Denník N

Zlaté pravidlá štátnej správy IV.

Máte pocit, že všade je veľa byrokracie, neskutočný počet formulárov, všetko sa musí robiť cez 9 krokov a podaní, schváliť to musia 4 komisie (väčšinou druhá alebo tretia návrh zablokuje a nájde na to nejaký paragraf, ktorý neumožňuje čokoľvek urobiť), že všade je veľa úradníkov, ktorí ale za nič nenesú skutočnú zodpovednosť? To znamená, že štátna správa funguje presne tak, ako chce. Machiavelizmus a byrokracia sú veľmi mocné zbrane. Brániť sa dá najlepšie tak, že im rozumieme. Aspoň je to dobrý začiatok. Ponaučenia z knižiek, na ktorých som sa vtipným spôsobom niečo naučil. Dnes je tu štvrté pokračovanie. Témou sú rôzne motivácie štátnej správy, politikov a úradníkov na ceste za úspechom. Čo je pre nich vlastne úspech? Opäť platí, že situácie sú len hypotetickým príkladom a podobnosť s realitou musí byť určite čisto náhodná.

A máme tu ďalšie pokračovanie vo vzrušujúcej virtuálnej ceste fascinujúcim rozprávkovým svetom, ktorý len vzdialene pripomína štátnu správu. Po tom čo sme si v prvom dieli ukázali kto koho vlastne ovláda a ako to vlastne funguje, sme v druhom dieli rozpracovali základný kódex správania sa a rozdelili sme si úlohy  a okruhy zodpovednosti pre jednotlivé postavy. Tretí diel bol úvodom do komunikácie medzi jednotlivými predstaviteľmi – ako sa vykrúcať, byť lojálny ale zároveň aj informovať o niečom, o čom by sa v podstate nemalo informovať lebo by to mohlo spôsobiť problém, ale keby sa o tom neinformovalo, zase by sa zákon porušil… atď. Dnes je témou meranie úspechu úradníka, ministra či dokonca ministerstva. O čo im vlastne ide?

Podniky v súkromnej sfére merajú svoju úspešnosť ziskmi. V štátnej správe je to ale inak. Napríklad ministerstvo meria svoju úspešnosť počtom zamestnancov a rozpočtom. Je preto povinnosťou štátnej správy pomáhať ministrovi v boji za peniaze pre ministerstvo a nedbať jeho ustrašených reakcii. Samozrejme, je dobré nechať ministra báť sa. Politici sa radi boja a obávajú o niečo – potrebujú vyvíjať nejakú činnosť – tá im nahradzuje chýbajúce výsledky. Úspory na ministerstve sú nočnou morou štátnej správy. Vytvára to totiž nešťastný precedens, ktorý by mohol znížiť vplyv štátnej správy (cez nižší rozpočet). Ak sa už prihodili nejaké úspory, treba ich správne komunikovať. Nie je predsa možné, aby sa niekde niečo usporilo, keď štátna správa tvrdí, že sa to nedá.

  1. V kontrolovanej oblasti prišlo k zmene účtovného systému
  2. Došlo k zmene hraníc kontrolovaného regiónu, čísla teda nie sú porovnateľné
  3. Táto čiastka bola kompenzáciou extra výdajov za posledné roky
  4. Tieto úspory sú len na papieri a budúci rok bude táto čiastka potrebná
  5. Došlo k „fázovému posunu“ istého projektu a presne táto čiastka bude budúci rok potrebná
  6. Došlo k nepredvídateľnému ale dôležitému presunu personálu a tieto peniaze budú potrebné v inej oblasti
  7. Niektoré nákladné projekty boli z úsporných dôvodov zrušené na začiatku rozpočtovacieho obdobia takže k týmto výdavkom nedošlo. Táto čiastka sa však medzitým presunula inde.

Oficiálne sa však komunikuje niečo iné. Nárast počtu pracovníkov štátnej správy je dôsledkom parlamentnej legislatívy a nie nejakého budovania byrokratického impéria. Skúste však presadzovať zoštíhlenie štátnej správy a prvé čo budete musieť podpísať je vznik špeciálnej komisie, ktorá bude mať na starosti vypracovanie analýzy možného zoštíhlenia štátnej správy. Zamestnáte nových ľudí do štátnej správy, ktorí aj tak zistia, že daný krok by ohrozil hladký chod vecí a to by sa mohlo obrátiť proti tomu, kto tento nerozumný návrh presadzoval. Samozrejme, ak pozabudnete explicitne túto komisiu zrušiť, zostane fungovať aj naďalej.

Veľmi dôležité sú aj dôvody fungovania niektorých zbytočných oddelení. Stačí ich správne komunikovať, aby na prvý pohľad vyzerali ako nenahraditeľné. V jednej kapitole sa hovorilo o nemocnici, ktorá je nová a ešte nie je úplne dokončená a ešte nemá žiadnych pacientov ani lekárov, ale zato má stovky zamestnancov – úradníkov. Pacientov v princípe ani nevyhnutne nepotrebuje. Najlepšie sú oddelenia kde je 10 úradníkov, ktorí stanovujú ostatným úradníkom, ako majú úradovať:

