Denník N

Logá našich politických strán 2016

Poznáte logá všetkých 23 kandidujúcich strán? My žiaľbohu – niekedy aj chvalabohu – áno.

Niet času na štúdium volebných programov? Logá napovedia! Poznáte logá všetkých 23 strán, ktoré tento rok kandidujú do parlamentu? My žiaľbohu – niekedy aj chvalabohu – áno. Spoluanalyzoval grafický dizajnér Braňo Matis.

1.

1904197_777925805631620_4063251245956091913_n

ZD: Oceňujem odvahu siahnuť pri hľadaní lepších zajtrajškov po žiarivej ružovej, dynamická stužka akcentovaná výraznou bodkou. Čo je to za písmo pod nimi, Arial italics? Niečo medzi ambicióznym štúdiom spoločenského tanca v okresnom meste a veselou stávkovou kanceláriou.

BM: V konzervatívnom slovenskom prostredí odvážna voľba farieb hraničiaca s pop-kultúrnym hazardom, slabšie povahy si spomenú na isté, puritánom mimoriadne nemilé “uzatvorené skupiny”. Ľúbivá mnohoznačnosť farebnej škály ružová–fialová (farba mystiky a kúziel)–modrá, spolu s nonšalatným dotykom balkánskeho varieté (prepracovanie grafiky v detaile) zrkadlí tajomnosť strany samotnej. Kam sa v kľúčový moment zvrtne – doľava, doprava, koho posilní, oslabí? Popri všeličom nemilom o pozadiach a poprediach sa mi podarilo investigatívne dočítať, že dvorným grafikom a preto pravdepodobným autorom identity je môj bývalý spolužiak zo SŠ aj VŠ, Peter – pozdravujem!

2.

12509490_715041098597163_4561876090302839438_n

ZD: Výraz „správna voľba“ napísaný takýmto písmom predstavuje učebnicový príklad toho, čo správna voľba nie je. Vták v logu politických strán – to je obľúbená vec. Len neviem, či tento nemá príliš pristrihnuté krídielka.

BM: Slovenský politornitológ by sa mohol spýtať – a či môže vyľetieť aj dákuo dobruo vtáča z kraja Bistrického (nieľen hňedí orol kotľebovskí, pľuhaví?). A zdá sa že veru môže – holubienka spolupráce, politického zmieru a výraznej nádeje na víťazstvo, pokiaľ by sa v parlamentných voľbách hlasovalo prostredníctvom SMS správ.
Tieňom našej holubičky je grafická nestriedmosť 4 rozličných elementov z 2 minulých dekád grafického dizajnu, sváriacich sa o divákovo oko a akosi – odmietajúcich spolupracovať pri jednoznačnej vizuálnej prezentácii. (Na web sa radšej nedívajte, prosím)

3.

393708_150675625045488_259432848_n

ZD: Takto si predstavujem logo, ktoré vytvorí obyčajný synovec podpredsedu na obyčajnom kompe. Nemôžem sa vynadívať zvlášť na to harmonické súznenie ypsilonu so svojimi susedmi. Nezávislé osobnosti asi majú pôsobiť o niečo serióznejšie – vidím dobre Arial? Biela „deliaca linka“ ide dynamicky hore, ako ruky „obyčajných“. Bude párty? Týmto ľuďom asi nikto nevysvetlí, že zmyslom loga nie je dať doňho úplne všetko.

BM: Strana je dôsledne “ľudová” — aj v grafike loga so silným folklórnym charakterom. Víziu zrovnoprávnenia všetkých pohlaví v tradičnej slovenskej rodine pomocou krátkych účesov a dlhých nohavíc dopĺňa vlastnoručne zmastené písmo, alebo je to font zadarmo získaný v typo-charite – na stránke Dafont? Prevažujúca zelená zase zbytočne dráždi voličov, túžiacich po reálnom presadzovaní povinne jazdeného ekologického programu (ospravedlnenie pani Helene, nech sú šťastné všetky bytosti).

