Denník N

Nórsky elektromobilový tiger

nabijajuce sa elektromobily (zdroj: Shutterstock)

Slovensko je na chvoste prechodu na elektromobilitu. Ako to je na opačnom konci grafu? V Nórsku, krajine ktorá podľa slov CEO Nórskej cestnej federácie (OFV) Øyvinda Solberga Thorsena ako prvá „zabila spaľovacie autá“.

Každé piate auto v Nórsku je dnes elektromobil. Elektrické vozidlá tvoria až 83,5% novoregistrovaných vozidiel a toto číslo má do konca budúceho roka narásť až na 90%. Zdroj: Bloomberg

Za tento fenomenálny úspech môže predovšetkým kombinácia toho, že na trhu sú dostupné elektromobily so solídnym dojazdom a výkonom, a zároveň rôzne podporné vládne stimuly, a to nielen priame dotácie na kúpu, ale aj daňové oslobodenia, daňové výhody pre firemné elektromobily, zvýhodnené parkovanie, oslobodenie od diaľničných poplatkov a na niektorých miestach aj využívanie pruhov pre verejnú dopravu.

Tieto stimuly boli v Nórsku zavedené už v 90-tych rokoch, no významnejšia zmena na trhu sa udiala až s príchodom Tesly. Dovtedy totiž boli dostupné len modely miestneho výrobcu elektrických vozidiel Think, s dojazdom max 160 km a maximálnou rýchlosťou 110 km/h. Až Tesla prišla s Modelom S, ktorý už vtedy ponúkal dojazd 426 km a maximálnu rýchlosť 209 km/h. Spoločne s Nissanom Leaf a prvým e-Golfom a v kombinácii s veľmi zaujímavými stimulmi nórskej vlády, ktoré vylobovala firma Think, spôsobili zmenu na trhu a rast podielu elektromobilov v rebríčkoch novoregistrovaných vozidiel ktorý pretrváva dodnes.

A i keď dnes už tieto výhody vláda zmierňuje a postupne odstraňuje, je to v poriadku. Poslúžili ako impulz na posunutie trhu a spotrebiteľského správania správnym smerom. A dnes je nórska automobilová flotila omnoho čistejšia. To znamená čistejšie ovzdušie pre všetkých obyvateľov (aj tých bez áut), s tým spojených menej ochorení a teda aj nižšie výdavky na zdravotníctvo v tejto oblasti, znížená závislosť od fosílnych palív a veľký náskok v plnení klimatických cieľov oproti krajinám bez takýchto opatrení.

A čo my na Slovensku? Prečo sa u nás podpora elektromobility limitne blíži k nule? Prečo máme najnižšie percentá novozaregistrovaných elektromobilov z celej Európy? Nie že by sme nevedeli ako na to. Opatrenia podobné nórskym sme mali už v prvom akčnom pláne elektromobility z roku 2019, no zostali bohužiaľ len na papieri. A to preto, lebo ľudia na tých správnych miestach túto tému dlhodobo ignorovali a nič neurobili. A to bol ten lepší prípad. V horších prípadoch sa našli ľudia, ktorí sa do elektromobility bezostyšne, neinformovane a zavádzajúco obúvali. Ak by neboli prostriedky z európskeho plánu obnovy, tak by sme nemali ani tie dotácie na výstavbu nabíjacích bodov pre firmy a samosprávy.

Čo myslíš? Rozhýbe sa v tejto oblasti súčasná vláda? Budú sa realizovať aspoň opatrenia z najnovšieho akčného plánu elektromobility (schváleného v júni 2023)? Alebo budeme viac a viac zaostávať a staneme sa odkladiskom starých spaľovákov z vyspelejších európskych krajín?

Zdroj ilustračného obrázku: Shutterstock

 

Teraz najčítanejšie

Miroslava Vermeiren

Environmentálna aktivistka a elektromobilistka bojujúca za ochranu klímy a zníženie množstva odpadov. Elektromobilitu považujem za dôležitý nástroj na dosiahnutie zníženia emisií z dopravy a nevyhnutný na plnenie environmentálnych záväzkov.