Denník N

P. Pellegrini zradil právny štát. Súhlasil s torpédovaním Úradu špeciálnej prokuratúry (ÚŠP). Preto nemôže byť prezident.

Po zvolení za predsedu NR SR mal nový predseda príhovor, ktorý som si vypočul a nadobudol som  istý pocit, že jeho ambíciou je prísť s novou politickou kultúrou. Bol to pekný prejav. Uvediem jeho kľúčovú časť.

Jedno múdre príslovie hovorí: Že v každom z nás existujú dvaja vlci. Jeden dobrý a druhý zlý. A zvíťazí ten koho kŕmime viac. A preto moja prosba je, aby sme sami v sebe i vo svojich voličoch viacej kŕmili tú lepšiu bytosť. Aby sme cítili zodpovednosť za celý národ a jeho budúcnosť a aby sme preto viacej stavali na pozitívach ako na negatívach.

Ja dobre viem, že politika sa nedá robiť bez konfliktu. Ten do nej jednoducho patrí a môže ju neraz posunúť dopredu. Má to však dva základné predpoklady. Prvým je maximálne politická kultúra takéhoto konfliktu, aby z parlamentu nebola krčma 5.cenovej skupiny. A tým druhým je vecný,  nie osobný spor. Ja pochopím ak sa budeme sporiť  o podobu predkladaných riešení o víziu budúcnosti Slovenska o hodnoty, ktoré máme ako národ vyznávať. Bude mi však ľúto, ak to bude iba  konflikt pre konflikt.

Preto by som si veľmi želal, aby táto snemovňa nebola len vzorkou slovenskej spoločnosti, ale aj jej vzorom. Pretože mi môžeme ľuďom ukázať, že aj spory sa dajú riešiť kultivovane a z náležitou slušnosťou. Že aj politický oponent môže mať svoj názor, ktorý stojí často krát nielen za vypočutie, ale niekedy aj  za nasledovanie.

Môžeme  im ukázať, že odmietame nenávisť ako spôsob existencie, pretože je to spôsob, ktorý trvalo ničí každé jedno spoločenstvo.

Mnohé rozhodnutia v parlamente sú rozhodnutím kolektívnym. Máme svoje politické strany, poslanecké kluby, aj stranícke štruktúry. Ale spôsob akým pristúpime k politickej kultúre je výsostným individuálnym rozhodnutím každého jedného z nás, ktorý tu sedíme. Nič na tom nezmení ani naša politická strana, ani poslanecký klub, ani spoločné orgány parlamentu. Nezmením na tom nič ani ja ako predseda NR SR pretože v tomto som len prvý medzi rovnými jeden zo 150. riadne zvolených poslancov.

Celé roky mojej politickej dráhy hovorím o zmiernení a zmierení slovenskej  spoločnosti ako o základnom predpoklade jej pozitívnej budúcnosti. Nečakajme prosím, že túto úlohu splní niekto za nás, neurobia to ani média, ani influenceri na sociálnych sieťach, ani tretí sektor, ani rôzne iné viac menej alebo menej rešpektované osobnosti. My sme jediní, ktorí naozaj reprezentujú slovenských občanov, na základe ich vlastnej vôle vo voľbách. A my sme jediní, ktorí im za svoje konanie aj budeme skladať svoje účty.

A preto Vás všetkých  prosím, aby sme svoj mandát, vykonávali vo vedomí tejto obrovskej zodpovednosti. Celé volebné obdobie je teraz pred nami a je len a len na nás akú kultúru mu nastavíme a aký tón mu dáme.

Či uprednostníme v mene domnelých alebo  skutočných krívd voľný priebeh hnevu a a konfliktu alebo začneme hľadať také politické cesty, ktoré budú nielen tento zákonodárny zbor, ale aj celý náš národ posúvať k lepšiemu.[1]

Dnes prešli necelé dva mesiace od prejavu predsedu NR SR   a vidíme ako to celé skončilo. Vládna koalícia kŕmi zlého vlka prakticky od svojho nástupu. To čo začali stvárať nominanti Hlasu na pozícii ministra vnútra a ministra sociálnych vecí je otrasná demonštrácia moci. Právny štát ich nezaujíma.

Porovnanie prejavu P. Pellegriniho so skutočnými činmi, ktoré vykonali ministra Hlasu počas svojho krátkeho pôsobenia vo funkciách je demaskovaním predsedu NR.

P. Pellegrini týmito činmi, s ktorými súhlasil vlastne usvedčil sám seba v priamom prenose, že jeho slová  o nastavení novej kultúry a zmierenia  stratili zmysel. Poprel celú svoju politickú dráhu.

Zrušiť Úrad špeciálnej prokuratúry je, ale  silná káva!