4.

1915010_1654611334813399_8165699278880031933_n

ZD: Dizajnér sa zjavne „vyhral“ s rovnakým počtom znakov oboch slov a viac ako demokraciu miluje stredovú súmernosť. To už išlo zavŕšiť iba kvadratúrou kruhu.

BM: Kvadratúra kruhu možno mala  byť odkazom na klasické grécke hodnoty – geometria a demokracia, zaoblenie rohov štvorca ale činí z logotypu gombík, teda “button” na ktorý treba kliknúť. Inteligentné, pokiaľ vás dokáže nalákať v celom spektre nevídaná vizuálna rezervovanosť logotypu — je to víťaz v kategórii Najnudnejšie logo volieb 2016? S nami nebude sranda, ale demokracia! – doznieva aj v podobne mŕtvolne pôsobiacom webdizajne, ktorého neduživosť ešte viac vynikne v kontraste ku kúúl názvu domény demokratisk.sk. Ale možno je všetko inak a my sme svedkami cnosti z núdze – práva na pôvodný dokonalý modrý štvorec vlastní, aj keď zrejme neúčelne, istý župan, kruh zase upadol do kómy spolu so samostatnou kandidatúrou OKS a tak sa v súčasnej “Hostine pre vrany” slovenskej pravice musíme uspokojiť s tvarovými klonmi a ľavobočkami.

5.

11051985_454005474749102_5121284903398118432_n

ZD: Napríklad pre váš farmabiznis? Chladné a bez jasnej charakteristiky. (to, prosím, nevolám po redizajne ktorý by obsahoval portrét lídra, šťastné číslo Ferovej tety, či prvé dve vety zo stanov vo všetkých jazykoch menšín. A trikolóru, nikdy nezabúdajme na trikolóru!)

BM: Pani Eva vie, ako sa to robí a to je cítiť – aj z loga aj z webu. Miernu oďťažitosť (chladiace pravicové zafarbenie) a príchuť profesionality, pri ktorej každý chlap z Osturňe zavetrí rušivý zápach strojového oleja marketingových súkolí (ktorý Boris Kollár elegantne prekryl zmesou feromónu, cigár a francúzskeho parfumu), vyváži materská náruč pani Evy. Svoje by mohol rozprávať Majster N, moderujúci Zlatý klinec 2010. Verný téme ročníka “Vesmírní lidé” odovzdával spolu s cenami  vesmírnu energiu – priložením hlavy na hrudníky víťazov a na veľké sklamanie početného publika v prípade pani Evy zvolil výnimočne bezdrôtovú formu prenosu.

6.

logo

ZD: To vám nikto neberie, ale vyzeráte skôr ako partička provinčných estrádnych klaunov. Štýl trochu rozbíja Boris Kollár, prehodila by som ho do písma Comic Sans a bolo by to omnoho lepšie a ešte konzistentnejšie!

BM: Návrat ku koreňom – Altamíra (či radšej Domica!) slovenskej politickej grafiky s nedávno objaveným záznamom dokazujúcim prapôvod tradičnej štvor-člennej rodiny jednorukých na našom území? Alebo sken výstupu zo skupinovej (Tvrď svoj gender) terapie určenej pre niektorú z Borisových rodín? Nech je pravda v ktorejkoľvek ruke, správny chlap by sa mal cítiť poctený, že ho Boris chce zobrať do svojej svorky, od skúseného samca sa je veľa čo učiť a ani on neuvládze zjesť všetky kosti – verným, ktorí nezávidia, sa iste niečo ujde! PS: Neverte árijsko-slovanským hoaxom a konšpiráciám nehanebne siahajúcim až k Altamíre alebo starogermánskym mýtom, ktoré sa šíria po internetoch!

image
7.

