Denník N

Vabank. Propaganda za štátne, mlieko miesto koly a stranícke trepotálky.

V rámci rovnosti pravidiel predvolebného zápolenia bežný človek akceptuje fakt, že vymedzené limity v elektronických médiach každá strana využíva v inej kvalite. Aj to, že každý sa prikrýva paplónom aký má a svoj rozpočet na voľby míňa podľa svojich možností. Propagandistická taktika strany Smer však okrem bežnej marketingovej kampane stavia na nástrojoch, ktoré sú nevládnucej strane celkom nedostupné.

Pred niekoľkými týždňami nám v reklamách začali pred očami vyrastať deti a vysvetľovali nám, aké úspechy naša spoločnosť dosiahla pri realizácii europrojektov. V poslednom období kulminujú reklamy vo všetkých elektronických médiách a valcuje nás ohromujúci počet rôznych stavieb, ihrísk a spoločensky prospešných projektov, ktoré sa zrealizovali tiež vďaka prostriedkom Európskej únie.

K tejto štátom dobre zaplatenej propagande tiež v rovnakom období stále s väčšou intenzitou sa prezentujú páni ministri jednej vlády so svojimi úspechmi, ktoré keď človek začína prepočítať jednoduchou matematikou a trochu čerstvejšou pamäťou, tak zistí že za chválenkárskymi vyhláseniami je mnohokrát len balast a zmätok. Efekt synergie je súčasťou projektu štátneho propagandizmu a tvrdou kalkuláciou, ktorá skryte využíva neplatený reklamný priestor televízie TA3. Nuž, kto by mohol pochybovať o tom, že nejaký minister, ak vystupuje v polhodinovej relácii televízie bez jednej skutočne investigatívnej a konfrontujúcej otázky, netrepoce svoje stranícke tričko.

Nuž a do tretice ďalšia náhoda. Fico oznamuje novú investíciu v hladovej doline Rimavskej Soboty, kde starostu nepustí a vyhlasuje ho za výtržníka. Jahnátek slávnostne pripíja na štart neznámej firmy v priemyselnom parku Čab pri Nitre, ktorý bude najväčším spracovateľom mlieka a vývozcom produktov so zázračnou premenou 40 miliónovej straty na 250 miliónový zisk v prvovýrobe. Ficovi sa skoro viditeľne spriečilo mlieko a keby mal fúzy tak by mu aj prischlo. Ale statočne štrngol a vypil. Náš premiér alkoholu neholduje a po dlhej dobe to mlieko spláchlo príchuť horkej Coca Coly. To, že pre udržanie sledovanosti a neúnavného prezentovania členov vlády práve teraz pochválil Kaliňák výsledky elektronického trhoviska vo forme usporených 54 mil. SK, to je tiež čistá náhoda, zhruba taká ako nákup WC sifónov za 20 násobnú cenu. Nepochybne zdravý projekt podáva na tácke peniaze pre rozšafné a nepremyslené nákupy. Zlatokopky by závideli. No, ale po takých obrovských úspechoch určite bude dôvod na vyplatenie kráľovských odmien a padákov po tom, keď vláda po voľbách končí – a ešte viac keby nekončila.

Vraciam sa ale k  reklamám na využitie Európskych fondov. Nenápadne končia slovíčkom ďakujem. Ak je to slušnosť odchádzajúcej garnitúry, tak to kvitujem. Ale je to skôr nepostrehnutý moment marketingových špecialistov, ktorým sa niekto od nás lúči….

Prečo tieto tri formy a projekty mne vadia a šteglia v podvedomí všetkých slušných ľudí? Nikto neuverí, že je to čistá náhoda, že zahraniční investori, vysielacie plány reklám a vystupovania zástupcov vlády nie sú celkom pedantne zosynchronizované. A nielen to. Reklamy platí vláda a propagandistické relácie ministrov a prezentácia nových projektov nenormálnou intenzitou prenikajú do mediálneho priestoru v dobe, keď všetky ostatné strany za svoj mediálny priestor musia platiť. A najmä v dobe, keď zverejňovanie prieskumov je zo zákona zakázané.

To všetko má len jedno výstižné meno.

VABANK.

PS: Pripomína to starý vtip z doby socializmu. Pustím televízor, Biľak. Pustím rádio, Biľak . Otvorím noviny, Biľak. Už sa bojím otvoriť aj konzervu…

Text je súčasťou blogov Denníka N, nie je redakčným obsahom.
Administrátorov blogov môžete kontaktovať na adrese blog@dennikn.sk.

Teraz najčítanejšie