Denník N

Ultimátny argument pre slovenské školstvo

Ak v tomto bode mám pomenovať jednu (všetko meniacu) vec, ktorú mi dalo Teach for Slovakia, tak to je skupina blízkych ľudí, s ktorými spoločne bojujeme za lepšiu budúcnosť krajiny a s ktorou môžeme otvorene a aktívne riešiť veľkú otázku školstva.
Ultimátny argument? Ak nalejeme (efektívne) peniaze do školstva, vráti sa nám to s úrokmi na zníženom počte ľudí poberajúcich sociálne dávky.

Úvod

Ak chceme mať krajinu skladajúcu sa z obyvateľstva schopného udržať náš štát ekonomicky pohromade, musíme do školstva nevyhnutne investovať viac peňazí.

Toto je hláška, ktorú už všetci počuli. Staré známe. Dookola opakovaná mantra štrajkujúcich učiteľov, neštrajkujúcich učiteľov, všetkých, ktorí sa na dlhodobú budúcnosť krajiny pozerajú cez reálnu optiku.

Nie som dobrý v číslach, ale posnažím sa:

 

Je dokázané, že Rómovia nie sú našim najväčším finančným problémom. Ani druhým, ani tretím, ani štvrtým, ani … No proste ľudia, ktorí tvrdia, že Rómovia sú zdrojom našich problémov sú na omyle.

Zároveň však z mnohých zdrojov, ako napr. z ministerstva financií vieme, že investície do školstva sa oplatia. Veľmi.

Vďaka INEKO zároveň vieme, že by pomohlo aj zvýšenie platov učiteľov. Proste fakt. Neoplatí sa kvôli tomu hádať. Jedným dychom však treba dodať, že v školstve treba viac zmien, než len zvýšenie platov (zatvorenie malotriedok, atď.).

A ešte si odcitujem: „Vzdelávanie patrí medzi najvýnosnejšie investície pre jednotlivca aj spoločnosť. …zvýšenie kvality základného vzdelávania na úroveň najlepších krajín by nám v horizonte 80 rokov prinieslo na HDP v súčasnom vyjadrení kumulatívne až 345 miliárd EUR, čo je viac ako päťnásobok nášho terajšieho HDP. Inak vyjadrené, v roku 2030 by sme mali vďaka kvalitnejšiemu vzdelávaniu HDP vyššie o 1,3 %, v roku 2050 už o viac ako 9 % a v roku 2090 až o takmer 42 % v porovnaní so scenárom bez reformy.“ link na zdroj

Jadro

A teraz prejdem k prízemnejšej argumentácii. Pre tých, čo radi laicky posudzujú. Povedzme, že za všetko môžu poberatelia sociálnych dávok a Rómovia. Nazvime všetkých, čo dobrovoľne nepracujú a namiesto toho poberajú sociálne dávky parazitmi. Platiteľov-daní-vyciciavajúcimi parazitmi. Skazou pre našu nádhernú krajinu, ktorá by sa bez nich mohla mať o toľko lepšie (psst, ale v realite ide najviac peňazí na dôchodky, ale ten problém by sa dal vyriešiť iba úplne nereálne… že by na Slovensku žilo viac ľudí, ktorí by podporovali našu ekonomiku (*ehm*, investícia do školstva *ehm*, alebo by sa v politike neplytvali miliardy). Všetka vďaka za tento jednoduchý, ale funkčný argument ide mojej kamarátke, spolubývajúcej a kolegyni Lenke Kožárovej :)

Ako vznikajú paraziti?

Človek, ktorý si povie, že sa mu oplatí nič nerobiť a poberať dávky pre nezamestnaných vznikne z lenivosti (pozor, teraz nepíšem o tých, čo nemôžu pracovať z toho alebo iného dôvodu). Ako sa dostane k tej lenivosti? Tak, že ju niekde vidí (napríklad doma), a nevidí a nie je motivovaný vidieť druhú stránku mince. Že ak bude na sebe makať, ak bude študovať a/alebo aktívne hľadať možnosti, môže žiť lepší život.

Kde by asi tak mohli títo paraziti vidieť, či nadobudnúť niečo iné? Doma? Ak ich rodičia robia to isté? Isto. Na ulici? Tiež nie. Ako voláme miesto, kde ľudia v najovplyvniteľnejšom veku trávia okrem domova najviac času?

Škola.

A teraz si predstavte, že ste ašpirujúcim parazitom – vaši rodičia sú tiež „paraziti“, nezaujímajú sa priveľmi o vašu budúcnosť. Nemáte motiváciu pracovať. V dôsledku toho vás vaši učitelia dávajú dole. „Nie si dobrý/á na nič. … Nikdy nič nedosiahneš. … Z teba aj tak nič nebude. … Ak ani ďalej nebudeš pracovať, nič sa ti v živote nepodarí. … Si lajdák a lajdákom aj ostaneš. … *indistinktívny krik*“

No vážne, zmenili by ste niečo?

Ak konkrétne vy, čo toto čítate, nie ste parazitom je to pravdepodobne kvôli niekomu. Či už je to rodič, alebo učiteľ, alebo sociálny tlak, je to vždy kvôli niekomu. Bez toho niekoho by ste boli nikým.

Ako zabrániť vzniku parazitov?