Peter Pellegrini nemá problém s tým, ak sa zruší špeciálna prokuratúra. V TA3 šéf Hlasu povedal, že špeciálnu prokuratúru nepovažuje „za nič dôležité a vážne“. Ficova vláda ju plánuje zrušiť podľa návrhu, ktorý poslala do Bruselu.

Pre Pellegriniho je kľúčové, či po zmenách bude generálny prokurátor garantovať spravodlivosť.[2]

Ako rozumieť zrušeniu ÚŠP ? Odpoveď predsedu súdnej rady.

Ako teda rozumiete cieľu zrušiť špeciálnu prokuratúru?

Cieľ je taký, že sa nedá odobriť. Je evidentné, že úspešnú inštitúciu, úspešného vykonávateľa trestnej politiky štátu chcú odstaviť od toho, aby dokončil niektoré veľmi citlivé kauzy, ktoré sú namierené proti oligarchom, proti politickým prominentom, bývalým politickým prominentom a časti justičnej scény, najmä proti niektorým sudcom, bývalým sudcom, policajtom a tak ďalej. Iný cieľ tam nevidím. Cieľ, ktorý sa dá formálne na stôl, je, že chcú posilniť právny štát. A v čom?

A čo argument, že tu máme inštitucionálnu duplicitu, tak ako je špeciálna prokuratúra, máme tu aj krajské prokuratúry, nad ktorými je generálna prokuratúra?

Úrad špeciálnej prokuratúry patrí pod hlavičku, ktorá je v ústave napísaná ako prokuratúra Slovenskej republiky, žiadna duplicita. Je to jednoducho špecializovaný útvar, ktorý patrí pod strechu prokuratúry. Ten argument je mierne povedané falošný, nie je dobrý.

A argument, že nikde inde taká inštitúcia nie je?

Trochu mi to vyrazilo dych, lebo v mojej odbornej knižnici mám do sto odborných štúdií, článkov a publikácií. Napríklad jedna z decembra 2021 analyzuje deväť aj členských štátov Únie z hľadiska špecializovaných prokuratúr a špecializovaných policajtov. Je tam napríklad Chorvátsko, Slovensko, Albánsko, Veľká Británia, je to štúdia zameraná na deväť štátov, sú tam špecializované prokuratúry a vyšetrovatelia, čiže to nie je pravda. A mohol by som ísť ďalej, na špecializované trestné súdy. V poslednom čase som sa tomu začal venovať a veľmi ma upútalo, že v Španielsku sa vytvárajú špecializované trestné súdy, ktoré budú súdiť prípady domáceho násilia.

Čiže to nie je žiadna novinka.

Špecializované inštitúcie pri vykonávaní trestnej politiky v štátoch na celom svete sú predmetom obrovského výskumu v právnej praxi a právnej teórii a je to také množstvo literatúry, že by sme tu na celý budúci rok mohli z toho urobiť seriál. Napríklad špecializované súdy v administratívnom práve, teda v správnom súdnictve. Len Fínsko má sedem špecializovaných administratívnych súdov, lebo špecializácia prináša profesionalitu.

Je to o sústredení, ako pri lekároch. Máte oveľa väčšiu výkonnosť, to dokazuje Úrad špeciálnej prokuratúry aj Špecializovaný trestný súd. Máte stabilizovanú judikatúru, vynikajúci manažment vecí, viete, ako sa tie veci pohybujú a viete vyslať signál, že sa dostávate k spravodlivosti v rozumnom čase. Výhody špecializovaných súdov a orgánov činných v trestnom konaní, samozrejme, nie je to jednostranný pohľad, vyskytujú sa aj nevýhody, ale keď to porovnáme v našich podmienkach, tak skutočne tieto dva orgány trestnej politiky štátu sú mimoriadne efektívne a úspešné a ich výsledky sú obdivuhodné.[3]

Jedno múdre príslovie hovorí: Každý strom poznáš po ovocí, ktoré prinesie. Preto P. Pellegrini nemôže byť prezident.

 

[1] Prejav P. Pellegriniho po zvolení za predsedu NR SR | ta3 ,25.10.2023

[2] Peter Pellegrini nemá problém s tým, ak sa zruší špeciálna prokuratúra (dennikn.sk),3.12.2023

[3] Predseda súdnej rady Mazák: Len vymeniť Daniela Lipšica by im nestačilo. Ostali by na polceste (dennikn.sk)

Teraz najčítanejšie

Peter Nevedel

Volám sa Peter Nevedel. Pochádzam z Oravy. Vyštudoval som Žilinskú Univerzitu v Žiline. Zaujímam sa o kultúru, ekonomiku, politiku. Moje hobby je vytrvalostný beh-maratón. Moje bežecké krédo: Kde je cieľ tam je vôľa!