Denník N

‚Lepší produkt vždy vyhrá‘ a ďalšie marketingové mýty

Mať lepšiu značku je lepšie, ako mať lepší produkt. Ľudské predsudky nie sú vždy polovicou úspechu, niekedy sú celým úspechom.

V marketingovej komunite existujú dve staré školy. Jedna škola je zameraná na produkt a druhá na značku.

Ľudia zameraní na produkt veria, že najlepší produkt v každej kategórii vždy vyhrá. Ak je to pravda, marketingový program firmy by mal byť zameraný na komunikáciu vlastností a benefitov, ktoré robia daný produkt firmy lepší oproti konkurenčnému produktu.

Prakticky každý mladý človek v marketingu má sklon k produktovej škole. A prečo aj nie?

Je to jednoduché, logické a dokazujú to aj fakty. Veď sa spýtajte pár otázok:

  • Ktorý energy drink je najlepší? Red Bull, samozrejme.
  • Ktorý reťazec s kávou je najlepší? Starbucks, samozrejme.
  • Ktorý smartphone je najlepší? iPhone, samozrejme.

Ak sa chcete stať lídrom ako Red Bull, Starbucks alebo iPhone, všetko čo musíte urobiť, je, vyvinúť lepší produkt. Potom najať najlepšiu marketingovú agentúru a komunikovať váš lepší produkt.

Ako môže niekto veriť v opak?  

So všetkými dôkazmi produktovej školy, ako môže niekto tvrdiť, že značka je dôležitejšia ako produkt? Kľúčom k pochopeniu sú predsudky.

Na svete neexistujú fakty. Všetko v živote je poháňané ‚predsudkami‘. V mysliach neexistujú konkurenčné produkty, ale iba konkurenčné predsudky. A tak je to so všetkými ‚faktami‘, ktoré považujeme za pravdu.

Vezmite si ďalší príklad. Tráva nie je zelená. Obloha nie je modrá. Sneh nie je biely. V prírode sa nenachádzajú farby.

Farby sú vytvárané v našej mysli frekvenciami svetla odrazeného od trávy, oblohy a snehu.

Rola predsudkov

Red Bull vo vašej mysli vlastní predsudky najlepšieho energy drinku. To isté platí pre Starbucks pri káve a pre iPhone pri smartphonoch.

Aké ďalšie veci vieme o predsudkoch? Je veľmi ťažké ich zmeniť. Akonáhle nejaká osoba drží v mysli silné predsudky o nejakej špecifickej značke, je extrémne ťažké ich zmeniť.

Vytvoriť lepšiu kávu, ako má Starbucks, je ľahšie v porovnaní s vytvorením lepších predsudkov, ktoré Starbucks vlastní v mysliach ľudí. Je to skoro nemožné, samozrejme, pokým Starbucks neurobí niečo hlúpe.

Predsudky je ťažké zmeniť. Kedy ste si vy naposledy zmenili svoju myseľ? Koľko veriacich ľudí sa stalo neveriacimi minulý týždeň? A naopak. Koľko voličov ľavice bude voliť pravicu? A naopak.

Načasovanie

Produktová škola sa nikdy nestrachuje, kedy na svet uvedie novú značku. Pre ňu je rozumnejšie odložiť štart novej značky, aby stihla vytvoriť lepší produkt.

Značková škola premýšľa inak. Keďže predsudky je nemožné zmeniť, je dôležité, aby sa značka dostala do mysle ľudí ako prvá! To je to, prečo sú väčšinou vodcovské značky priekopníkmi vo svojich kategóriách.

Motto značkovej školy: Je lepšie byť prvý ako lepší.

Buďte odlišní. 

Coca-Cola nie je lepšia ako Pepsi. Ale Coca-Cola bola prvá. Navyše v slepých testoch sa testovala chuť Coca-Coly a Pepsi. Pepsi vždy vyhrávala 3:1. Naopak v testoch, v ktorých ľudia videli, ktorú značku pijú, Coca-Cola vyhrávala 4:1. Myseľ človeka povedala ústam, ako bude chutiť kola a nie naopak.

Obrazy Clauda Moneta nie sú také drahé preto, lebo sú lepšie a kvalitnejšie ako od iných maliarov, ale preto, lebo Claude Monet bol prvý maliar v kategórií impresionizmu. Nestanete sa slávnymi tak, že budete maľovať obrazy v štýle Clauda Moneta alebo budete mať rovnaký dizajn auta ako Porsche. Každý je jedinečný a originál.

Ak vás zaujímajú ďalšie články o brandingu, pridajte sa na fb stránku: https://www.facebook.com/kozarbranding

Ak je značka lídrom na trhu, ľudia ju považujú za najlepšiu. Ľudia nikdy neuveria, že značka na 2. alebo 3. mieste je lepšia ako na 1. mieste. Ak by takéto značky boli lepšie, prečo nie sú lídrami vo svojich kategóriách? Každý predsa vie, že lepší produkt vždy vyhrá.

Prakticky všetci zákazníci patria do produktovej školy.

Pozrite sa na kategóriu smartphonov, v ktorej bol priekopníkom iPhone – stále je to vedúca značka smartphonov. Samsung sa dostal na druhé miesto, nie preto, že je druhý najlepší, ale preto, lebo bol odlišný. Samsung bol prvý v kategórii smartphonov s obrovskými obrazovkami, čo sa neskôr ukázalo a rozhodujúci faktor pri kúpe smartphonov.

Pre Amazon je veľmi neskoro, aby vám teraz dokazoval, že jeho Fire Smartphone je najlepší. Nezáleží na tom, aký dobrý produkt to je!

J.K. Rownlingová je prvá autorka, ktorá sa stala miliardárkou písaním kníh. Jej knihy o Harrym Potterovi boli preložené do 55 jazykov v 200 krajinách a predalo sa ich viac ako 450 miliónov kópií.

Takže, čo sa stalo, keď Rowlingová napísala novelu ‚Volanie Kukučiny‘ pod menom Robert Galbraith?

Nič. Predalo sa menej ako 1,000 kníh. Neskôr sa svet dozvedel, že táto kniha bola napísaná Rownlingovou a skoro okamžite sa stal z knihy bestseller. Len za niekoľko mesiacov predala viac ako milión kópií.

Čo je dôležitejšie, kniha alebo autor? Čo je dôležitejšie, produkt alebo značka?

Do ktorej školy patríte vy? 

Patríte do produktovej školy alebo do značkovej školy? Alebo ste niekde v strede? Ak nás história niečo naučila, tak to, že tento článok nezmenil vaše predsudky.

Oni sa len zriedkavo menia.

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie