Denník N

búrka v pohári od kompótu

 

o demokracii vieme jedno:  väčšina nikdy nemá pravdu. väčšina je podpriemerná v každom ohľade. ale ako zabezpečiť, aby na Slovensku vládli elity? arogancia a hanebné kľučkovanie posadilo lídra opozície do ofsajdu. nezrelý Procházka si za výsledok môže sám. azda bude slušný, vyvodí zodpovednosť a vzdá sa predsedníctva SIETE. ľúto je mi ľudí ako Beblavý. boli by realizovali dobré riešenia pre krajinu. vďaka „sebastrednému“ predsedovi, ktorý sa rád počúva a nezvláda pozornosť médií to nebude možné.

Matovičovi opäť vyšiel marketingový model OĽANO momentálne s NOVOU. na kandidátku naverbuje vždy nové osobnosti, ktoré ho vynesú do parlamentu. tie ako spotrebný tovar použije. a v nasledujúcich voľbách naverbuje pokojne ďalšie. veď „mandátuchtivých“ je ako múch. rovnako verifikuje i zavedený systém prekrúžkovania sa z posledných miest. matovičovi poslanci nepresadili štyri roky nič z toho, čo sľúbili voličom v predchádzajúcich voľbách. zamerali sa len na politický marketing a šou. Matovičove percentá sú tak vecou premysleného marketingového modelu a Ficovej samoľúbosti, keď z neho na konci kampane urobil národného martýra. a insitní Slováci milujú martýrov i spasiteľov. tak to bolo v prípade Mečiara, tak je to v prípade Matoviča a momentálne i Kotlebu.

voľby sú prehrou demokratických síl a prezradením sa radikálneho zvieraťa, ktoré drieme v útrobách slovenskej spoločnosti. pohoršovali sme sa nad Jobbikom v Maďarsku, smiali z výsledkov v Poľsku.  a  na stole máme neonacistov.  smer neznesie pomyslenie na úradnícku vládu nielen vzhľadom na predsedníctvo v rade EÚ… ale predčasné voľby by veľa nezmenili. ba ešte viac by vylepšili pozíciu neonacistov. ich „úspech“ nie je len vecou nespokojnosti so „starými“ stranami ani nezrelosťou mladých voličov. neonacisti v parlamente sú dôsledkom korupčného vládnutia smeru nielen v banskobystrickom kraji.  každopádne Kotlebu v parlamente nám bolo treba asi tak, ako kopanec do rozkroku.

KDH je „mimo misu“.  pohodlnosť a spoliehanie sa na „isté“ percentá matrikových kresťanov…  presadzovanie hodnôt, ktorým už nikto neverí a spájanie agendy strany s radikálnym hnutím „Aliancie za tradičné rodinné obedy“… nedostatok osobností a zlé personálnej obmeny. poďakovať sa môžu i národniarom a radikálom typu Vašečka z OĽANO, ktorí im vzali „kresťanskú agendu“. KDH ostáva hrať len s kartou predčasných parlamentných volieb. ibaže krajina nepotrebuje pokrytecké „pánbičkovanie“ , ale fungujúcu liberálnu agendu.

asi by sme sa mali zamyslieť nad celým politickým systémom. nielen v zmysle posunu k  liberálnej konštitučnej monarchii, s nulovým referendovým kvórom… čo by hodnotovo i ekonomicky stabilizovalo krajinu.  mali by sme myslieť najmä na politickú zrelosť nás samých: „kohovoličov“ – nevoličov.  možno uvažovať i o zvýšení vekovej hranice, vzdelanostnom či daňovom kritériu. demokracia je pre politicky nezrelú krajinu tým, čim je poľná cesta pre športiak. skrátka … potrebujeme traktor a hlbokú orbu… a ako sa ukázalo vo voľbách i desaťročia, aby sme sa myslením priblížili k ideálom vlastným naším predkom. tak  v čase Slovanov,  keď sa rozhodovalo v rodoch a otčinách,  či k úrovni demokracie z čias prvej republiky.  veru, máme čo doháňať.

