Denník N

Ministerstvo školstva: 577 zamestnancov (a iné)

Vyberám niektoré údaje z môjho nedávneho blogu. Myslím, že dobre charakterizujú školskú politiku Smeru, nie sú dosť známe a mohli sa stratiť v množstve čísel a faktov v pôvodnom blogu.

Finančné ohodnotenie dôležitosti vzdelania klesá

Ak vyjdeme zo štátneho rozpočtu (Zákony 385/2014 a 411/2015) a  odhadu vývoja HDP
na roky 2015 a 2016,
dostávame ešte horšie čísla ako v predchádzajúcich rokoch. Pritom
čísla na rok 2016 sú horšie ako na rok 2015 – od 8.54% k 7.55% zo všetkých verejných výdavkov a od 1.95% k 1.55% v pomere k HDP.

Treba však poznamenať, že tieto čísla sú iba orientačné, postihujú iba rozpočet Ministerstva školstva. Regionálne školstvo sa financuje z kapitoly Ministerstva vnútra. Samosprávy sa podielajú na financovaní materkých škôl a školských zariadení. Na druhej strane, z rozpočtu Ministerstva školstva sa financuje aj šport a veda.

Pažravý byrokratický aparát

Napriek tomu, že slovenské investície do vzdelania sú na dne medzi krajinami EU, štátna mašinéria ich rozšafne mrhá.

Krátko po nástupe sa minister Pellegrini v rozhovore pre TA3 dotkol aj platov učiteľov. Medzi zdrojmi, ktoré by sa dali použiť na ich zvyšovanie, spomenul redukciu počtov pracovníkov Ministerstva školstva.

Aká je skutočnosť?

1.1.2014 bolo zamestnaných na MŠSR 503 ľudí (pôvodne som mal napísané pracovalo), 1.10. 2014, teda po Pellegriniho nástupe, to už bolo 536 a 1.12.2015 sa rozrástli na 577. (Každý má svoje Komjatice. Fico to v obrane Jahnátka nazval blízkymi spolupracovníkmi. Akí spolupracovníci, taká práca.) Viete si predstaviť, akú úžasnú reformu školstva by sme mali naštartovanú, ak by ju tvorilo 500 kvalitných odborníkov? Draxler sa zvykne chváliť, koľko toho urobil. To najužitočnejšie, čo mohol urobiť, by bola redukcia na 300 zamestnancov.

Pre porovnanie, Fínsku stačilo 110 ministerských úradníkov na manažovanie školstva v roku 2012.

Máme aj priveľa organizácií, riadených ministerstvom. Vybavilo sa mi v tejto súvislosti 500 000 EUR, odoslaných z Metodicko-pedagogického centra na „nesprávny“ účet. Mihla sa v médiách správa, že 300 000 sa vracia. Vrátili sa? A čo tých zvyšných 200 000?

Korupcia a investície do vzdelania

Na záver o vzťahu medzi rebríčkami vnímania korupcie a investícií do vzdelania. Z porovnania vynechám Maltu, Cyprus a Luxembursko, krajiny so špecifickými podmienkami.

Na popredných miestach v rebríčku vnímania korupcie spomedzi krajín EU sú podľa Transparency International : Dánsko, Fínsko, Švédsko, Holandsko, Nemecko, Rakúsko, UK, Belgicko, Írsko.

Krajinami EU, ktoré najviac investujú do vzdelania (v pomere k HDP) sú
podľa Eurostatu:

Dánsko, Švédsko, Fínsko, Belgicko, Írsko, UK, Holandsko, Rakusko.

Na spodných miestch na základe vnímania korupcie sú Bulharsko, Grécko, Rumunsko, Taliansko, Slovensko, Chorvátsko, Česko. A podľa investícií do vzdelania Rumunsko, Bulharsko, Slovensko, Grécko, Chorvátsko, Taliansko, Maďarsko, Česko.

Z postkomunistických krajín sú na tom dobre podľa vnímania korupcie Estónsko a Slovinsko.
A okolo priemeru EU na základe investícií do vzdelania sú Slovinsko, Litva a Estónsko.

Zastavme sa pri Estónsku.
Slovensko má v porovnaní s Estónskom
20 krát menej elektronických verejných služieb za 10 krát viac peňazí.
K tomu aj vtipný text.

Teraz najčítanejšie