Denník N

Chemické prvky pre strachopudov a nepochopených

Chémia. Moja nočná mora. Nepochopila som ju na základnej škole a nieslo sa to so mnou aj počas štúdia na gymnáziu. Nebola som v tom, našťastie, sama. Neborákov, ktorí sa hrozili písomiek a samostatnej práce z tohto predmetu, bolo v triede viac. Profesorka, ktorá mala krátko pred dôchodkom, nás nechala žiť. Tým pádom som sa z chémie nikdy nič nenaučila. Mrzelo by ma, keby moje deti zažili niečo podobné. Chemické prvky sú totiž fascinujúce.

Sú súčasťou našej stravy, sú v nás, vo veciach, ktoré denne berieme do rúk. Nevidíme ich. Možno o nich niečo tušíme, keď sa tu a tam stanú obsahom ktoréhosi článku. Ale ak sme v škole nedávali pozor, nebudeme mať o súvislostiach ani šajnu. Pritom s chémiou sa stretne každý žiak už na základnej škole. Škoda len, že výklad tohto predmetu je často na míle vzdialený od toho, čo by deti a následne rodičov mohlo zaujímať.

Aj preto si učiteľ Milan Bárta povedal, že sa pokúsi to zmeniť. Osnovy mu síce kázali predstaviť deťom 30 – 50 prvkov, nahustiť ich názvy oxidov a mechanicky s nimi všetko opakovať do chvíle, kým to nebudú mať zmemorované, ale on sa na to pozrel z iného uhla. Opýtal sa žiakov, čo im prvé napadne, keď sa povie arzén, kobalt, zinok… Dostal všelijaké, najmä nesprávne odpovede. Zapísal si ich a stali sa úvodom každej zo 45 kapitol knihy Chemické prvky okolo nás.

Každému prvku venoval 2 – 3 strany sprevádzané vtipnými ilustráciami a fotografiami. Každá kapitola je rovnaká, obsahuje základný popis, históriu a súčasné využívanie daného prvku. Nechýbajú kratučké pikošky tipu vedeli ste, že… a na konci kapitoly drobná úloha. Texty sú zrozumiteľné pre deti od cca 12 rokov.

Oceňujem, že táto útla brožúra je písaná s vtipom a prihliadnutím na to, že po nej siahnu zrejme aj strachopudi a nepochopení vedátori. Strachopudi v zmysle ustráchancov z hrozivého predmetu, ktorý však podaný ľudskou rečou naberá úplné grády. Medzi nepochopenými je, tipujem, aj dnes plno detí, ktoré by veda možno aj lákala, ale skostnatenosť učebných osnov im nedá jedinú šancu nájsť v nej zaľúbenie.

Až pri čítaní som si uvedomila, o koľkých chemických prvkoch mám úplne mylnú predstavu, prípadne mám ich pôsobenie celkom nesprávne zafixované. Prepojenie názvu, značky a bežného života bol pre mňa osviežujúci a vyvolal vo mne záujem chcieť vedieť viac. Tak by to mohlo byť aj na celkom obyčajnej hodine chémie. Stačilo by prepojiť rockové kapely s báriom, pretekárske autá s dusíkom, horolezectvo s horčíkom, Facebook s kremíkom, 27500€ s platinou a tak ďalej, príkladov je v knihe Chemické prvky okolo nás viac než dosť.

Bonus schoval autor do zadného obalu knihy. Mnemotechnické pomôcky na zapamätanie skupín prvkov. Napríklad III.A: Bol Alexej Gagarin Indickým Tlmočníkom? Čo by som ja za toto dala v ôsmej A!

Knihu na recenziu poskytlo vydavateľstvo Edika.

Viac z mojej tvorby a recenzií si prečítate tu.

Teraz najčítanejšie