Denník N

Tesla si už v 19. storočí patentoval tri dvojfázové typy motorov

typy motorov tesla

Elektromotory a frekvenčné meniče sú dnes neodmysliteľnou súčasťou takmer všetkých priemyselných odvetví a poháňajú aj mnohé naše domáce spotrebiče. Bez ich práce by tak mnohé moderné technológie vôbec nefungovali.

Elektromotory sa nachádzajú vo veľkých fabrikách a priemyselných zariadeniach, sú však aj súčasťou našich chladničiek, čerpadiel, ventilátorov, kompresorov a rôznych technických prístrojov. História vzniku elektromotora má svoje korene v 19. storočí.

Okienko do histórie elektromotorov

Prvý striedavý prúdový komutátorový indukčný elektromotor vynašiel muž menom Galileo Ferrarisom v roku 1885. Následne jeho dizajn vylepšoval, pričom v roku 1888 bol Turínskou kráľovskou akadémiou zverejnený jeho výskum, o ktorom možno povedať, že položil základy motorickej prevádzky. V tom istom čase, respektíve v roku 1887 vymyslel nezávisle od neho Tesla svoj indukčný motor, na ktorý získal patent v roku 1888. V rovnakom roku predložil aj svoj dokument Nový systém pre motory a transformátory do striedavým prúdom AIEE (American Institute of Electrical Engineers), pričom tento dokument opisoval tri patentované dvojfázové motory so štyrmi statorovými pólmi.

Zaujímavosť: 

George Westinghouse, ktorý už medzičasom získal práva na motory od Ferrarisa, okamžite kúpil aj Teslove patenty a zamestnal Teslu vo svojom závode s cieľom rozvíjať jeho vlastné motory. Tesla však zo spoločnosti v roku 1889 odišiel. 

historia motorov

Elektromotory a frekvenčné meniče v súčasnosti

Súčasný trh ponúka užívateľom viaceré typy elektromotorov a frekvenčných meničov, ktoré možno vďaka širokej ponuke zaradiť do veľkých aj malých prevádzok, prípadne ich môžu využívať domáci majstri či menšie pracovné dielne. Práve jedným z takých šikovných elektromotorov je aj jednofázový elektromotor 230V, ktorý má podobnú konštrukciu ako trojfázový elektromotor vrátane striedavého vinutia. Jednofázového elektromotory sú ideálne na použitie  v zariadeniach a strojoch s menšou veľkosťou, ktoré vyžadujú menší výkon. Do tejto skupiny možno zaradiť napríklad čerpadlá, chladničky, ventilátory, kompresory či prenosné vŕtačky.

Prevádzka: Elektromotor 230V je jednofázovým indukčným motorom, ktorý však nie je samočinne spúšťaný. Jednofázové motory tiež sami o sebe nevytvárajú magnetické pole, takže musia byž aktivované, aby sa mohol rotora motora pohnúť.

TIP na záver: 

V praxi existuje množstvo situácií, kedy je vhodné pripojiť k elektromotorom aj frekvenčný menič. Širokú ponuku týchto zariadení, ktoré predlžujú životnosť elektromotora a šetria energiu pri jeho prevádzke, nájdu záujemcovia na tomto linku


Foto: elements.envato.com, vyboelectric.sk

Teraz najčítanejšie