10644985_1210023362359301_1443189003738720142_n

ZD: K listnatému a ihličnatému mi tam chýba ešte smrekovec opadavý… čo sa týka biodiverzity fontov, tej je až- až!

BM: Pre mňa osobne je najväčším objavom, že strana zelených ešte žije a má jednoduché a solídne programové body (aj keď určite zaniknú v celoslovenskom hone na utečencov a náhodných bežcov). Svoj vzťah k recyklácii prejavuje, zdá sa, aj vo vzťahu k logotypu, poctivo (zrejme už niekoľkokrát) recyklovanému z obnoviteľných zdrojov, čo našťastie neplatí o súčasnejšie pôsobiacej webovej prezentácii (veľa zvierat, ale na safari tam radšej nechoďte! :)

8.

koalicia-spolocne-za-slovensko-stredna

ZD: Dokolaný súlad idey a vizuálu: spoločne a VŠETKO!

BM: Neviem sa zbaviť silného podozrenia, že to nie je náhoda (ako nič vo vesmíre) a za týmto post-moderným graficko-dizajnérskym masakrom ilegál v klietke bez rukavíc stojí československé štúdio Deep Throat, či iný premotivovaný študent z ateliéru 304 a sofistikovane sa za oponou našej niekdajšej centralistickej metropoly pochechtáva (—— Warning! 1#### Conspiracy Thread Found! ——).

9.

mkdszlogo

ZD: Inverzní križiaci? Celkom hustá vizuálna metafora!

BM: Naozaj, táto strana odvážne, niekedy až riskantne improvizuje na stále zelenú (v našej politickej jeseni hnednúcu) heraldickú tému – kríž a jeho variácie skrz-naskrz históriou. Pri mojom skromnom rešerši som neprišiel na nič lepšie, ako toto + toto + zelená = MKSZD. Ešteže historicky obťažkaný kríž je doplnený civilným a ukľudňujúco známym kancelárskym písmom Calibri. Je to zjavne šifra a ďalšia lekcia dešifrovania čaká pri vyhľadávaní – názov domény mkdsz-mkda.sk vrhá rukavicu do tvárí všetkým expertom na zapamätateľnosť značky a odvážne útočí na prvenstvo o najdlhšiu skratku použitú v doméne. Ale podľa Gúgeľu má záhadne lepšiu nájditeľnosť ako regulérna mkdsz.sk, na ktorú tá tá prvá stránka, slúžiaca len ako smerovka, odkazuje. Ak neviete maďarsky, web ponúka pokračovanie dešifrovacieho maratónu pri lúštení obsahu – určitú pomoc môžu poskytnúť abstrakty v slovenčine, zašité na predposlednom mieste menu. A na záver, zrezanie mapy Slovenska v hlavnej lište mi silne pripomenulo – nech mi je odpustené – domácke pornofotky so zrezanými tvárami modeliek. Aj keď ide zamozrejme o to, kde tú hlavu vidíte)

banner

10.

logo-nove-150x150

ZD: V inom kontexte by to bol možno fajn vtip…

BM: V tejto súvislosti by bolo zaujímavé porovnať používanie zaťatej pästi, zúrivého ukazovania prstom a vztyčovania prostredníka na rôznych úrovniach slovenskej spoločnosti – robotníkov, odborníkov, politikov a zistiť, ktoré gesto koho z nich charakterizuje najviac… Heslo strany Vzdor – čo si nevybojujeme, to nikdy nezískame, nenecháva veľký priestor na pochybnosti. Ešteže existuje nádej do budúcnosti, tu obsiahnutá v nízkorozpočtovom (zase Dafont, alebo systémový font niektorej zo starých verzií Windows) futuristickom písme. Pri prieskume webu Vzdoru ale zistíme, že pôsobenie ideí futurizmu, (šikanovaného) proroka komunizmu, sa neobmedzuje len na typografické zručnosti. V strane Vzdor zrejme správne rozumejú memetike a virálnemu marketingu, čo dokazuje mimoriadne výživná sekcia Grafika plná vtipníchpoučních obráštekov na šérovanie, ukážky nižšie.

