Denník N

Prečo je priemerný Slovák chudobnejší ako priemerný Američan

Sú Američania múdrejší? Nie. Sú Američania pracovitejší? Nie. Má Amerika viac nerastných bohatstiev? Nie. Má Amerika schopnejšiu vládu? Nie.

Porovnajte si Slovensko a USA. Podľa Svetovej banky je priemerné HDP na obyvateľa Slovenska – 27,711 dolárov. V Amerike je to 56,629 dolárov. Prečo je priemerný Američan bohatší ako Slovák?

Sú Američania múdrejší? Nie. Sú Američania pracovitejší? Nie. Má Amerika viac nerastných bohatstiev? Nie. Má Amerika schopnejšiu vládu? Nie. Možno to neviete, ale americká vláda sa topí ešte vo väčších problémoch ako tá slovenská. Takže, prečo je Amerika bohatšia ako Slovensko?

Amerika má viac ľudí. Na Slovensku žije 5,400,000 ľudí, v USA žije 323,000,000 ľudí. Toto je ten rozdiel:

Rozdiel

Čím je krajina väčšia, tým je bohatšia. Čím je krajina menšia, tým je chudobnejšia. Ak si myslíte, že je to neférové, tak máte pravdu. Najväčšia krajina v Strednej Európe je Nemecko. Ktorá krajina je najbohatšia v Strednej Európe? Prekvapenie! Je to Nemecko.

Najväčšia krajina v Severnej Amerike je Amerika. Najbohatšia krajina v tejto oblasti je Amerika. Najmenšia krajina v Severnej Amerike je Nikaragua, ktorá má iba 6 miliónov obyvateľov. Čo si myslíte, aké je jej priemerné HDP na obyvateľa? Iba 4,643 dolárov. Amerika je dvanásťkrát bohatšia ako Nikaragua.

Otázka teraz znie, prečo sú väčšie krajiny ekonomicky viac úspešnejšie ako menšie krajiny? Je to z rovnakého dôvodu, prečo sú väčšie mestá bohatšie ako menšie mestá. Ak sa vyberiete do malého mesta, nenájdete v ňom žiadnych bohatých ľudí. Ale vo veľkom meste nájdete veľmi veľa bohatých ľudí. Čím väčšie mesto, tým je bohatšie. Čím menšie mesto, tým je chudobnejšie. Otázka je prečo?

Kvôli kategóriám!

Tak napríklad v malom meste (v obci) nájdete iba jeden obchod, ktorý predáva všetko. Naopak, vo veľkom meste nájdete veľa špecializovaných kategórií obchodov: obchod s oblečením, obchod s obuvou, drogériu, železiarstvo, klenotníctvo, potraviny, obchod s nábytkom.

V malom meste, ak máte šťastie, nájdete jedného doktora. Vo veľkom meste nájdete veľa špecializovaných kategórií doktorov: kardiológ, dermatológ, gynekológ, očný lekár, pediater, plastický chirurg, psychiater, urológ.

V malom meste nájdete jednu reštauráciu. Vo veľkom meste máte veľa špecializovaných kategórií reštaurácií: talianska, čínska, steak, plody mora, kuracia, hamburgery, pizza, vegetariánska. Lacné, drahé, slow food, fast food atď.

Čím je populácia väčšia, tým sa vytvára viac špecializácií – kategórií rôzneho odvetvia. Tieto kategórie vytvárajú bohatstvo krajiny. Všeobecný obchod verzus špecializované kategórie obchodov. Doktori verzus špecializované kategórie doktorov. Je to stále to isté. Reštaurácia verzus špecializované kategórie reštaurácií.

Kategórie!    

Avšak, kategórie sú limitované veľkosťou trhu. Ak by ste si na dedine chceli otvoriť kategóriu vegetariánskej reštaurácie, nezarobili by ste žiadne peniaze, neuživili by ste sa. Ak by bolo každé slovenské mesto/obec štátom, stali by sme sa 3,030 malými chudobnými štátmi. Ak by bol každý štát v USA krajinou, stali by sa 50 chudobnými krajinami. USA by boli 50 Nikaraguami. Namiesto toho, Slovensko je jeden bohatý štát a USA je jedna ešte bohatšia krajina.

Takže už viete, prečo sú ľudnatejšie krajiny bohatšie ako menej ľudnaté krajiny? Pretože ich firmy sú konkurenciou tlačené k tomu, aby sa stali špecialistami v jednej kategórii. Ak sa vyberiete do hocijakej chudobnej krajiny, nájdete tam všeobecné firmy, ktoré sú vo všetkých kategóriách podnikania – v kategórií reštaurácie, hotelu, poistenia, bankovníctva atď. V týchto krajinách nie sú žiadni špecialisti, iba všeobecné firmy, ktoré robia všetko a pre každého.

Prečo sú väčšie mestá bohatšie ako menšie mestá? Úplne z rovnakého dôvodu. Pretože firmy vo veľkých mestách sú konkurenciou tlačené k tomu, aby sa stali špecialistami v jednej kategórii. Ak žijete v malom meste a máte rakovinu, nepôjdete sa liečiť k svojmu všeobecnému lekárovi, ale k špecialistovi na rakovinu do veľkého mesta.

Toto vytvára bohatstvo – kategórie. Stanete sa špecialistom vo svojej kategórií, stanete sa expertom, ste viac produktívny. Ale vedia toto firmy vôbec?

Absolútne nie.

Každý chce expandovať! Každý chce zarobiť ešte viac, každý chce predávať všetko a pre každého. Avšak, skutočná príležitosť leží na opačnej strane – upriamiť svoju pozornosť na svoju kategóriu. Všeobecná firma nemá žiadnu šancu proti špecializovanej firme.

