Denník N

A just, nech ich porantá!!!

Pri diskusiách na internete často narazíte na stenu “To máš z N-ka, zo SME-čka alebo Aktualít, že? To sa nemáme o čom baviť”. A potom nasleduje vysmiaty smejko na každý váš komentár, hoci nie je vtipný. Ale čo ak by sme sa pozreli na túto problematiku bližšie?
V dnešnej dobe sa čoraz viac ľudí obracia k alternatívnym médiám ako zdroju informácií. Tieto média sú často prezentované ako bezplatné a nezávislé, avšak skutočnosť môže byť iná.
PROBLÉM S ALTERNATÍVNYMI MÉDIAMI
Hlavným problémom s týmito alternatívnymi médiami je, že ich platené príspevky neboli označované ako sponzorované články. Často sa nedozvieme ani autora článku. Navyše, tieto média boli pristihnuté pri vyslovených úmyselných klamstvách.
Alternatívne médiá majú nový fakt-checking algoritmus: Ak je článok pravdivý, označia ho ako ‘mainstreamový hoax’. Toto je jedna z metód, ktorými sa snažia delegitimizovať mainstreamové médiá a presvedčiť svojich čitateľov o svojej pravdivosti.
Ak chcete vedieť, kto napísal článok v alternatívnych médiách, jednoducho sa opýtajte svojho kamaráta, ktorý má na Facebooku 500 priateľov. Určite to vie. Toto je ďalší príklad toho, ako sa v alternatívnych médiách často zamlčuje autorstvo článkov, čo môže viesť k šíreniu dezinformácií.
Alternatívne médiá majú takú presnosť, že keď píšu o UFO, môžete si byť istí, že ide o skutočné UFO… z Hollywoodskeho filmového štúdia.
Alternatívne médiá sú tak transparentné, že keď sa ich opýtate na zdroje, povedia vám, že ich zdrojom je kamarát, ktorý pozná niekoho, kto pozná niekoho, kto pozná niekoho…
Alternatívne médiá sú tak vyvážené, že keď píšu o politike, dostanete rovnaký počet článkov o tom, ako všetci politici sú zlí… a ako sú všetci politici skvelí.
Alternatívne médiá sú tak zodpovedné, že keď urobia chybu, okamžite ju opravia… teda aspoň v alternatívnej realite.
Alternatívne médiá sú tak profesionálne, že keď píšu o citlivých témach, vždy to robia s úctou a citlivosťou… ak teda považujete za citlivé označenie každého, kto nesúhlasí s nimi, za “hlupáka”.
AK JE NA INTERNETE NIEČO ZADARMO, STE OBCHODNÝM ARTIKLOM VY
Áno, je to presne tak. Ak je na internete niečo zadarmo, ste obchodným artiklom vy. Je to ako keby ste šli do obchodu, kde vám ponúknu “zadarmo” jablko, ale potom zistíte, že za to musíte zaplatiť tým, že im poviete všetko o svojom živote.
A čo sa týka alternatívnych médií, je to ako keby ste šli do divadla na bezplatné predstavenie, len aby ste zistili, že ste vlastne hercom na javisku a diváci sú tí, ktorí zarábajú na reklame.
Takže áno, vždy je dobré byť opatrný a informovaný o tom, čo “zadarmo” skutočne znamená na internete.
POLITICKÉ KAMPANE A MÉDIÁ
Počas nedávnych politických kampaní niektoré strany vyzývali ľudí, aby nesledovali denník N, SME, Aktuality a Markizu. Bolo to ako keby ste boli na veľkej párty a hostiteľ vám povedal: “Nepočúvajte DJ-a, hrá len hudbu, ktorú má rád môj sused. Miesto toho si prehrávajte svoje vlastné skladby na svojom telefóne.”
A potom tvrdili, že tieto médiá sú v rukách otca predsedu strany ich najväčšieho politického oponenta, a že sú spriahnuté so západom. To je ako keby ste tvrdili, že vaše obľúbené futbalové družstvo prehráva len preto, lebo rozhodca je v skutočnosti otec kapitána súperovho tímu.
Miesto toho odporúčali sledovať alternatívne média. To je ako keby ste odporučili niekomu sledovať amatérske divadelné predstavenie namiesto profesionálnej broadwayskej show.
