Denník N

Matka samoživiteľka – rukojemník v rukách exekútora

V našom štáte sa stále hovorí o tom, ako treba zvýšiť pôrodnosť. Ak sú však matky, ktoré majú deti, štát sa k nim chová ako „macocha“.

Príbeh matky Martiny Petríkovej Matúšovej:

Dostala som sa do kolotoča, z ktorého sa nedá vystúpiť. Biologický otec mojej dcéry mi neplatí výživné. Nedá sa s ním rozprávať a nie to ešte dohodnúť, tak som dala na súd žiadosť o výšku výživného. Súd mi stanovil sumu 150 Eur mesačne, keďže dieťa je dosť často choré a ma zdravotné problémy. Vtedy som zistila že vyrozumenie zo súdu aj s pečiatkou právoplatnosti na Slovensku nemá žiadnu cenu, lebo aj tak nemôžu otca donútiť, aby začal platiť. Pomoc som hľadala na polícii, kde sa spísalo trestné oznámenie. Trvalo to rok, kým súd rozhodol. Dostal 18 mesiacov podmienku a 3 mesiace väzenie. Kým plynula podmienka, tak ďalej neplatil. Znova na políciu a zasa ten istý postup. Druhý krát dostal 30 mesiacov väzenia. Odvolal sa, vyplatil sumu za rok a zasa som čakala, kým uplynie podmienka. Podmienka uplynula, vyplatil to a zasa neplatí. Keďže dieťa má výdavky mesačne a nie ročne, tak som sa rozhodla to riešiť cez exekútora. Začiatkom augusta 2015 som s exekútorom napísala môj prípad. Začali mu strhávať z platu a už som sa tešila že budem mať čo mojej dcéry právom patrí a čo mi súd schválil, ale znovu naše deravé zákony chránia len „svine“ a nie deti. Peniaze od exekútora sa ukladajú do depozitu a nemôžu sa z depozitu vytiahnuť, lebo otec dieťaťa odmieta podpísať papier o začatí exekúcie. Bola som na úrade práce sociálnych vecí a rodiny v Malackách, že by som požiadala o náhradné výživné, kým sa toto nevyrieši. Tam mi povedali, že musím priniesť papier od exekútora, exekútor mi nemôže dať papier keď peniaze sú v depozite. A že vraj v hmotnej núdzi nie som, lebo mám zo súdu papier, kde mi súd schválil výživné 150 Eur a 46 Eur na deti nič viac nepozerám. Na úrade práce sociálnych vecí a rodiny mi povedali že mamička s dvomi deťmi dokáže vyžiť za 119 Eur a že mám ešte veľa. Ale je tu problém, že mám schválených 150 Eur, ktoré nedostávam a ktoré sú len na papieri. Od exekútora som doteraz nedostala ani cent. Dala by som vyznamenanie človeku, ktorý vymyslel tento zákon a začarovaný kruh. Koľko žien je na Slovensku takých ako ja a nikto to nerieši. A potom že je nízka pôrodnosť ani sa tomu nečudujem.

Teraz najčítanejšie