 

dovetok /21:35/

šiel som sa prejsť mestom. všade okolo bolo zvláštne ticho.  väčšina ľudí pokojne hltala televízor. tie veci presvecovali  záclony i žalúzie a osvietili i mňa :D – nech nikomu zo zvolených demokratov nenapadne riešiť dilemu: „s kým“. zlo nie je väčšie či menšie. zlo je len zlé.

 

i. b. kráľ  6/3/2016

Teraz najčítanejšie

Náš život je vo vašich rukách. Ilustračné foto – Paddy O’Sullivan/Unsplash

ivan baláž kráľ

ivan baláž kráľ (*1978) – básnik a výtvarník ivanbalazkral@gmail.com www.ivanbalazkral.com shorturl.at/howK2 Predstaviteľ a tvorca slovenskej literárnej a výtvarnej AUTENTY. Narodil sa 3. augusta 1978 v Prešove na Slovensku, ako potomok rodu Balas de Villa Bala. ŠTÚDIA Dopravné staviteľstvo (Highway and Bridge design) študoval na Strednej priemyselnej škole stavebnej v Prešove (1992-1996). Tu získal zručnosti projekcie a navrhovania, ale najmä technickej i umeleckej kresby. Filozofické a teologické vzdelanie získal počas štúdia Teológie a Etiky na Univerzite Komenského v Bratislave, na katedre cirkevných dejín si osvojil nuansy sakrálneho umenia (1997-2002, Mgr). Dejiny so zameraním na dejiny umenia vyštudoval na Teologickej fakulte v Košiciach (2004-2007, Mgr.). Žurnalistiku a média so zameraním na reklamu na Katolíckej Univerzite v Ružomberku (2005-2008, PhD.). Manažment na Wyższej Szkołe Menedżerskej w Legnicy, Fakulte manažmentu a marketingu (2014-2016, magister). VÝTVARNÁ TVORBA Vo výtvarnom umení sa I. B. Kráľ venuje figurálnej maľbe (1999) a v menšom meradle i hlinenej plastike (1996). Ako predstaviteľ AUTENTY silne nadväzuje na slovenskú MODERNU. Jeho výtvarné videnie ovplyvnili najmä modernisti (Mikuláš Galanda a Ľudovít Fulla, Koloman Sokol, Imrich Weiner-Kráľ, J. Teodor Tekel) ale aj postmodernista Peter Baláž, kubistické koncepty Imricha Vysočana, francúzsky a český kubizmus (Georges Braque, Emil Filla). Z techník používa najmä akryl, kresbu rudkou, tuš, pastel, gvaš a ich vzájomné kombinácie. Programovo si všíma človeka a život. Ukazuje vnútorný boj v jednoduchej, často silne abstrahovanej figurálnej kompozícii. LITERÁRNA TVORBA Básnické videnie I. B. Kráľa ovplyvnil symbolizmus (Jean Nicolas Arthur Rimbaud), existencializmus (Albert Camus, Jean Paul Sartre), surrealizmus (André Breton) ako aj Charles Bukowski a viaceré moderné i avantgardné formy. Venuje sa témam existencie, lásky, intimity, slobody, zmyslu života a osobnej spravodlivosti. Jeho poézia je plná symbolov, zvratov, filozofických a krátkych ideových náčrtov – náznakov. Pomocou nich v dielach vytvára ideové a funkčné roviny. Básne i prózy sú intersubjektívnym príbehom, ktorému autor dáva literárnu podobu. Používa integrovaný rým, integrovanú asonanciu a voľný verš s pop-jazzovým rytmom. Poézia je intímna a autobiografická. Silne sa inšpiruje symbolickou funkciou slov. Čerpá z kultúrnych a konzumných archetypov. DIZAJN Po ukončení štúdia na priemyslovke (1996) pokračuje I. B. Kráľ v rodinnej tradícii a venuje sa dizajnu. Silnú rodinnú tradíciu založil módny návrhár