Takže áno, politické kampane a médiá môžu byť niekedy plné absurdít a paradoxov. Ale vždy je dôležité byť informovaným a kritickým čitateľom.
NOVÝ ROZMER
Odrazu sme sa ocitli v alternatívnej realite, kde viac ľudí sleduje alternatívne médiá ako mainstreamové. Je to ako keby ste sa ocitli v divadle, kde je viac divákov na kostýmovej skúške ako na hlavnom predstavení predstavení.
Táto absurdná a paradoxná situácia dáva mediálnemu trhu nový rozmer. Je to ako keby ste otvorili novú knihu a zistili, že všetky strany sú vlastne obálky.
Sloboda slova médií, ktoré sú regulované sa obmedzuje a naopak nikým neregulované média dostávajú viac slobody. Je to ako keby ste boli na futbalovom zápase, kde sa pískajú fauly iba jednému mužstvu.
Takže áno, žijeme v zaujímavých časoch, kde sa hranice medzi alternatívou a mainstreamom stierajú a kde sloboda slova dostáva úplne nový význam.
Áno, to je ako keby ste boli na koncerte undergroundovej kapely, ktorá hrá na malých neznámych miestach a zrazu sa stane hlavnou hviezdou na najväčšom hudobnom festivale. Alebo ako keď je váš obľúbený štýl oblečenia považovaný za “faux-pas”, ale potom sa zrazu stane najnovším trendom vo svete módy.
Takže áno, keď sa strana, ktorá vyhrala voľby týmto spôsobom, a iná tiež vyniesla do parlamentu a je súčasťou koalície, nadobúda toto posolstvo “elít” nášho národa nový rozmer. Z alternatívy sa stáva mainstream. Je to ako keď sa zrazu zmenia pravidlá hry a všetci musia prispôsobiť svoju stratégiu. Ale vždy je dôležité pamätať na to, odkiaľ sme prišli a kam smerujeme.
RIEŠENIE SITUÁCIE
Riešenie tejto situácie? No, to je ako keď sa snažíte vyriešiť labyrint. Prvým krokom je vzdelávanie. Je to ako keď sa snažíte naučiť niekoho hrať šach. Musíte mu vysvetliť, ako fungujú jednotlivé figúrky, teda v našom prípade, ako fungujú média a ako rozpoznať pravdivé informácie od klamstiev.
Druhým krokom je podpora transparentnosti médií. To je ako keď hráč šachu musí jasne oznámiť, že dal šach mat. Médiá by mali jasne označovať sponzorovaný obsah a uvádzať autora článkov.
A nakoniec, je dôležité podporovať nezávislé a dôveryhodné zdroje informácií. To je ako keď sa snažíte nájsť najlepšiu stratégiu na vyriešenie labyrintu. Len tak môžeme bojovať proti šíreniu dezinformácií a klamstiev, rovnako ako hráč šachu bojuje proti stratégii súpera.
Takže áno, riešenie tejto situácie je trochu ako hra šachu alebo riešenie labyrintu. Je to zložité a vyžaduje si to strategické myslenie, ale s tými správnymi nástrojmi a stratégiami to môže byť úspešné.
A TERAZ TO NAJVTIPNEJŠIE
A teraz prichádza na rad vtipná pasáž. Keďže alternatíva sa stala mainstreamom a mainstream je teraz alternatívou, môžeme povedať, že sme sa ocitli v situácii, ktorá je tak zaujímavá, že by mohla byť súčasťou epizódy Twilight Zone.
Je antisystémové vybrať si alternatívu a kúpiť si predplatné N-ka, Sme-čka a Aktualít. Je to ako keby ste sa rozhodli byť rebelom tým, že budete nosiť kravatu a oblek na rockový koncert.
Takže, ak ste naozaj rebel a chcete ísť proti prúdu, možno je čas zvážiť predplatné týchto “alternatívnych” médií. Je to ako keby ste sa rozhodli prejsť na zdravú stravu tým, že začnete jesť viac čokolády. Ako hovorí staré porekadlo: “Just nech ich porantá!” Alebo ako by sme to povedali v angličtine: “Let them eat cake!”

Teraz najčítanejšie