Denník N

Veni, vidi, Manowar! Králi metalu dobyli už aj Bratislavu!

Králi „skutočného metalu“, Manowar, po dlhých 36 rokoch svojej úspešnej existencie konečne zavítali aj na Slovensko. Česko je ich dlhodobá bašta, o čom svedčia aj dva koncerty za sebou v Prahe. Podarilo sa im úspešne dobyť aj ďalšie teritórium?

Zdroj: manowar.com

Aby bol Váš zážitok z čítania tohto článku o kapele Manowar čo najlepší a najintenzívnejší, zostavil som špeciálne pre Vás playlist na YouTube, ktorý zahŕňa všetky skladby vo verziách zo štúdia (okrem Fallen Brothers), čo odzneli v Bratislave.

Manowar 41x

Autor tohto článku sa snaží tváriť drsne a „skutočne metalovo“ \m/

Ešte kým prejdeme k samotnému koncertu, nedá mi, aby som si „nerýpol“ do slovenských médií, predovšetkým tých väčších.

Jasné, na rôznych menších rock/metalových portáloch sa dali nájsť krátke články odkazujúce nato, že sem zavítajú Manowar. Opravte ma, ak sa mýlim, ale až na túto namotávku sa nikto veľmi nepretrhol.

Nechcem preceňovať Manowar, ale nedá sa im uprieť veľký podiel na budovaní a popularizácii heavy metalu. Fakt, že o takej legende pred konaním koncertu vyšlo len tak málo článkov, je tak trochu hanba.

O prvenstvo v napísaní článku o samotnom koncerte ma už bohužiaľ predbehli na portáli Zoznam.sk, ale čo už narobím. Každopádne autorovi ďakujem za spresnenie môjho setlistu. V mojich poznámkach som niektoré názvy songov nezachytil úplne presne.

Už vidím, že ste celí nedočkaví si prečítať, ako to nakoniec dopadlo, tak poďme nato!

manowar headbangers

Zdroj: wired.com

Keďže som po koncerte očakával brutálny nápor na merch stánok, pre istotu som si tam zabehol ešte pred začiatkom. Pôvodne som nemal v pláne si niečo kúpiť. Nakoniec som skončil s tour tričkom a CD Kings of Metal MMXIV Silver Edition, ktoré sa ponúkali ako výhodný balík, tak prečo nie :)

Pred pódiom bola natiahnutá obrovská čierna plachta, aby divákov udržali v napätí, že ako bude celá scéna nakoniec vyzerať.

Manowar 1

Začalo sa cca 10-15min. neskôr oproti plánu. Opona spadla a pred očami nadšených fanúšikov heavy metalu sa odkrylo viacúrovňové pódium v štýle antického Grécka. Nechýbala povinná stena z reprákov či viacero obrazoviek na video projekciu. Megalománia ako sa na Manowar patrí.

V článku o kapele som Vám už spomínal, že môj „vzťah“ k ich hudbe nie je nejaký die-hard fanatický. Niektoré ich albumy fakt môžem, ostatné si vypočujem len tak občas. Nie som teda žiaden oddaný „Manowarrior“, ale ani „ne-fanúšik“.

Pri ich hudbe neomdlievam, ale na druhej strane si uvedomujem ich prínos žánru, slabšie stránky (niekedy až príliš macho štýl vystupovania, boj za „skutočný metal“ a pod.) aj silnejšie, teda dôvody, prečo ich toľko ľudí doslova „žerie“.

Nebudem vás zbytočne napínať, v Bratislave Manowar ukázali, prečo sú legendou a stále by sa s nimi malo počítať. Keď si odmyslíme Joey-ho príhovor v macho štýle (trochu trápny, ale ak ste dokázali seriál Herkules vnímať ako humoristický, tak by ste to dokázali aj tu), tak od začiatku do konca išli ako ťažkotonážna nadupaná mašina.

Manowar 27

Setlist tvorili hity najmä z albumov Kings of Metal (MMXIV), Warriors of the World a Gods of War. Niečo pridali aj z iných CD a nesmela chýbať ani povinná hymna Warriors of the World.

Sám seba pokladám skôr za pokojnejšieho fanúšika, čiže nehopsám celý koncert ani nič podobné, ale pozorujem všetko naokolo a užívam si príval drtivej muziky. Manowar ma ale trochu prekvapili zaradením songu Dawn of Battle. Nebolo inej cesty ako vytasiť znamenie paroháča a aj napriek tomu, že som musel vyzerať ako epileptik, som si schuti zaheadbangoval.

