Na sviatok svätého Jána Krstiteľa povstal novodobý Rasputin.

Sotva si vieme predstaviť, že by prezident ktorejkoľvek veľmoci (napr. USA ) znášal celé mesiace nepriateľské „kázne“ nejakého svojho armádneho veliteľa
Dnes od rána počúvame o Prigožinovom „ťažení na Moskvu“. Prigožin použil tento pojem aby Rusom pripomenul tradíciu vzbury bojarov, (alebo Pugačeva?). Už menej by sa hlásil k Rasputinovi. Ale takú analógiu akoby v dnešnom rannom prejave pripomínal Putin, varujúci pred rozvratom Ruska, aký nastal počas 1.svetovej vojny. Jeho súčasťou bola aj postava tohto blúzniaceho (a obscénneho) kresťanského mystika, čo tak ostro káral (aj verejne) samotného cára.
Už tým, že sa takáto postava mohla zjaviť v epicentre vtedajšej veľmoci, sa Rusko definovalo ako neeurópske. Na našom kontinente predsa práve skončilo storočie racionality a veľkých technologických vynálezov. V tej istej dobe, kedy v Kremli vystrájal Rasputin , poznal svet už autá (dokonca aj elektrické). Aj v Rusku sa už užíval telefón, vynájdená bola veterná elektráreň, chladnička, vysávač alebo povedzme zvukový film a aj Coca Cola . Napriek tomu v srdci najväčšieho európskeho mocnárstva vystupovala postava akoby prenesená zo stredoveku (až kým jeho iracionalitu nenahradila tá Leninova).
Rasputin ťažil z archetypálnej schémy, akú predstavuje postava svätého Ján Krstiteľa (hlas volajúci na púšti). Pôsobivosť jeho odkazu podčiarkuje fakt, že v ruskom prostredí bývajú vzbury iracionálne a začínajú bez nádeje na úspech. Vzbury rasputinovského typu, dejúce sa tzv. pre princíp, nemávajú dobrý koniec. Historicky nedávnou analógiou je napr. Janajevov puč za Gorbačeva. Dobrý koniec nemôže mať ani Prigožinova hra. Postavil sa síce voči Putinovi v dobe jeho veľkého oslabenia, ale nie dosť zrelej ku jeho pádu. Navyše : Prigožin nie je alternatívou voči Putinovi. Je iba hlasom, ohlasujúcim koniec. Podobne ako Rasputin aj Prigožin je prorokom prehratej vojny a oznamovateľom zániku ríše. Dnes – ako nájomca a vodca najsurovejších zabijákov Ukrajincov – dokonca vyhlásil, že vojna voči Ukrajincom sa nemala nikdy začať. Akoby opakoval Rasputinove odkazy cárovi, v ktorých ho varoval, že nemal vstupovať do I. svetovej vojny a ak ju ihneď neskončí, privodí zánik ríše Romanovcov.
Doba v ktorej začal v Kremli pôsobiť „boží človek“ Rasputin bola typická slabosťou cára Mikuláša II. Presne takou je aj doba zostarnutého sovietčíka Putina. Sotva si totiž vieme predstaviť, že by prezident ktorejkoľvek veľmoci (napr. USA ) znášal celé mesiace nepriateľské „kázne“ nejakého svojho armádneho veliteľa. To, že Putin strpel toľký čas Prigožinove verejné útoky, (a to dokonca v čase vojny), ukazuje jeho neistotu. Nechal ho zájsť priďaleko. Prigožin ho už nevyzýva na súboj iba metafyzicky a politicky, ale aj vojensky.
Napriek stereotypu „rasputinovskej vzbury“, ostáva koniec Prigožina otvorený. Je už iné storočie a v ňom sa môžu modifikovať aj také archetypy, akým je v ruskej kultúre postava proroka volajúceho na púšti. Tento dnešný prorok asi neprijme pozvanie na večeru s kremeľskou šľachtou (pri akej zavraždili Rasputina). Skôr ujde, aj so svojimi žoldniermi, na Ukrajinu. Tam sa možno pokúsi vybojovať si život výmenou za to, že žoldnierov postaví proti Rusom. Z Ukrajiny, ktorej oficiálni predstavitelia od rána rozumne mlčia, už zaznel hlas, že vraj Prigožinove ťaženie je protiteroristické.
Nech už vzburu žoldniera Prigožina zhodnotíte tak či onak, dneškom sa vojna na Ukrajine dostala do záverečnej fázy. A to je dobrá správa.