Denník N

Apple – najhodnotnejšia značka sveta vôbec nie je značkou

Dokonca ani svetovo uznávaná organizácia Interbrand, ktorá posudzuje hodnotu svetových značiek nevie, že Apple nie je značka.

Možno ste si všimli zoznam najhodnotnejších značiek sveta a na prvom mieste ste uvideli značku Apple.

Nič prekvapivé, poviete si. Lenže, je Apple skutočne značkou?

Napríklad, aký je rozdiel medzi Apple a Google? Google vo vašej mysli vlastní slovo vyhľadávač. Ak si na internete chcete niečo vyhľadať, s veľkou pravdepodobnosťou použijete značku Google.

Ak si chcete kúpiť najlepší smartfón s veľkou obrazovkou, s najväčšou pravdepodobnosťou siahnete po Samsungu.

Možno sa cítite byť unavení a dali by ste si energy drink. Okamžite myslíte na Red Bull. Lenže, bude vám stačiť 250 ml plechovka? Čo tak dvojnásobok energie? Monster!

Ak si chcete kúpiť knihu v angličtine, kliknete na internetové kníhkupectvo Amazon. Alebo na slovenské internetové kníhkupectvo Martinus. Alebo zájdete do slovenského kamenného kníhkupectva Panta Rhei.  

Chcete najpredávanejší operačný systém? Microsoft. Najlepšie hamburgery? McDonald’s. Vyprážané kura? KFC. Mexické taco? Taco Bell. Zdravé sendviče? Subway. Najlepšia prémiová káva? Žiadna iná voľba ako Starbucks. Pizza? Pizza Hut.

Ľudia sa zaujímajú o kategórie viac ako o značky a meno dominantnej značky použijú iba preto, aby dostali kategóriu, ktorú chcú.

A teraz príde dôležitá otázka.

Akú kategóriu musíte chcieť, aby ste namiesto nej použili značku Apple?

Žiadnu. Apple nie je značka žiadneho produktu. Apple je meno spoločnosti, ako General Motors, ktorá vyrába značky, ako Chevrolet, Cadillac, Hummer. Na svete nikto nepovie: „Kúpil som si General Motors.“

Choďte do obchodu a povedzte predavačovi, že si chcete kúpiť Apple. Predavač na vás bude pozerať ako na blázna. Čo tým myslíte, že chcete Apple? Čo je to Apple?

Na svete nikto nepovie: „Kúpil som si Apple.“ Ale povedia: „Kúpil som si iMac, iPhone, iPod, iPad.“ To sú značky, ktoré sú dostatočne špecifické a v našej mysli niečo znamenajú. iPhone niečo znamená, Apple neznamená nič.

Vytvorili by ste unikátne názvy pre tieto produkty, ak predsa vlastníte jeden z najznámejších názvov na svete – Apple? To by dokázalo len veľmi málo ľudí.

Značky iPhone, iPod a iPad (tým, že boli priekopníkmi svojich kategórií) urobili z Apple najbohatšiu spoločnosť na svete. Pred 10 rokmi bol Apple nikde. Dnes je hodnota spoločnosti Apple 741,8 miliard dolárov.

A kde presne sa na zozname 100 najhodnotnejších značiek sveta nachádzajú iPhone, iPod a iPad?

Nikde.

Steve Jobs vedel o brandingu viac, ako Interbrand – organizácia, ktorá posudzuje hodnoty značiek.

Ak vás zaujímajú ďalšie články o brandingu, pridajte sa na fb stránku:
https://www.facebook.com/kozarbranding

Teraz najčítanejšie