Denník N

Najväčší Draxlerov fór, alebo kde sú koncepcie vzdelávania.

Ak si aktuálny minister na konci volebného obdobia pýta sto dní novej vlády pre predloženie komplexnej koncepcie, tak to je jeden z najlepších fórov  predvolebnej kampane. Lepší už je len „Zvoľte nás a určite sa dohodneme!“.

Prístup politických strán odráža stav spoločnosti, ktorej zatiaľ veľmi nezáleží na tom, ktorá strana predkladá akú koncepciu budúceho vládnutia. Preto niektoré strany minimalizujú túto činnosť a sústreďujú sa na krátke vízie, ktoré vie volič rýchlo a ľahko stráviť.

Strana Smer-SD to doviedla do maximálneho minimalizmu. Na svojej internetovej stránke sa zmieňuje jednou vetou o pokračovaní zvyšovania platov zamestnancov v školstve. Samozrejme, školstvo je spomenuté aj v sociálnych balíčkoch, ale sociálne balíčky nie sú predsa žiadna koncepcia. V strane Smer-SD asi chceli veriť, že všetko pôjde po starom, a keď bude potrebné, tak len znova pripravia nejaký ten balíček.

Strana Sieť síce píše toho viac, ale od strany, ktorá chce byť lídrom alternatívy súčasného vládnutia by som čakal viac. Chcú zvýšiť platy o 30% a tiež sa sústredia na predškolské zariadenia. Ale výstupy pracovnej skupiny „Vzdelávanie“, ktorú vedie podľa oficiálnej internetovej stránky Zuzana Zimenová nie sú známe.

OĽANO takisto vystačí vo svojej „Zmluve so Slovenskom“ s jedinou vetou riešiacou vzdelanie, v ktorej sľubujú 10% navýšenie učiteľských platov každý rok.

Ďalšie strany si dali viac záležať. Strana Most-Híd vo svojej Občianskej vízii 2016 má sekciu „Vzdelávacia politika“, v ktorej si môže volič prečítať koncepciu „Škola 21.storočia“. Podobne strana KDH rieši v VII. sekcii svojho volebného programu problematiku školstva. Strana SAS vo svojom volebnom programe „Parlamentné voľby 2016“ predkladá v deviatej kapitole podrobnú koncepciu zmien smerom k liberálnemu školstvu. Strana SNS vo svojom programe „Vzdelaný štát“ má 15 téz. Strana SMK rozoberá problematiku vzdelávania v piatej sekcii svojho volebného programu.

Nie som expert na školstvo, takže nerobím analýzu uvedených častí volebných programov týkajúcich sa vzdelávania. Ale bol by som rád, keby sa začala o nich viesť vecná polemika.

Čakal by som to hlavne od učiteľov, a od štrajkujúcich zvlášť. Aká je vaša predstava? Je zhodná s nejakou uvedenou koncepciou? Či sa to bojíte povedať, aby štrajk nebol politický?

Prestaňme si nahovárať, že štrajk učiteľov nie je politická vec. O školy sa stará štát a štát vedú politici. To znamená, že systémové zmeny v školstve, ktoré sleduje štrajk, musia nakoniec aj tak skončiť v politických rozhodnutiach. Bolo by preto vhodné, keby si aj učitelia prečítali jednotlivé ponuky a začali o tom diskutovať. Vecne diskutovať, hľadať najlepšie riešenia a zisťovať, čo je prijateľné pre väčšinu (k tomu môžu použiť napríklad portál iDemokracia.sk , ktorý poskytuje na to prostriedky). Inak môže hroziť, že budú znova štrajkovať, keď niektorá zo strán začne napĺňať svoj volebný program.

Teraz najčítanejšie