Buduj brand, vyhadzuj rýchlo, networkuj. 12 tipov, ako zostaviť tím v startupe
Zlý pracovný tím ťa stojí peniaze. Tvoji ľudia zohrávajú kľúčovú úlohu v tom, či tvoja firma prežije.
Nesprávny výber ľudí je tretím najčastejším dôvodom, prečo startupy skončia. Vždy hovorím, že startup je o zakladateľovi, ktorý mu musí veľmi dobre rozumieť a základom jeho úspechu je silný tím, ktorí sa skladá z osobností ako ste vy sami, či takých, ktorí sú dokonca múdrejší.
Mojim mottom je: „Veľkosť tvojho tímu musí zodpovedať veľkosti tvojho sna.“ Nie je vždy jednoduché sa ho držať, ale mať ujasnené hodnoty ti pomôže nemotať sa v zbytočnostiach, ktoré ťa oberajú o čas a peniaze.
Sama som istý čas hľadala správny prístup k zloženiu a vyskladaniu svojho tímu a častokrát to bolo skutočne náročné. V istom bode budovania Digitoo mi pomohla kniha o budovaní tímu od zakladateľa Netflixu, časom som si však pravidlá stanovila sama. A vychádzajú mi.

Tak, ako na vyskladanie správneho tímu v startupe? Alebo inak, čím sa riadim už 4 roky ja:
- Začni u seba. Ver svojej vízii a vášni a ľudia ťa budú nasledovať. Inak to nepôjde. Tu je video zamestnancov Apple, ako už pred 20 rokmi hiroval Steve Jobs. Celý proces mal 8-9 kôl a v poslednom zatvorili do uchádzača to zasadačky, kde pred neho postavili nový prototyp počítača. Ak sa oň so záujmom nezačal baviť a „ohmatávať ho“, nezobrali ho. Takto zistíte, či bude s vami zdieľať vašu vášeň.
- Rockstars vs. Superstars. Nauč sa, ako zistíš skutočnú kvalitu kandidáta. Pravdou je, ako to opisuje Kim Scott vo svojej Radikálnej otvorenosti, že potrebujete oba tipy ľudí – skalné hviezdy, ktoré dávajú vášmu tímu stabilitu, ale aj ambiciózne superhviedzy.
„Veľkosť tvojho tímu musí zodpovedať veľkosti tvojho sna.“
Karin Fuentes, zakladateľka Digitoo
- Maj jasno v tom, aké hodnoty majú mať ľudia v tvojom tíme. Ideálne je, ak si ich napíšeš a budeš si ich pri hiringu pripomínať.
- Jasne si definuj náplň ich práce a očakávania, ktoré od jednotlivých ľudí máš. Opäť, napíš si ich. Veľmi dôležité je nerobiť v tomto smere kompromisy. Toto sú tvoje priority. Bodka. Neber k sebe ľudí, ktorí im nespĺňajú.
- Ak máš pre ľudí jasne definovanú náplň práce a nahiruješ skvelého človeka, nezabudni sa náplňou aj naďalej riadiť. Poznám veľa startupov, kde tím pohorel práve na rozdelení úloh. Ak nie sú v medzi ľuďmi jasne rozdelené právomoci, všetci robia všetko, no všetko v zlej kvalite. Dochádza k tomu, že preťažuješ schopných ľudí, ktorých môžeš znechutiť či doviesť k vyhoreniu.
- Buduj brand startupu, pomôže ti to s náborom skvelých ľudí.

- Na inzeráty, napr. na LinkedIN, odpovedaj do hodiny. Aj tým, ktorých odmietaš. Je to tvoja vizitka.
- V inzerátoch si ujasni štýl komunikácie, o ktorom vieš, že zaujme. Pozor, tento štýl ti musí byť blízky. Keď sme napríklad hľadali človeka na oddelenie Customer Care, tak sme v inzeráte uviedli: „Hľadáme srdce Digitoo. Niekoho, kto sa postará o našich klientov.“ Prihlásila sa nám Sandra so slovami: „Ja chcem byť vašim srdcom pre vašich zákazníkov.“ Stalo sa. Je ním doteraz.
- Latku maj nastavenú vysoko. Hiruj len tých najlepších. Daj na svoju intuíciu, ale schopnosti kandidátov, si dobre overuj.
- Networkuj. Bav sa s ľuďmi, akého človeka do tímu potrebuješ. Pomôžu ti.
- Neboj sa ukradnúť niekoho z konkurencie. Trvá to aj niekoľko mesiacov, ale výsledok nakoniec častokrát stojí za to.
- Vyhadzuj rýchlo. Zlý zamestnanec páli tvoje peniaze. Startup je totiž ako športový tím – slabších alebo toxických ľudí sa zbav hneď. Stačí ti totiž jeden alebo dvaja takýto ľudia a v tíme máš veľmi rýchlo obrovský problém.