16 8

11.

11800223_10152988333632109_1162737728097112025_n

ZD: Cestárska téma, farba cestárskej oranžovej vesty, most, všetko polopate! Cestárskej.

BM: Zdá sa, že Most-Híd je v súčasnej reprezentácii posledným hrdým nositeľom kedysi tak módnej oranžovej farby. Na vlne nostalgie ostávame aj v typografii – technooptimstické písmo Insignia nadizajnoval starý punkáč Neville B. z roku 1986. Celá grafika sa ale vezie na celkom súčasnej, vlastne nadčasovej vlne ugly dizajnu. Je nutné konštatovať zjavný kontrast medzi charakteristickou –  slabo viditeľnou salónnou politikou strany a týmto “hlasným”, podivne artikulovaným logom. A teraz seriózne — nie je ten most na vrchu nejaký príliš tenký?

12.

logo_sns-300x214

ZD: Strana uľahčuje každému teoretikovi vizuálnych štúdií prácu, nakoľko na svojom webe uvádza rozsiahle „vysvetlenie symboliky“. Napríklad takéto: „Prečo ide o orlicu? Pretože orol má heraldicky dve hlavy a symbolizuje viac štátny a imperiálny rozmer – majú ho v štátnom znaku Rusi, Nemci, Rakúšania, Albánci, Poliaci…“ No veď jasné, prečo nie??? Sme vari horší?

BM: Najstaršia funkčná slovenská politická strana, tak čo chceš, bisťu? Mohlo to dopadnúť aj oveľa horšie (pozri šťastné číslo 13, nájdeš tam Odvahu). Neuvažujúc používanie loga v malých veľkostiach, čiernobielej atď., mal tím Jána Slotu pri zadávaní redizajnu šťastnejšiu ruku, ako väčšina tu prezentovaných. Na druhej strane, web ktorý je prehrávačom slovenskej pop-mjuzik (piesne strany) bez možnosti vypnutia s vizuálom evokujúcim balenie alkohol nad 60° Vol. je skôr pre otrlejšie užívateľské nátury.

13.

LogoODVAHA-300x300

ZD: Tak kandidovať do parlamentu s takýmto logom chce vážne o2hu! A bublinky! Tento hravý infantilný prvok tomu dodáva naozaj bizarný výraz. Nezbedná línia trojvršia vylieza z farebného pozadia – rozpína sa aj na východ aj na západ, veľmi taktické. Čo však symbolizuje tá centrálna čierna diera?

BM: Za touto rapovo znejúcou skratkou sa skrýva Odvaha — veľká národná a proruská koalícia a ako názov napovedá, surfuje na vlne slovenskej nevoľnosti z predávkovania sa popkornom a kolou pri sledovaní trhákov v multiplexoch. Next Big Thing je vodka prekvapkávaná cez chlieb, podávaná spolu s lajnou soli. Za celkom odvážne považujem vystavenie sa risku zo žaloby týkajúcej sa parazitovania na značke O2 (pričom bublinky sa nejavia ako poľahčujúca okolnosť) a tiež zrkadlového otočenia chemického vzorca vody – ide o popkultúrnu narážku na ťažkú vodu? Grafika logotypu má zvláštnu, orientálnu estetiku, čo zvádza k úvahám, či bolo dizajnované na Slovensku. Ja osobne neviem vytesniť predstavu veľkého, tatárskym genómom šmrcnutého Sauronovho oka, hladne pozorujúceho maličký slovenský dvojkríž z pomedzia Európy a Ázie .

14.

logo 320326_603788266298383_1305268321_n

ZD: Práca s červenou hviezdou prináša mnohé výzvy. To zasadenie do zaobleného rožku ma načisto zabilo… Tiež neviem, o čom by som sa bavila pri pive s ľuďmi, ktorí toto myslia úplne vážne.