Čo sa týka výkonov jednotlivých členov, nemám žiadne výhrady. Bubeník si oddrtil, čo mal. Gitarista Logan odviedol štandardný výkon a zároveň budil dojem bratranca IT v metalovom habite. DeMaio je basgitarový poloboh so sklonmi k exhibicionizmu (nie takému, na aký myslíte, vy prasiatka), čo sa aj potvrdilo.

Manowar 9

Speváka musím pochváliť za parádne vystúpenie. Nielenže zo seba vydal maximum, ale počas celého koncertu z neho vyžaroval zápal a nadšenie. Občas som mal dojem, akoby som na pódiu videl 20-ročného mladíka, ktorého naozaj baví to, čo robí a zároveň ho nabíja pozitívna energia z publika. Z mojej pozície som nedokázal posúdiť, či je to úprimné alebo len rokmi nacvičené. Tak či onak, ide o veľmi nákazlivú náladu.

Najmä ak ste muž, počas vystúpenia môžete prepadnúť pocitu, akoby váš testosterón vystúpil o niekoľko hladín vyššie a ešte krátko po koncerte akoby vaše svaly boli o pár čísel väčšie.

Svetlá a projekcie nie sú pre mňa tak podstatná zložka, ale keďže zvyšné prvky fungovali, ako mali, tak konečný efekt bol peckový. Neboli to len typické svetelné blikačky. Obrázky a videá, ktoré bežali na paneloch, vkusne dotvárali scénu.

Manowar v Bratislave rozhodne nesklamali, práve naopak. Ak by som chcel veľmi nájsť nejaké „negatívum“, išlo by o dĺžku vystúpenia. Hralo sa síce cca 1:40 hod., ale prešlo to strašne rýchlo. Zaslúžili by si azda aj o hodinu dlhší program. Vyčítať im to ale nebudem. Ak koncert ubehne ako bleskurýchla jazda na motorke, ide o znak, že sa kapele podarilo vtiahnuť publikum do víru kvalitného heavy metalu.

Manowar 42x

Určite by som sa na Manowar šiel pozrieť znovu. Tentoraz ale do Česka. Tam majú mnohonásobne väčšiu fanúšikovskú základňu a koncerty tam bývajú ešte veľkolepejšie. Rozhodne som ale z toho bratislavského neodchádzal sklamaný. Ešte dnes mi piští v ušiach a neprekáža mi to. Aspoň budem cítiť dozvuky koncertu ešte nejakú tú chvíľu.

Aby som tento článok ukončil v duchu Manowaru, tak som sa rozhodol Vás trochu „rozmaznať“ hneď niekoľkými bonusmi. Nech sa páči:

Odkaz pre prítomných \m/

Manowar 33

Kings of Metal MMXIV minirecenzia

Manowar Kings of Metal MMXIV

Zdroj: Nuclear Blast DE

Pôvodný album nemám síce tak napočúvaný, že ho poznám odpredu aj odzadu, ale aj tak patrí medzi moje obľúbené CD od Manowar. Vo verzii 2014 prešiel úpravou nielen zoznam skladieb, ale aj zvuková stránka. Roky živých vystúpení sa v nej naplno odrazili.

V podstate ide o pôvodný album s novou zostavou a podobou skladieb, aby viac zodpovedali živému predvedeniu. Nepovedal by som, že je lepší či horší ako pôvodná nahrávka. Je to predovšetkým pocta albumu, ktorý z Manowaru spravil hviezdy.

Nepridávam sa teda k zástupom recenzentov po celom svete, ktorí by túto verziu najradšej hodili do pekelných plameňov a zabudli na ňu. Neviem, či by som si ju inak kúpil, ale ako súčasť balíka s tour tričkom to rozhodne neboli peniaze vyhodené von oknom.

Fotky z koncertu (Zdroj: môj telefón, plus zozbierané od prítomných headbangerov \m/)

 

Pozvánka na ďalší výnimočný koncert

V marci sa do Bratislavy chystá projekt Avantasia. Chystajú pre všetkých fanúšikov prvotriedneho symfonického metalu vyše trojhodinovú show. A možno príde aj kúzelník… pardón, Kiske :)))

Manowar Avantasiax

Teraz najčítanejšie