  • Oddelenie zvláštnych úloh: plánuje zvláštne opatrenia v prípade štrajkov, leteckých náletov, nukleárnej vojny či otravy potravín
  • Oddelenie pre zhromažďovanie dát: toto oddelenie práve prevádza rozsiahly demografický prieskum spádovej oblasti. Nemocnica tak môže predvídať požiadavky na počet pôrodníkov, detských lekárov, kapacitu geriatrického oddelenia…
  • Nákupné oddelenie: nakupuje lekárske vybavenie, obstaráva kalkulácie a kriticky vyhodnocuje katalógy a cenníky
  • Technické oddelenie: vyhodnocuje návrhy na zakúpenie technického vybavenia a študuje efektivitu týchto investícií
  • Stavebné oddelenie: pripravuje ďalšiu etapu výstavby, spracováva jej náklady, sprostredkováva kontakt s architektmi a podniká všetky potrebné kroky na to, aby nemocnica bola dokončená niekedy v priebehu dvadsiatich rokov
  • Organizačné oddelenie: prideľuje nábytok a zariadenie, sprostredkováva kontakt a pravidelný styky medzi oddeleniami a stanovuje jeho pravidlá
  • Ak by sa rozumný človek chytil za hlavu a povedal, že načo sú tam tí pracovníci keď tam nie sú pacienti, odpoveďou je, že tí pracovníci by tam boli tak či onak a toto ešte stále nie je plný stav. Nemocnica môže byť v budúcnosti spustená, ak bude treba. A nie je pravda, že nemá nijaké výsledky – veď produkuje dokumenty. Prepustiť ich nie je možné, pretože to nedovolia odbory. Ak by ich niekto prepustil, odbory zariadia štrajk v nemocniciach. Okrem toho – keď tam nie sú pacienti, zariadenie nemocnice sa neopotrebuje.

Samozrejme, je dôležité, aby každé ministerstvo malo veľký vplyv, ale čo najmenšiu skutočnú zodpovednosť, na to sa používa štandardný postup a síce priebežná úprava zodpovednosti. Rozpočet, ľudí a budovy si ponecháte, len „upravíte“ okruh zodpovednosti Napríklad:

  • Ministerstvo je zodpovedné za úspornú a výkonnú prevádzku administratívy (to je dosť ostré, preto sa to postupne zmení na:
  • …úlohou ministerstva je pomáhať rozvíjať úspornú a výkonnú vládnu administratívu (zodpovednosť vypadla, ešte stále je to ale veľká úloha, preto sa to upraví na:
  • …úlohou ministerstva je pomáhať vládnym úradom v ICH úsilí od úspornú a výkonnú administratívu (zodpovednosť sa presunula, ale ešte stále ostáva spojenie úsporná a výkonná administratíva, preto…
  • …úlohou ministerstva je všestranne pomáhať vládnym úradníkom v ich administratívnej práci (zatiaľ čo sa takto upravovala „úloha“ ministerstva, toto znásobilo svoju veľkosť)

Dôležitý nie je len rozpočet, ale aj odmeny vysokých predstaviteľov. Nie je veľmi populárne, aby sa o navyšovananí ich odmien hovorilo verejne a preto je potrebné zariadiť dve veci

  • metodiku výpočtu náležite upraviť, aby to vyzeralo ako rozumná odmena
    • Vychádzať treba z „porovnateľných miest v priemysle“
      • Ideálne, aby vychádzali z porovnania s riaditeľmi najväčších nadnárodných firiem – čím väčšia porovnávacia báza, tým lepšie (komunikuje sa to ale ako porovnanie s „typickými priemyselnými firmami“
      • Dokument zahrnúť informáciami o tom, koľko podľa novej metodiky dostanú všetci nižší zamestnanci, ale o tých vrcholových netreba hovoriť – veď kto chce, môže si to vypočítať
    • návrh netreba dávať hneď do oficiálneho materiálu, ale ideálne niekde do „dodatku Q“ na 185. stranu návrhu, aby bolo čo najmenej pravdepodobné, že to zákonodarcovia čítali predtým, než to odhlasujú
    • ak by zvyšovanie platov vyvolalo nežiadúcu pozornosť, návrh sa odloží. Ak rozruch utíchne, predloží sa znovu.
    • Ďalšie možnosti kamufláže rastu platov
      • Nárast prídavkov za prácu v hlavnom meste. Prídavky sa totiž nevykazujú ako zvýšenie príjmov a neobjavia sa v percentuálnom náraste príjmov
      • Znásobiť odmeny za dobre vykonanú prácu, ktoré aj tak dostávajú všetci
      • Zaviesť špeciálny prospechový príplatok za štúdium na univerzite, kde absolvovala väčšina štátnych úradníkov
      • ak je objem výdavkov na zvýšenie platov úradníkov stále vysoké, treba niektoré štátne organizácie preklasifikovať, napríklad múzeá na nezávislé nadácie. Platy sa zdvihnú aj im, ale nebude to rast výplat pre úradníkov – ale zamestnancov nadácií
      • vytvorenie nadácií ani nemusí prebehnúť, stačí aby sa naplánovalo na najbližšie dva roky. Keď k tomu nedôjde, nikto za to nebude môcť
      • na otázku, ako vy vypočítaval rast platov sa odpovedá „použitá bola dosť zložitá formula (vzorec), ktorá je všeobecne prijímaná“

Pokračovanie o týždeň :) Venovať sa budem výkladovému a prekladovému slovníku štátnej správy. Oni majú totiž niekedy vlastný jazyk. Taktiež bude reč o komunikácii s médiami.

P.S.: Zdroj obrázku: apievangelist.com

Teraz najčítanejšie