Denník N

Načo slúži Lekárska služba prvej pomoci a.k.a. pohotovosť?

Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič
Ilustračné foto N – Tomáš Benedikovič

Dňa 17.1.2015 som musel nechcene navštíviť Hlohoveckú pohotovosť, inak povedané Lekársku služba prvej pomoci ako som sa dočítal cez Google. Otec mal nepríjemnú príhodu na záhrade, pričom si spálil kožu na rukách, kým sa snažil uhasiť oheň na chatke (čo sa aj podarilo, ale to je nie dôležité). Hneď ako prišiel domov tak som s ním šiel na pohotovosť v prípade, že by niečo potreboval, aby tam nebol sám.

V Hlohovci sa pohotovosť nachádza na Nábreží Andreja Hlinku 27. Hneď pri vstupe do polikliniky som si všimol zvonček pre LSPP. Vnútri som zbadal dvoch ľudí, tak som sa spýťal koľko asi treba čakať. Odpovedali mi, že už klopali, ale nikto nevychádzal. Tak som teda išiel zazvoniť a asi po minúte vyšla sestrička, ktorá ich zavolala dovnútra. Asi 5 minút na to vzali aj nás. Povedal som si fajn, ide to celkom rýchlo. Keď otec vytiahol ruky a povedal, že sa popálil tak doktorka sa zhrozene pozrela: „fúúú to vám tu nevieme ošetriť, musíte isť do Trnavy na pohotovosť“. Spýtala sa ešte na detaily toho ako sa to stalo a to bolo všetko. V danom momente som nad tým už nepremýšlal a išli sme teda do Trnavy. Tam ho ošetrili rýchlo a do hodiny bol doma. Keď som zisťoval neskôr podrobnosti ako mu to ošetrili, tak mi povedal, že lekár mu vyčistil pluzgiere, natrel rany masťou, obviazal ju a o 2-3 dni treba vykonať kontrolu.“ A to je práve ta vec, nad ktorou sa nedá nepozastaviť, prečo takýto úkon nevykonali už v Hlohovci. Tak som hľadal na internete, aké rôzne úkony je možné vykonať v LSPP. Veľa toho na webe nie je, akurát tak otváracie hodiny LSPP v rôznych mestách alebo jednoduchý popis tu, kde je napísané: „Kedy mám navštíviť pohotovosť a kedy mám ísť rovno do nemocnice? Pohotovosť navštívime pri každej výraznej zmene zdravotného stavu: závrate, bolesti, vysoké teploty, malé rany a odreniny. Pohotovostný lekár zastúpi Vášho praktického lekára. V prípade akútnych stavov, poranení ťažšieho charakteru zavoláme na tel.: 112 alebo na staré zaužívané 155 alebo dovezieme pacienta na centrálny príjem do nemocnice.“ Bolesti a rany na ruke vzniknuté popálením mi príjde ako správny dôvod na návštevu LSPP, keď nemocnica nie je priamo v meste.

Čiže mi tu vzniklo viacero otázok. Aké úkony je možné vykonávať na pohotovosti? Nebolo treba žiadne prvotné ošetrenie? Bol tento prípad naozaj taký náročný na ošetrenie, že to nemohli vykonať u nás? Nemá pokliklinika vybavenie? Alebo to len nebolo tak naliehavé, aby sa o to doktorka postarala? Neviem na tieto otázky nájsť správnu odpoveď, jediné čo viem povedať je, že v našom zdravotníctve mi niečo nesedí a pravdepodobne nie som sám…

Teraz najčítanejšie

Erich Stark

Doktorand na FEI STU, so zameraním na rozšírenú realitu a IoT. Venujem sa programovaniu, zaujímajú ma financie a politika.