Zlepšením školstva. Dlhodobou snahou o zlepšenie školstva. Na to treba učiteľov, ktorí v sebe cítia učiteľstvo ako poslanie a sú ochotní na sebe pracovať. Ako môžeme mať viac takýchto učiteľov? To obrovské množstvo terajších, často vyhorených, učiteľov sterilných voči zmene (obrovská česť a rešpekt výnimkám) už nezmeníme. Naozaj, ani vy by ste sa na ich mieste už nechceli meniť. Veď prečo, načo?

Jediným spôsobom, ako mať učiteľov, ktorí majú vlohy a cítia motiváciu zlepšiť systém, je prilákať lepších ľudí do školstva. Môj recept je jednoduchý (ale ako sa hovorí, žiadna zmena nie je jednoduchá, ani rýchla). Vyššie platy pre učiteľov môžu prilákať viac ľudí, aby išli študovať učiteľstvo. To je krok č. 1. Ak bude viac prihlásených na pedagogiku, treba spraviť lepší výber. Vďaka osobným rozhovorom viem, že teraz proste musia na pedagogické VŠ vyberať všetkých…a to pedagogika teda nie je smer, na ktorý by smerovala väčšina najšikovnejších absolventov SŠ, ktorí by si povedali „Jéj, veď byť učiteľom, to je super! Napĺňajúca práca, dobre zaplatená!“.

Teraz už máme viac prihlásených na pedagogické VŠ (lebo lepšie platové ohodnotenie – bez toho to na Slovensku proste nepríde), je z čoho vyberať. Čo ďalšie?

Zlepšenie kvality prípravy na pedagogických VŠ. Znovu, z osobných zdrojov viem, že študent pedagogiky si zažije úplné minimum praxe, ak vôbec. To vážne?! Majú ísť učiť ľudia, ktorí nikdy pred tým nestáli v triede? Neriešili v nej reálne problémy so žiakmi? A majú mať štúdium vyplnené akademickým balastom? Prečo sa radšej nevenovať reálnym veciam, ako riešiť motiváciu žiakov? Rigorózne sa venovať sociológii, antropológii, ekonomike, detskej psychológii? Prečo tam nemajú ľudí z praxe? A potom tretí krok.

Najlepší učitelia musia ísť učiť do najhorších regiónov. Inak to proste nejde. Predpokladajme, že na kvalitnej pedagogickej VŠ budú vedieť vyhodnotiť, že ktorí študenti sú najšikovnejší, najzapálenejší pre vec. Tak práve títo by mali ísť učiť do regiónov a na školy, kde to treba najviac.

Iba vďaka množstvu dobre vyškolených, motivovaných učiteľov budeme mať transformačnú zmenu v školstve.

Záver

Tento blog sa venoval hlavne jednej téme – veľmi polopatistickému vysvetleniu toho, že prečo a kam treba investovať v školstve. Vyjadrili sa k tomu už aj kompetentnejší – napr. A DOSŤSlovenská komora učiteľovNové školské odbory, atď.

Zároveň som sa však dopracoval k tomu, že vôbec túto tému riešim vďaka niečomu a niekomu inému. Vďaka tímu neskutočných ľudí, v spoločnosti ktorých sa cítim tak, že sa zmena dá dosiahnuť. Bolo nám to viackrát prízvukované… Máme „drajv“ a ochotu a energiu meniť veci práve kvôli tomu, že nám ešte „nikto nepovedal, že sa to nedá“. Pôsobíme na školách ako učitelia a snažíme sa zabrániť tomu, aby sa deti z našich tried menili na parazitov. Ukazujeme im, že sa veci dosiahnuť dajú, ak budú makať. Ukazujeme deckám stránky ich osobnosti, talenty, schopnosti, o ktorých nikto netušil, že majú. Príliš často o nich nevedia ich rodičia, učitelia, ani kamaráti.

Dnes som si spisoval zoznam vecí, ktoré sa mi za posledný pol rok fakt podarili. Aspoň 10 položiek na tom zozname boli mená detí. Ak neučíte, alebo nie ste rodičom 10 detí, neviete si to ani predstaviť. 10 detí, ktorým som už teraz zmenil život. Ukázal som, že napriek tomu, čo im tvrdia rodičia a kopa iných ľudí, majú na to. Majú na to, aby v živote niečo zvládli. Aby si išli za svojím cieľom, lebo ho dosiahnu. A ak ho aj nedosiahnu, tak sa naučia zlyhávať, ak zaujmú správny postoj.

Ak ste vy, čo toto čítate, človek s kopou energie a ste ochotný/á venovať ho zmene životov detí k lepšiemu, prihláste sa do Teach for Slovakia. Spravíte tým spoločnosti, deťom, ale aj sebe obrovskú službu.

Tu je niečo viac aj o programe aj o procese prihlásenia:

Čo robí Teach for Slovakia, kto sme a ako sa prihlásiť.

TfS

 

p.s.: Privítam konštruktívnu kritiku na ktorýkoľvek z mojich názorov, argumentov. Všetci máme právo vyjadriť sa. Skúsme však veci robiť v rámci slušnosti.

Teraz najčítanejšie

Arnold Kiss

Mal som 16 rokov, keď som si uvedomil, že bez lepšieho školstva bude slovenská spoločnosť vždy v kríze. Venoval som sa medzinárodným vzťahom, ale srdce zvolilo za mňa. Teraz pôsobím na ZŠ v Turni nad Bodvou, kde učím vďaka programu Teach for Slovakia. https://www.facebook.com/Arnold-Kiss-Teach-for-Slovakia-132756383738047/