Denník N

Za akých podmienok by som ušla

V celom cirkuse okolo utečencov sa snažím urobiť si názor. Pri formovaní mojich PRE a PROTI som si položila otázku, ktorá mi veľmi pomohla pri porozumení.
“Čo by ma donútilo šlapať peši tisícky kilometrov do neznáma, s malým dieťaťom, s batohom základných vecí, v ohrození života a zdravia, bez istoty bezpečia v cieli, keď tam navyše ani nikoho nepoznám?”

foot_steps_in_the_sand_by_soorpus-d1nwadzMusela by som prísť doma o všetko: o možnosť živobytia, o slobodu pohybu, o bezpečné bývanie, o kontakt s priateľmi a s rodinou a hrozba smrti by musela byť mojou každodenou realitou. Šlapať peši tisícky kilometrov s malým dieťaťom by muselo byť lepšie ako ostať tam, kde žijem. Neviem si predstaviť také peklo, ktoré by bolo horšie ako toto. Keďže si ho neviem predstaviť, to znamená, že neexistuje. Či?

…natrafila som na príbeh, ktorý mi ukázal, že existuje. Pozrela som si video, našla súvisiaci článok BBC a pozrela spravodajské fotky z daného mesta. Už som si dokázala predstaviť, že roky budujem svoje podnikanie, venujem mu svoju vášeň a čas. Rodine vysvetľujem, že s nimi nemôžem byť viac, lebo musím pracovať, aby sme mali z čoho žiť. Po rokoch sa mi podarí vybudovať firmu s medzinárodným odbytom, a mimo môjho dosahu sa v mojej krajine začnú zabíjať ľudia. Výbuchy a násilie na uliciach zničia aj moju firmu a ja sa môžem len bezmocne prizerať. Roky úsilia a vášne mi niekto zničil. Denne okolo mňa vybuchujú bomby. Bojíme sa s rodinou chodiť po ulici. Jedného dňa sa ma pokúsia uniesť. O pár dní sa moja rodina akoby náhodou zachráni, keď len o vlások uniknú výbuchu. Je len mizivá nádej začať tu nový život -v ruinách, ak vôbec za môjho života táto vojna skončí… Ak existuje, čo i len mizivá nádej na život, dávam ruksak na plecia, vezmem dieťa za ruku a kráčam, aby sme spali na zime, jedli chrobáky, mali svrab, pili vodu z mláky, ale s nádejou, že niekde v civilizovanom svete to skončí.

Poznáte legendárne mydlo ALEPPO?

Mydlo AleppoMeno má po sýrskom meste Aleppo, v ktorom sa vyrába. Pravé mydlo Aleppo vyvážali na všetky kontinenty. Vyrábajú ho podľa starých rodinných receptúr z olivového oleja a oleja z vavrínových plodov.

Toto video je zaujímavé – ručná veľkovýroba. :) https://www.youtube.com/watch?v=QTADF_FDbkw

Mesto Aleppo na mape SýrieMydláreň ako vo videu mal aj 56-ročný Nabil Andoura. Zamestnával v nej 75 ľudí. V roku 2010 vyrobil 500 ton mydla. O rok neskôr už pre vojnu bolo takmer nemožné chodiť do práce, do mydlárne. V roku 2012 zastavil produkciu. Raz sa ho pokúsili uniesť, ale utiecť sa rozhodol až keď jeho dcéra a žena takmer zomreli pri výbuchu v nákupnom centre v Damašku. Utiekli do Bejrútu. “Bolo to ťažké rozhodnutie, ale ostať tu bolo jednoducho príliš nebezpečné. Ťažko som pracoval a teraz som stratil celú svoju minulosť.” Takto písali o Andourovej rodine v článku BBC.
Vždy keď sa snažím porozumieť príbehom, diskusiám, konfliktom okolo ťažkých tém ako bezdomovectvo, drogová závislosť a iných, ktoré si neviem predstaviť, pomôže mi spoznať konkrétny príbeh a vedieť, že je skutočný, nie fiktívny. Toto je jeden taký z verejne zdieľateľných. Mne pomohlo ho poznať. A vám?

Teraz najčítanejšie