Denník N

O aktuálnom štrajku učiteľov sa už toho narozprávalo veľa. Bohužiaľ, okrem niekoľkých rozumných argumentov na jednej aj druhej strane, išlo zväčša slovný a intelektuálny šrot.

V tejto súvislosti sa používajú najmä dva okruhy argumentov. Preto si ich poďme rozobrať:

 

  1. Politické argumenty: Tí, ktorí tieto argumenty používajú, to robia zväčša zámerne a účelovo:

Najlepšia obrana je útokNie je dobré, že sa s celou vecou začalo 6 týždňov pred voľbami“. Chcú tým oslabiť osteň súčasného štrajku, podsúvajú ľuďom predstavu, že za štrajkom je aktivita opozičných politických strán. Tým sa usilujú zdiskreditovať celé úsilie v očiach verejnosti, ktorá si povie „tu nejde o školstvo, veď to je len súčasť predvolebnej operety“. Spoliehajú sa, že verejnosť unavená a zmätená z 24 – hodinového volebného cyklu jednoducho „školstvo“ hodí do jedného vreca s ostatnými predvolebnými témami.

Spievanie uspávaniek   – „Teraz nie na to vhodná doba..“  prípadne „Porozprávajme sa o tom v kľude po voľbách, keď bude na to viac času.“ (Kedy bol po voľbách „kľud“„viac času“?) Tu môžeme zaznamenať odhodlanie učiteľov učičíkať, unaviť a zároveň rozložiť zvnútra. Mnohí, ktorí sa chcú zapojiť do štrajku si totiž v dobrej viere môžu povedať „Naozaj, urobme ústretový krok, keď sú teraz tie voľby a počkajme do 5. marca.“

Lenže, po 5. marci budú koaličné rokovania. Po nej sa bude zostavovať vláda. Budú sa riešiť „závažné otázky“ – Utečenci, Slovenské predsedníctvo EU, Brexit, Sýria, Štátny rozpočet… „Oceňujem vaše úsilie, no pochopte, teraz nie je vhodná doba..“

Medzitým, celá učiteľská profesia, dnes nabudená a súdržná, sa vráti na svoje ostrovčeky pozitívnej deviácie, do škôl, kde sa bude venovať žiakom, výchove & vzdelávaniu. Nahromadená energia a priebojnosť sa postupne „roztopí“ a organizátori už nerozhýbu k aktivite kritické množstvo pedagógov…

isu-fb

 Práve voľby sú ten najsprávnejší čas…

Načasovanie štrajku v tomto období je najvhodnejší čas, aký si len môžeme predstaviť.  Štrajk je totiž tiež politickým nástrojom, nie v zmysle, že by slúžil na zviditeľnenie & zber bodov nejakej politickej strany. Ale v zmysle, že zástupcovia verejnosti mali možnosť vyvinúť účinný tlak na vládu & NR SR aby sa vážne zaoberala ich požiadavkami. Navyše, v predvolebnom čase sa všetkým podobným témam venuje zvýšená pozornosť, preto môže tlak ľudí, tlak zdola, spätne ovplyvniť správanie & rozhodovanie volených zástupcov verejnosti. Štrajk, ktorý sa deje tri mesiace po voľbách nič nevyrieši, iba ak by hlavným cieľom štrajku bolo ísť sa vykričať a robiť rachot pred Úrad vlády SR.

 

  1. Laické (cudzím slovom „zadubenecké“ argumenty Zatiaľ čo akokoľvek perfídne politické argumenty sú, dá sa aspoň rozumieť ich nositeľom. Druhá skupina však človeku spôsobuje nemalé fyzické i psychické bolesti:

„Nemajú sa čo sťažovať, veď robia len cca  5 hodín denne a navyše majú 2 mesiace prázdnin“

Iste, mnohí ľudia sú natoľko vyťažení, že nevedia doceniť význam a náročnosť učiteľskej profesie. Mechanicky však sčítať počet vyučovacích hodín a dať ho do relácie s výsledným platom, je, prepáčte mi za výraz „nevoľnícke zadubenectvo“.

Odráža totiž hrubú, hmotársku, v podstate boľševickú mentalitu. Ohodnotenie akéhokoľvek výkonu len na základe toho, koľko hodín „robil“ je prejavom obmedzeného myšlienkového sveta. Učitelia však vykonávajú nehmatateľnú duševnú prácu, náročnú na rozum i city, rozvíjajú IQ a EQ detí, motivujú, usmerňujú, inšpirujú. Formujú človeka v čase, ktorí je kľúčový pre jeho osobnosť…

Porovnanie -učiteľ na začiatku a na konci školského roka

Navyše:

Čo na tom, že si učitelia nosia prácu domov? Čo na tom, že pracujú s deťmi a adolescentmi, čo sa niekedy rovná kroteniu divokej zvery? Čo na tom, že ich „procesor“ funguje počas celého dňa, aj keď už dávno opustili školu? Čo na tom že pracujú zväčša v mizerných materiálnych podmienkach, so zlým zázemím? Čo na tom, že sú okrem vlastnej výučby & výchovy zaťažení množstvom byrokracie a výkazov? Čo na tom, že sa celý život vzdelávajú? Čo na tom, že často čelia neoprávnenej kritike zo strany rodičov („Ako to, že naša Anička/Janko sa zhoršil,-a vo vašom predmete, očakávam vysvetlenie!?!“)

Teda, naozaj, je niekoľko stovák v hrubom adekvátne a dôstojné ohodnotenie?

Duch prevláda nad hmotou & Všetko je o prachoch

Každá krajina bude úspešná vtedy, keď bude v prvom rade investovať do nehmatateľných, jemných zručností, ľudského kapitálu, osobnostného „software-u“, formovania predpokladov každého jedinca, všestrannou výchovou ďalších pokolení.  Tieto ciele dajú uskutočniť výchovou a vzdelávaním, teda ich môžu realizovať učitelia a jedine učitelia.

Frázy ako „na prvom mieste je vrátiť učiteľskej profesii dôstojnosť a patričný rešpekt“ však sú v konečnom dôsledku dosiahnuteľné len vtedy, keď sa stane školstvo prioritou štátu nielen v rétorickej, ale aj finančnej rovine. Treba teda prestať s hladkaním a uspávaním učiteľského stavu, naivnými rečami („Peniaze nie sú dôležité“) a konečne vpichnúť masívnu finančnú injekciu do školstva.

 

P.S.: Autor je doktorand na Pedagogickej fakulte UK v Bratislave

Teraz najčítanejšie