Slovenské voľby v réžii slovenských a českých oligarchov
České prezidentské voľby zo začiatku tohto roka sú dobrou paralelou pre slovenské voľby. Poddaný si môže vybrať medzi rôznymi oligarchickými skupinkami. Delenie na „Východ“-„Západ“ tu tiež nie je relevantné.
V Českej republike ste opakovane čítali predvolebnú reklamu na stranu Progresívne Slovensko, napríklad v Respekte oligarchu Bakalu, ktorý bol významným sponzorom pravicových strán, ktoré hája záujmy bohatých (pre príklady článkov pozri I, II, III, IV).
Slovenská strana Progresívne Slovensko sa prezentuje ako „centristická“, ale máme vážne dôvody domnievať sa, že jej „centrizmus“ bude rovnaký ako u českých Pirátov alebo strany STAN (pozri financovanie týchto strán).
Kto nahliadne do programu Progresívneho Slovenska, nájde tam rôzne heslá o „budúcnosti“ (dobre ich poznáme z českej predvolebnej reklamy) a hneď v prvom bode kapitoly „dane“ a „rozpočtové príjmy“ formuláciu: „Našou prioritou je stabilita a nezvyšovanie daní“.
To znamená, že bohatí sa nemusia obávať žiadnej výraznej daňovej progresie, ktorá by sa zaviedla na prerozdelenie extrémne nespravodlivo rozdeleného bohatstva. Aj preto sa napríklad českí Piráti tešia finančnej a mediálnej podpore českej oligarchie.
Ktorú oligarchickú skupinu si vyberieš?
Asi najlepšie to bolo vidieť tento rok a koncom minulého roka počas českých prezidentských volieb. Bol zvolený „slušný“ prezident pre „budúcnosť“. Bakalov pán Švehla písal o „civilizačnej zmene“. Nuž, pozrite sa, čo dnes robí hollywoodsky pán generál.
Máte oligarchické vlastníctvo drvivej väčšiny médií (aj tie verejnoprávne a „nezávislé“ sú na háku), platíte a máte pokryté politické strany, prezidentských kandidátov a aj hŕbu novinárov, niektorým z ktorých nemusíte dať toľko a oni sa aj tak budú lipnúť na moc.
Potom jedna strana začne druhú nazývať „bezpečnostnou hrozbou“, hotovou katastrofou, ktorá nás potiahne buď príliš na Východ, alebo príliš na Západ (nech už to vlastne znamená čokoľvek).
A máte tu zástupy len minimálne platených alebo úplne neplatených ašpirantov „strednej triedy“, ktorí očakávajú, že si ich vyberú „lovci talentov“ na nejakú reklamu pre tú či onú oligarchickú skupinu, že dostanú nejaký post, že sa jednoducho vyšvihnú papagájovaním ideologických hesiel ľudí, ktorí sú doslova tisíckrát bohatší ako oni.
Slovenskí a českí poddaní, premýšľajte a čítajte programy!
Premyslite do konca všetkých tých strašných hrozieb, ktoré sú vám predkladané. Myslíte si, že so Zemanom, Babišom, Ficom by ste skončili na „východe“? Áno, niektoré zákazky by ľahšie získali ruské a čínske firmy (s ktorými sa aj tak obchoduje), ale drvivú väčšinu by stále tvoril americký a európsky kapitál.
Áno, od niektorých odhodlaných fašistov by hrozilo nebezpečenstvo. Ale Babiš alebo Fico sú celkom štandardní politickí karieristi, rešpektíve jeden z nich je plne integrovaný európsky oligarcha. Áno, existuje isté riziko eskalácie rasistických a homofóbnych nálad – to netreba brať na ľahkú váhu. Ale pozrime sa na postoje, ktoré nakoniec zaujímajú (a vo voľbách odrážajú) českí „prozápadní demokrati“. A na Slovensku by to okrem iného znamenalo: 1) ísť rezolútne proti katolíckej cirkvi a 2) v prospech rómskej menšiny. Očakávate to od takého Progresívneho Slovenska?
Do programu si môžete napísať čo chcete, ale nejakým minimálnym spôsobom vás to zaväzuje. Alebo skôr poddaní (voliči) potom majú v rukách dôkaz o tom, k čomu ste sa zaviazali. Snažiť sa prečítať program politickej strany očami niekoho iného tiež nevyžaduje až také veľké intelektuálne úsilie. Veď skúste si prečítať program takejto PS očami slovenského milionára (euro). Ten sa teší, že jeho milióny a stovky miliónov nebudú nijako zásadne zdanené a ak sa tiež zmestí do správnej dotačnej kategórie, bude naďalej podporovaný.
Na druhej strane si vezmite človeka s minimálnou mzdou – možno za sakra dôležitú prácu – a spýtajte sa, aké konkrétne záväzky na zlepšenie jeho života v programe nájdete. Zistíte, že „budúcnosť“ nie je celkom pre neho – a možno ani pre vás.
Máte to ako reklamu, ktorá sa vám snaží predať produkt, ktorý je zlý, škodlivý, zbytočný. Keďže trieda bohatých vlastníkov má neporovnateľne viac majetku a moci, táto reklama je všadeprítomná. Podobne je to aj s volebnou propagandou.
Kúpou hlúpych výrobkov sa človek často cíti ako hlupák. Myslím si, že takto sa začínajú cítiť mnohí nie veľmi bohatí voliči českých „demokratov“ a „slušného prezidenta“. Česko aj Slovensko sú smiešne malé krajiny, ktoré sa dajú pomerne ľahko kúpiť a analyticky opísať, a ich mocenské štruktúry sú pre mnohých ľahko pochopiteľné. Trochu podrobnejší opis slovenskej moci a toku peňazí do „zlej“ aj „dobrej“ časti oligarchie som podnikol tu.