Denník N

Cyklistický raj

Na pracovné stretnutie som išla taxíkom. 15 km v rannej zápche trvalo hodinu, stálo ma to 30 000 pesos a aj tak som prišla neskoro. Keď som o týždeň mala opäť stretnutie na rovnakom mieste, rozhodla som sa ísť na bicykli. Trvalo mi to hodinu, nestála som v žiadnej zápche, nestálo ma to nič a prišla som načas. Našla som svoj cyklistický raj.

Odvtedy som na každé stretnutie išla na bicykli. Na Ministerstve práce mi ho síce nechceli dať do ich garáže, ale cez cestu bola jedna z množstva verejných garáži, kde som ho mohla zaparkovať.

Viac ako 300 km cyklociest v Bogote umožnili veľkému množstvu ľudí dopraviť sa rýchlo, lacno a bezpečne do práce alebo kamkoľvek potrebujú. Niekde sú to samostatne stojace cyklocesty postavené v zelenom páse medzi cestami pre autá, inde pre ne vyhradili časti chodníkov.

Na niektorých križovatkách sú semafory pre cyklistov, na iných sa stačí riadiť semaformi pre autá.

IMG_4408
Semafor pre cyklistov

Každú nedeľu je v Bogote Cyclovia. Od rána do druhej poobedia sú niektoré hlavné cesty uzavreté pre autá a vyhradené pre cyklistov, chodcov, korčuliarov, kolobežkárov, rodiny s kočíkmi. Každá nedeľa tak na týchto cestách vyzerá, akoby sa konali nejaké preteky.

Zdroj: Flickr-Saúl Ortega
Nedeľná Cyclocia Zdroj: Flickr-Saúl Ortega

Fantastickou vecou je Deň bez áut. V Bogote sa od minuléo roku koná trikrát ročne. Na cesty môžu vyjsť iba taxíky, hromadná doprava, školské autobusy a dopravná obsluha. Mesto sa tak vyprázdni od áut, veľa ľudí sa rozhodne ísť do práce na bicykloch, keďže autobusy sú preplnenejšie, než zvyčajne.

IMG_4836
Pohľad na prázdnu cestu počas Dňa bez áut

Aj v cyklistickom raji sa nájdu prekážky, nie je všetko dokonalé, napríklad semafor uprostred cyklopruhu.

IMG_4536
Nedomyslené umiestnenie semafora

Ale keďže cyklodopravu neustále rozvíjajú, tak takéto veci rada odpustím. Počas môjho pobytu napríklad zmenili jeden pruh cesty na 11. ulici pre autá na cyklocestu, ktorá bola dovtedy na chodníku. Pre autá to síce spôsobilo zhustenie premávky, ale výrazne to pomohlo chodcom a cyklistom, medzi ktorými dochádzalo často ku kolíziám.

Keďže som v Bogote bola len návštevníčka, chcela som vedieť trochu viac o skúsenostiach domácich cyklistov. A tiež ukázať, akí rôznorodí ľudia s rôznymi bicyklami jazdia po Bogote. Pár z nich som zastavila, povypytovala som sa ich nejaké vei a odfotila ich.

Felipe (33 rokov)

Felipeho som oslovila kvôli jeho obleku, keďže ľudí v oblekoch na bicykli je v Bogote pomenej. Na červenom skladacom bicykli a s prilbou, ktorá trochu pripomína korytnačku, sa nedal na cykloceste prehliadnuť. Felipe pracuje v Unileveri a takmer každý deň používa bicykel do práce. Vzdialenosť medzi jeho prácou a bydliskom je 12 km. Ak prší, má pršiplášť. Bicykel na prepravu používa už 10 rokov. Hovorí, že je v meste čoraz viac cyklistov a myslí si, že je to preto, že sa situácia pre cyklistov stále zlepšuje. Keďže žil aj v iných krajinách, môže povedať, že Bogota má pre cyklistov veľmi dobré podmienky, aj keď stále je čo zlepšovať. Zatiaľ mal jednu malú nehodu, pri ktorej utrpel škodu len na bicykli.IMG_4556

Narda (37 rokov)

Krásny zelený mestský bicykel ma ihneď zaujal. Patrí Narde, ktorá sa práve vracala domov z práce. Narda je doktorka a každý deň jazdí na bicykli približne 8 km (40 minút). Do práce začala chodiť na bicykli len pred pár mesiacmi, keď ju jedného dňa prestalo baviť trčať v zápchach. Navyše tak začala konečne pravidelne cvičiť. Ak začne pršať, dá si na seba pršiplášť. Zatiaľ nemala negatívnu skúsenosť a so stavom cyklotrás je spokojná.

IMG_4557

Joel (56 rokov)

Chvíľu som postávala pri pouličnom opravárovi bicyklov, ktorému do reči veľmi nebolo a ani sa nechcel nechať odfotiť. A tak som sa dala do reči s Joelom, ktorý si nechával dofúkať kolesá. Joel je učiteľ na francúzskom lýceu. Je Francúz, ale v Kolumbii žije 20 rokov. Na bicykli začal chodiť pred približne pol rokom, najmä kvôli čoraz preplnenejšej verejnej doprave. Do práce mu to na bicykli trvá približne 30 minút. Joel si na jazde na bicykli pochvaľuje aj to, že je to ekologickejšie a prospešné pre jeho kondíciu.

IMG_4832

Yesenia (17 rokov) a Gerardo (60 rokov)

Otec s dcérou si prvýkrát vyšli práve počas Dňa bez áut. Neďaleko školy, kde Yesenia študuje a jej otec pracuje, vypukol požiar, tak zrušili vyučovanie, čo pre nich dvoch znamenalo voľný deň. Využili ho práve na bicyklovanie. Občas chodia na bicykli aj počas nedeľnej Cyclovia. Bicyklujú sa radi, ale keďže ich škola je pomerne ďaleko (30 km), na pravidelné dochádzanie bicykel neplánujú použiť.

IMG_4837

Manuela (19 rokov)

Výfuky z autobusov a nákladných áut spôsobujú v Bogote smog. Množstvo cyklistov používa šály alebo ochranné masky, aby tieto výfuky priamo nedýchali. Aj Manuela je jednou z nich. Manuela, vysokoškolská študentka grafického dizajnu, nemá rada verejnú dopravu, pretože je preplnená. Do školy preto jazdí na bicykli, trvá jej to približne 30 minút. Na bicykli ide, aj keď prší. Pre ňu sú najväčším problémom chodci, ktorí chodia cez cyklocesty bez toho, aby sa pozerali, či nevojdú niekomu do cesty.

IMG_4838

 

Teraz najčítanejšie