Logá: 10 rokov predsedníctiev Rady EÚ

Pre slávu šiestich mesiacov si každý štát vytvára vlastný branding. Čoskoro je na rade aj Slovensko. Čo bolo pred nami?
Jednotlivé štáty EÚ si medzi sebou rotujú predsedníctvo Rady EÚ už od roku 1958. Okrem riešenia aktuálnej európskej agendy sa táto príležitosť „vládnuť“ stala tiež príležitosťou na národnú reprezentáciu. Nasleduje prehľad logotypov za posledných 10 rokov s dostupnými informáciami o autorstve či spôsobe zadania. Slovenský vizuál vzišiel z už uzavretej súťaže.
Rakúsko 2006

Logo navrhol holandský dizajnér a architekt Rem Koolhaas. Pracuje s národnými vlajkami, ktoré usporadúva do farebného čiarového kódu. Mal symbolizovať rôznorodosť a zároveň jednotu 15 štátov. Veľké meno, veľký biznis.

Fínsko 2006

Vizuál údajne reflektuje dynamické zmeny, rozširovanie EÚ, opäť aj motív rozličných prvkov, ktoré sú prepojené v jedno. Farebnosť poukazuje na severskú krajinu. Pravá strana vraj symbolizuje progresívne myslenie a ukazuje vpred. Transparentnosť symbolizuje otvorenosť. Autorom vizuálu je Timo Kuoppala, z agentúry Recommended Finland a víťaz bol vybraný formou verejnej súťaže.
Nemecko 2007

K autorom som sa nedopátrala, vyzeralo to takto. Kombinácia farieb Nemecka a EÚ, ležérnych ťahov rukou a prísneho čierneho písma. Mohlo to vyjsť aj harmonickejšie.
Portugalsko 2007

Veľmi cool pôsobiace logo, organická forma akejsi kvetiny, prelínanie množín, národov, ideí, môžeme tam hľadať aj už spomenutú transparentnosť… Web už je žiaľ nefunkčný.
Slovinsko 2008

Tento dizajn bol vybraný spomedzi trinástich uchádzačov a autorom je Robert Kuhar. Popravde, trochu podivný útvar, aj jeho použitie je skôr retro. Symbolizuje päť elementov: oheň, voda, vítr… pardon… vzduch, zem a éter. Trojvršie národný vrch Triglav, ďalej je tam vraj tiež dubový list, ktorý má symbolizovať pevný charakter Slovincov a vytvárať prírodnú harmóniu. Rozhodne tam boli lepšie veci: tu

Francúzsko 2008

Stránka je taktiež už nefunkčná, logo trochu prvoplánové. Rok 2008 nebol príliš vizuálne úrodný.
Česko 2009

Súťaž o logo vyhral dizajnér Tomáš Pakosta. Je abstrakciou skratiek jednotlivých štátov na mape. Výborne to vyzeralo napríklad ako potlač na hodvábnych šatkách:

objavili sa aj inšpirácie, alebo ak chcete, vykrádačky Koolhaasa:

Švédsko 2009

Trochu jing-jang, národné a zároveň EÚ farby, symbolika severského slnka, aj kľukatej cesty k budovaniu Európy.
Španielsko 2010

Šesťmesačná periodicita striednia je ešte členená na triá. Tri štáty pracujú v rámci 18 mesiacov na dlhodobejších cieľoch. Španielsko, Belgicko a Maďarsko túto skutočnosť zohľadnili aj vo vizuálnom štýle. Jednoduché, účinné, ekonomické a jasné. Logo vzišlo zo študentskej súťaže týchto krajín, vyhral Belgičan. Akoby ručne kaligraficky napísané EU symbolizuje silu občanov.
Belgicko 2010

Maďarsko 2011

Poľsko 2011

Odkazuje na logo “Solidarność”. Poľské predsedníctvo sa chce priznať presne k tejto veľkej a známej epoche.
Dánsko 2012