BM: KSS je rétoricky umiernenejšou, a menej memeticky zdatnou, ale zato historicky etablovanou stranou otvorene sa snažiacou opätovne nastoliť socializmus. Vizuálne to znamená oprášenie ikonického kosáka s kladivom, uvažujem len, či tieto predmety nové generácie sediace pred internetmi správne identifikujú. Prezentovaný logotyp je zdá sa redizajnom staršieho, stále prítomného v materiáloch strany, hodnotená verzia je z pravdepodobne najaktuálnejšieho Facebooku. Redizajn odstránil slovenské prvky v prospech socialistickej internacionály a spolu so stranou Smer vsadil na módnu krvavú červeň, spolu so slabomyseľne použitým bezserifovým písmom (tipujem menej podarenú kópiu písma Eurostile) a fotošopovaným leskom generácie 1.0. Celok evokuje ikonu z prvej dekády internetu.

15.

logo

ZD: Po celom oficiálnom webe je logo iba vo veľkosti 52×62 – veď až tak sa zaňho netreba hanbiť…

BM: Toto je to už klasické logo spomínané vyššie, pri Demokratoch Slovenska. Robili ho, v lepších časoch slovenskej pravačky, kamaráti z Komplotu, preto predpokladám že možno raz skončí na niektorom trvanlivom tričku ich značky Kompot, v sekcii Politická nostalgia s Vinetuom a pánom Tragáčikom.

16.

smer1-690x459

ZD: Nedávny redizajn vizuálu nahradil oranžovú červenou a viac pracuje s trikolórou. Trochu ako parte. Ale kam inam tú trikolóru pichnúť? Je to celkovo akési vizuálne rozbité, tá “dynamická” štylizovaná ruža mi vôbec nevyvoláva pozitívne asociácie… Ale v tomto prípade je asi úplne jedno, ako vyzerá logo, značka stojí na niečom inom.

BM: Čože sa to stalo s ružičkou, na MDŽ s láskou ponúkanou slovenským ženám – pustila farbu do akvária z trikolóry a sama ju stratila? Logo Smeru ostáva po vypnutí udržiavajúcich prístrojov HZDS nateraz posledným živým príkladom “dizajnérskeho flašizmu”, ako dielo majstra kampaní Fedora F. pre strany stredoľavé nazval svojho času môj profesor. A živým dostatočne – aj keď charakteristické deformácie písem z konca minulého tisícročia pôsobia značne zvetrane, zmena zafarbenia a tvárová rúška ho v podmienkach imigračnej krízy udržia ešte chvíľu čerstvé. Len škoda, že tých ochranných prostriedkov nie je dosť pre úplne všetkých ujov na obrázku.

image image

17.

logo-2

ZD: Veru, tiež by už znieslo redizajn.

BM: A ja len že znak mi vždy pripomínal slávnu optometrickú scénu z Andalúzskeho psa, veď viete. A atmosféra loga, s prepáčením, profesionálne stiahnutú riť či pery. Znova lacno citujúc slávnu ságu, Ako Stannis Baratheon na občasnej ceste na svoje manželské lôžko.

image

18.

skok

ZD: Prísna typografia loga vo výstražných farbách kontrastuje s neformálnym „rukou“ kresleným srdcom na všetkých materiáloch. Premotivovane agresívne.

BM: Toto je strana kam zo SAS, s odrazom od Novy, doskočil Juraj M., voľakedajší šéf najlepšej reklamky v SR. Ale je nutné nechať z hlavy zoskočiť klobúk – všetky tri strany majú životaschopný a fungujúci grafický dizajn (aj keď  pre mňa v súťaži o najlepší Favicon vyhráva jednoznačne NOVA) čo je s istou pravdepodobnosťou práve jeho zásluha. Každopádne, ak strana nebude vo svojich preferenciách “skokanom roka”, obávam sa, že niekto nám to tu od žiaľu celé posprejuje, podobne ako nemenovaná osobnosť z Cvernovky po rozchodoch s frajerkami.