a pedagóg Ondrej Baláž (1923-2004), pedagóg, jeden z prvých módnych dizajnérov a návrhárov v Československu. Pôsobil ako hlavný návrhár v rodinnej textilnej fabrike LANA (spoluvlastníci Molčan-Bohňa 1938-195?) svojho švagra A. Molčana a manželky Anny rod. Balážovej. V začiatkoch sa LANA špecializovala prevažne na výrobu uniforiem pre žandárov, železničiarov a hasičov. Príchodom mladého návrhára, sa rozbieha výroba unikátnej konfekcie. Ondrej Baláž bol tvorcom množstva pôvodných strihov a grafických vzorov. (Krátko pred znárodnením Bohňa vezme celú hotovosť a emigruje do Nemecka.) Po znárodnení fabriky LANA (začiatkom päťdesiatych rokov) je Ondrej Baláž nútený pracovať ako majster v OZKN v Prešove. Odevné závody vznikli z materiálovo-technického zázemia skonfiškovaného pri znárodnení MAGURY a LANY i viacerých súkromných dielní a menších výrobní odevov. Po uvoľnení pomerov pôsobi Ondrej Baláž, ako pedagóg na tunajšej strednej textilnej škole. Dizajnérska rodinná tradícia pokračovala v osobe Jozefa Baláža najml. (1939-2014). Slováka, jedného z prvých československých interiérových dizajnérov, pôsobiacich vo Švédsku. Jeho práce nájdeme v desiatkach hotelov, foyerov, spoločenských a účelových stavieb na Slovensku v Čechách i vo Švédsku. Poslednými predchodcami v rodinnej tradícií boli maliar Peter Baláž (1955-1983), grafik Jaroslav Baláž (*1951), významný zberateľ európskeho umenia Milan Baláž a architekt Miroslav Macejko. Ivan Baláž Kráľ pokračuje v dizajnérskej tradícií a venuje sa najmä interiérovému dizajnu. Vytvára úžitkový bytový dizajn a bytové doplnky. Používa recyklovanú drevnú hmotu a recyklované súčasti starého nábytku (revival design). Rovnako spracúva produkty masového priemyslu, ktoré pretvára na účelné a praktické súčasti neoindustriálnych domácností. Z materiálov používa najmä drevo, oceľ, dyhu, plasty... a ich vzájomné kombinácie. Realizovaným produktom dodáva osobitý vnútorný no vždy úžitkový rozmer. KNIŽNÉ MONOGRAFIE 2000 – Básne živé i mŕtve ISBN 80-968325-0-6 ( Arkus, Prešov, SK) (Poems living and dead) 2001 – Ondrašovce, ľudia a obec na výšinách (co-author / Prešov, SK) (Odrasovce, people and village in highlands) 2003 – Básne bara ex nihilo ISBN 80-968325-5-7 (Arkus, Prešov, SK)(Poems of bara ex nihilo) 2006 – súmrak / kar múz ISBN 80-969590-0-X (Prešov, SK)(twilight / afterfuneral muses party:) 2006 – Kompendium reklamy (manuscript / Ružomberok, SK) - (Compendium of advertising) 2007 – Návrat Braku (co-author /Žilina, SK) ISBN 978-80-85161-51-9 (Return of the Schlock) 2010 – Muuza (co-author / Trnava, SK) ISBN 978-80-8105-168-5 (Muse) 2011 – Muuza 2011 (co-author / Trnava, SK) ISBN 978-80-8105-213-2 (Muse) 2011 – REKLAMA A SPOTREBITEĽ ISBN 83-89884-67-4 (Warszawa, PL) (Advertisement and consumer) 2011 – Modern views on social counseling ISBN 978-83-611-49-37-8 (co-author / Chełm, PL) 2012 – Communication in Social Marketing Consultancy ISBN 978-80-89372-38-6 (co-author / Prešov, SR) 2014 – vrieskajúca posteľ (CZ, SR villa bala) ISBN 978-80-971854-0-4