Moment presúvajúceho sa čísielka z roku 2011 na 2012 je znakom dynamiky a rozvoja. Európa je stále v pohybe a musíme sa snažiť aby sme stíhali reflektovať všetky zmeny a výzvy budúcnosti. Pravdaže, v dánskych národných farbách.
Cyprus 2012

Po avantgarde zas prišiel čas na insiťácku loďku-holubicu. Loď je jasná symbolika ostrova, holubica zas mieru. Vpred za lepšiu Európu! Tri plachty v cyperských farbách symbolizujú slnko, olivy a more.
Írsko 2013

Írske logo bolo vyberané verejnou online anketou. Ide o štylizované písmeno e, počet 4 symbolizuje 4 dekády členstva v EÚ. Celkový tvar odkazuje na Keltské inšpirácie – špirálu a uzol.
Litva 2013

Kruh symbolizuje jednotu, vôľu pôsobiť v úlohe predsedu ako mediátor. Farebnosť vychádza zo severských oblastí + európskej modrej. Bolo vybrané zo širokej verejnej výzvy, do ktorej sa prihlásilo cez 600 uchádzačov. Vyhrala Simona Mykolaitytė s ideou kruhu, ideu ďalej rozvinula Kotryna Zilinskienė, členka Lithuanian Graphic Design Association a kreatívna riaditeľka PRIM PRIM.
Grécko 2014

Symbolické pozadie tvorí more, hlavný element gréckej identity. More historicky zjednocovalo obyvateľov a aj dnes je generátorom pracovných príležitostí. Polkruh symbolizuje okrem loďky aj parlament, grécke divadlo, kolísku spoločnej európskej kultúry. Loď je tiež symbolom prechodu, rozhodnutia ísť ďalej, prekonať všetky búrky.
Taliansko 2014

Logo vzišlo zo študentskej súťaže. Zúčastnilo sa na nej 600 škôl (ufff!!). Víťazná holubička mala symbolizovať idey, ktoré si študenti spájajú s EÚ: cestovanie, nádej a sloboda. Sladké!

Lotyšsko 2015

Logo je postavené na symbole brúsneho kameňa. Okrúhly kameň bol kedysi synonymom inovácie a zmeny. Symbolizuje tiež nástroj na výrobu chleba, čiže výživu a prosperitu. Kameň ako materiál pretrvá stáročia – stabilita a udržateľnosť. Kruh funguje opäť ako symbol jednoty, spoločných ideí na ktorých stojí Európa. Brúsny kameň vykonáva dynamický pohyb – prináša energiu, rast a nové výzvy. S Lotyšskom „pri kormidle“ (at the wheel) prídu nové perspektívy! Autorom je grafický dizajnér Gunārs Lūsis, známy ako “Father of the Latvian Lat”, spracoval aj prvé mince, vytvoril vyše 70 známych logotypov, napríklad Cultural Capital Foundation, the Opera Foundation, the Latvian Institute, “Riga 800” a ďalšie.
Luxemburg 2015

Logo vychádza z predsedníctva v roku 2005. Redizajn zmenil farebnosť, EU vypadlo ako príliš zjavné a pridal sa text Grand Duchy of Luxembourg. Štvorček dostal nepatrný modernejší facelift.

Holandsko 2015

Aktuálne „vládnuce“ logo sa hrá s písmenkami. Typografický fór je vystavaný na nl, ktoré pod 90 stupňovým uhlom tvorí E.

Decentná farebná kombinácia holandskej oranžovej s modrou a červenou vyzerá dobre aj v kontexte a kruh sa opäť uzatvára: pri troche fantázie vidíme koolhaasovský čiarový kód. Snáď v eurocykle zotrváme ešte chvíľu v sviežo modernom štýle, kým príde zas do módy insita.

Slovensko 2016
… tak nie!

update 22.2.2016: autor – Jakub Dušička, cena – 4500 EUR
Ďalšie logá aj tu: https://jonworth.eu/presidency-logos-a-retrospective/