12606759_10153904919164868_809114476_n

19.

header-logo-lsns

ZD: Toto logo je priam gurmánskou lahôdkou keď si ho vyhľadáte v kontexte. V kombinácii s romantickým písaným fontom a tvárou lídra na oficiálnom banneri webu – skutočné „peklíčko“. Trikolóra included. Prečo však zelená?

BM: Títo junáci s páskami na rukávoch nie sú zo Správy lesov, moja malá… Pre objektivitu je nutné priznať, že znak citujúci označenie Hlinkovej gardy je až prekvapujúco čisto prevedený (keď prižmúrim oči aby som nevidel pokus o jemný lesk), obzvlášť v porovnaní s krivkajúcim, insitne pôsobiacim webom. Raz darmo, obdobie Tretej Ríše je len ťažko prekonateľnou dizajnovou inšpiráciou.

image

20.

logo-2

ZD: Bolo to aj horšie, takže buďme vlastne radi… Tá vyšednutá modrá niečo znamená, či už zasa niečo príliš interpretujem?

BM: Zuzana, vôbec nie, okrem toho, že by som krížik okrem sieťky rád označil ako D.N.A. účelne vyvinutého kríženca (farieb) “pravice” a “ľavice”. Inak pekné monolineárne logo, možno s mierne ubiehajúcim té-čkom s mierne ornamentálnym mäkčeňom. BREAKING: Z kuloárneho dizajn manuálu tajne presiakla verzia označená ako Farebný negatív – používanie podľa potreby.

image

21.
yc_mkp_logo13

ZD: Vianoce už boli…

BM: Priznám sa, na prvý (ani druhý) pohľad som za týmto výnimočne nevzhľadným a čitateľsky vyčerpávajúcim (rafinovaná kritika jazykového zákona?) kusom grafiky neodhalil ostrieľaných pištoľníkov  z divokého Juhu (nechýba ani obľúbený Pál!). Môže za tento redizajn z klietkového chovu, pôvodne od gruntu ľudového, ale veselého SMK, snaha striasť z bagandží hnoj pozemkových podozrení – a začať znova s čistým traktorom? PS: Keď sa podarí konečne naštartovať referendum – nástroj nepriaznivej demografie, navrhujem spojiť otázky o vrátení Davida Bowieho a Džona Sneha s návratom starého dobrého loga SMK!

image

22.

10pd

ZD: Toto neviem pomenovať inak ako „čisté peklo“, aj logo aj jeho užitie v kontexte onlinu či printu. Autorovi kvetinky odinštalovať skicár!!!

BM: Strana je, zdá sa, do dôsledkov verná princípom priamej ľudovej demokracie, aj v grafickom dizajne – pozri aj web.

23.

logo2

ZD: Chlapci a dievčatá aspoň majú na profesionálnu reklamku…

BM: A do jej práce mal s vysokou pravdepodobnosťou čo povedať pán Miškov, ktorého vizuálne evokuje svižné poskočenie písmeniek. Parafrázujúc L+S – hlásky sa neminuli, on sa minul a ostala len spomienka na krásne časy ilúzií o politiky slobody, tolerancie a 666 nápadov ako vylepšiť Slovensko, v tom čase neohrozené inváziou armády utečencov.

Ešte nemáte dosť? Tu sú analýzy amerických prezidentských: https://medium.com/organizer-sandbox/the-2016-u-s-presidential-candidates-logos-ranked-9ee41fa50964#.59z2gyupw

Teraz najčítanejšie

Zuzana Duchová

Site specific súčasné umenie, architektúra, dizajn, reprezentácia Slovenska a iné presahy Kreatívna Európa