečí a pripomínaní stačí ukázať na tabuľu.

Čo ak sa s partnerom neviete dohodnúť?

Je to len otázkou času, že na niektoré pravidlá budete mať rozdielne názory. Myslím, že to je normálne aj v nukleárnych rodinách – každý sme z iného prostredia, mali sme inú výchovu a zvyky od rodičov. Dôležité je z toho nerobiť paniku a hlavne o tom nediskutovať pred deťmi. Napríklad, ak na rodinnej rade niektoré z detí predloží návrh na pravidlo a vy nie ste jednotní, povedzte, že sa k tomu vrátite neskôr. Jednak deti uvidia, že ako partneri spolupracujete a tiež, že medzi vás nevedia vraziť pomyslený klin.

A ešte moja obľúbená rada. Ak sa naozaj neviete dohodnúť, rozprávajte sa o hodnotách, ktoré v danom pravidle vidíte a nie o pravidle samotnom.

Aj na tresty príde

Tresty sú pre mňa veľmi neobľúbená téma, mám z nich husiu kožu. Hlavne nemám rada trestať z pozície silnejšieho. Radšej sa bavme o dôsledkoch svojich činov. Ak deti porušia pravidlo, musia vopred poznať dôsledok – čo bude nasledovať.

Som zastánca toho, aby trest alebo dôsledok nejak s pravidlom súvisel. Napríklad, ak dieťa nevyberie umývačku, je fajn mu nedovoliť pozerať televízor, kým to nespraví.

Dôsledok nemusí byť pre všetky deti rovnaký – napríklad zakázať pozernie televízora dieťaťu, ktoré preferuje čitať knihy nebude mať asi veľký efekt.

A jedna dôležitá vec – biologický rodič by mal „splnomocniť“ nevlastného rodiča, aby dieťaťu mohol dať trest v jeho neprítomnosti. Inak sa môže stretnúť so známym výrokom: „Nie si môj rodič, tak Ťa nemusím poslúchať“.

„Na moje dieťa si prísnejší ako na Tvoje“

Zdvihnite ruku všetci, ktorí ste si aspoň raz pomysleli, že váš partner preferuje svoje deti a na vaše je prísnejší. Je ju mám určite zdvihnutú 😊

Veľakrát máme v sebe nespracované emócie z rozpadu pôvodnej rodiny – pocity viny, zlyhania. Snažíme sa to deťom vynahradiť, niekedy ich ľutujeme a príliš ochraňujeme. Bojíme sa konfliktu dieťa – nevlastný rodič. Takéto konflikty sú však do určitej miery potrebné, dovolia im obom budovať, nastaviť si vzťah a byť v ňom autentickí. Vy to len musíte ustáť.

Jedna prosba pre partnera rodiča, ktorý bojuje s pocitmi viny. Skúste ho pochopiť a pomôcť mu tieto pocity zvládnuť. Je to fakt ťažké!

Držím palce a prajem pekný deň celej rodine.

Chcete dostávať informácie o zošívaných rodinách? Pridajte sa do FB skupiny Zošívané rodiny alebo si pozrite stránku www.zosivanerodiny.sk

 

 

Teraz najčítanejšie

Mária Melková - Zošívané rodiny

Problematike zošívaných rodín sa venujem viac ako 10 rokov. Najskôr kôli sebe a mojej novej, zošívanej rodine - rodine, do ktorej jeden alebo obaja z partnerov priniesli deti z predchádzajúcich vzťahov. Neskôr som ako certifikovaný kouč a mediátor začala pracovať s inými rodičmi, ako zvládajú celú komplexitu a dynamiku života v zošívanej rodine (alebo aj zmiešanej, patchworkovej). Mnohí riešia veľmi podobné problémy a robia veľmi podobné chyby akými sme prechádzali my. U nás na Slovensku je stále príliš málo informácií a príliš veľa mýtov, ktoré spôsobujú zbytočné konflikty a frustrácie jednotlivých členov rodiny. Dovoľte mi teda prispieť svojimi skúsenosťami a znalosťami a pomôcť aspoň pár mýtov zboriť. Príjemné čítanie!