Ďalšia otázka. Prečo sú také obrovské krajiny, ako Čína a India relatívne chudobné? V Číne žije 1.37 miliardy ľudí, v Indii žije 1.28 miliardy ľudí. Priemerné HDP na obyvateľa v Číne je 13,217 dolárov a v Indii je to ešte horšie – 5,418 dolárov. Prečo sú také chudobné? Odpoveďou je to, že obe krajiny trpeli dekády rokov, kvôli vláde kontrolovanému podnikaniu. Pozrite sa severnejšie na Sovietsky zväz – vláda kontrolovala podnikanie. Avšak, čo sa stalo pred nedávnom? V oboch krajinách sa mierne uvoľnila kontrola podnikania a dnes je Čína jedna z najrýchlejšie rastúcich ekonomík sveta – 8.5 % ročne a India – 7.4 % ročne. Pre porovnanie so Slovenskom – 2.4 % ročne. Viac ľudí, viac špecializovaných kategórií, viac produktivity, viac peňazí, väčšie bohatstvo.

Ďalšia otázka. Prečo sú malé krajiny ako Singapur relatívne bohaté? Ak sa pozrieme na zoznam najbohatších krajín na svete, nájdeme na ňom:

  1. Qatar – 140,649 dolárov na obyvateľa.
  2. Luxembursko – 97,639 dolárov na obyvateľa.
  3. Singapur – 83,066 dolárov na obyvateľa.
  4. Nórsko – 67,166 dolárov na obyvateľa.

Všetky štyri krajiny majú nízky počet obyvateľov. Prečo sú také bohaté? Pozrime sa na Luxembursko. Luxembursko je vo finančnom biznise, ale nie vo vnútri Luxemburska (nedokážete zarobiť veľa peňazí tým, že sa stanete bankárom), ale Luxembursko je v globálnom finančnom biznise mimo Luxemburska. Qatar a Nórsko sú v globálnom biznise s ropou.

A čo Singapur? Priblížme si Singapur. Singapur má skoro rovnaký počet obyvateľov ako Slovensko – 5.5 miliónov obyvateľov. Singapur je v porovnaní so Slovenskom úplne maličký – má iba 271 kilometrov štvorcových. Slovensko má 49,000 kilometrov štvorcových. Čo robí Singapur inak a prečo je taký bohatý? Aké je jeho tajomstvo?

Singapur má HDP vo výške 292 miliárd dolárov. Jeho import tvorí 310 miliárd dolárov a export 351 miliárd dolárov. Singapur exportuje 120 % svojho HDP, čiže viac, ako vôbec vyrobí. Singapur je krajina, ktorá pohlcuje svet. Singapur je ako Luxembursko. Ak sa pozrieme na svoju krajinu, HDP Slovenska je 97 miliárd dolárov, import 84 miliárd dolárov a export 77 miliárd dolárov. Exportujeme 79 % svojho HDP, čo je tiež vysoké číslo.

Čo sme sa naučili a aké z toho plynie ponaučenie? Bohatstvo vzniká špecializovanými kategóriami. Lenže tie majú populačný limit. Menšie krajiny nemôžu byť také produktívne ako väčšie krajiny. Pokým. Nezačnú exportovať. Ak chceme byť bohatí ako Singapur, musíme exportovať! Musíme vybudovať globálne značky, ako Eset alebo Sygic. Globálne značky, ako Fíni dokázali vybudovať Nokiu.

Nokia jedného dňa, ako každá značka v malej krajine, bola všeobecnou firmou. Robila všetko v každej kategórií: papiere, chemikálie, gumové výrobky, elektroniku, stroje, počítače, mobily. Lenže Nokia sa chcela dostať na globálny trh. A to, čo funguje vo Fínsku, nebude fungovať na globálnom trhu plnom špecialistov. Takže čo urobila? To, čo musíte urobiť aj vy, ak chcete byť úspešní. Zamerala sa iba na jednu kategóriu – prvý špecialista na mobilné telefóny. A hádajte, čo sa stalo. V roku 2007 mala Nokia podiel na trhu mobilov 36 %, na ktorom bol celkový obrat 115 miliárd dolárov. To je sila špecializácie v určitej kategórii.

Bohužiaľ rok 2007 nebol iba rokom Nokie, ale i Steva Jobsa, ktorý predstavil svoju prvú kategóriu smartfónov – značku iPhone. Jedna kategória nahradila druhú. Jeden špecialista nahradil druhého. iPhone nahradil Nokiu. To bol koniec Nokie.

A ako sa to Nokia pokúsila zachrániť? Vyrobila smartfón s menom Nokia. To je to isté, ako keby sa z pediatra stal zo dňa na deň plastický chirurg. Typická chyba veľkých firiem – expandovanie do nových kategórií, ktoré na globálnom trhu nefunguje. Z Nokie sa opäť stala všeobecná firma, tentoraz na globálnom trhu. Nokia mala použiť druhé meno pre svoj smartfón. Ako viete, Nokia je v problémoch. V roku 2013 bola predaná Microsoftu za 7,2 miliardy dolárov.

Najlepšia stratégia, ako sa stať globálnou značkou:

  1. Najskôr dominovať na slovenskom trhu.
  2. Potom vziať značku na globálny trh použitím dôveryhodnosti toho, že je to najlepšia slovenská značka danej kategórie.

Budúcnosť Slovenska závisí od budovania globálnych značiek.

Autor článku: Martin Kozár – kategorizačný špecialista.

Ak vás zaujímajú ďalšie články o brandningu, pridajte sa na fb stránku: https://www.facebook.com/kozarbranding

 

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie