Denník N

Sedem tipov, ako začať behať

Female Jogger on Coleman Avunue in Morro Bay, CA 5-2-07 - Photo by Mike Baird http://bairdphotos.com Canon 20D 100-400mm IS lens handheld from an outrigger canoe.
Female Jogger on Coleman Avunue in Morro Bay, CA 5-2-07 – Photo by Mike Baird http://bairdphotos.com Canon 20D 100-400mm IS lens handheld from an outrigger canoe.

Základný tip: Obujete si tenisky a vyrazíte. Rozšírená verzia: Zabezpečíte si niekoľko motivátorov. Tu je sedem tipov na také motivátory. Plus máte šancu vyhrať jednu z dvoch kníh o behaní.

1. Facebook efekt

Statusy mojich priateľov z bežeckých pretekov, ktoré boli plné eufórie, mali na moje rozhodnutie začať behať pomerne veľkú časť zásluhy. Ak takých priateľov nemáte, followujte ľudí, ktorí radi behajú a sem tam niečo o tom aj postnú alebo napíšu. Na začiatok skúste Michala TrubanaPetru Prekopovú alebo Martinus Running Club.

2. Spojte príjemné so zdravým

Moje konečné nakopnutie naozaj začať behať dosiahli podcasty, keď sa mi hromadili v mobile a nemala som čas ich počívať. Počas behu som si práve ten čas našla (o tom som písala tu). Okrem obľúbených podcastov je na behanie výborné aj počúvanie kníh. Ak si neviete nájsť čas na čítanie kníh, skúste ich spojiť práve s behaním alebo iným športom. Na začiatok si dajte podmienku, že počúvať knihy budete len počas behu. Vyberte si knihy, kde máte istotu, že vás budú baviť a nebudete sa vedieť dočkať pokračovania. To bude pre vás motiváciou ísť behať.

Audioknihy môžete využiť aj na iné aktivity, napr. šoférovanie alebo upratovanie. Odporúčam Audioteku, kde nájdete množstvo audiokníh v slovenčine a češtine – od bestsellerov, cez biznisknihy, jazykové knihy, detské knihy a aj knihy v iných cudzích jazykoch. Môžete si vypočuť ukážku a po zakúpení knihy počúvať v mobile, tablete alebo aj na počítači.

3. Tridsaťdňová výzva

Keď som začala behať, riadila som sa aj radou Matta Cuttsa, že ak skúšame niečo nové, mali by sme to robiť aspoň 30 dní.

U mňa to zafungovalo a po 30 dňoch som v behu pokračovalo. Už sa stal zvykom. Neviem sa dočkať večera, aby som už išla behať. V dni, keď behať nejdem, cítim, že mi beh chýba.

4. Aplikácie

Ďalšou súčasťou motivácie bola aplikácia Endomondo, ktorá zaznamenáva údaje o behu – čas, vzdialenosť, rýchlosť a pod. To, že sledujete svoj výkon a môžete sledovať svoj progres, môže mať na vás motivačný efekt. Endomondo ponúka v platenej verzii aj tréning. Platenú verziu som vyskúšala na mesiac zdarma, ale nakoniec som v nej nepokračovala, jej systém mi nevyhovoval. Aplikácií je viac (napr. Runkeeper, Sportstracker) a mnohé fungujú aj ako sociálna sieť, kde si pridávate priateľov a môžete si navzájom sledovať výkony (a príliš tak nespamovať Facebook priateľov), teda je v tom aj určitý prvok súťaživosti.

5. Bežeckí partneri

Ja osobne žiadneho nemám, ale veľa ľudí potvrdí, že dvaja bežci sa navzájom motivujú. Ak sa dohodnú, že idú behať, majú voči sebe navzájom záväzok, ktorý je ťažšie porušiť, ako keď len sľúbite sami sebe, že si pôjdete zabehať.

6. Prihláste sa na nejaký beh

Prihláste sa na nejaký beh, zaplaťte štartovné a začnite trénovať. Ak to ešte spojíte s nejakou dobrou vecou, vaša motivácia sa môže výrazne zvýšiť. Napríklad pobežte s Bielou vranou beh Devín – Bratislava. V cieli pocítite dvojnásobnú eufóriu, že ste to celé odbehli a zároveň pomohli dobrej veci.

7. Kúpte si knihu a/alebo tenisky

Ja som si najprv kúpila tenisky, ktoré pár mesiacov stáli v skrini. To, že boli stále v skrini, ma akosi vnútorne pripravovalo na to, že ich raz naozaj vytiahnem a začnem behať.

Ak ešte do tenisiek investovať nechcete, skúste to najprv s knihou. Po niekoľkých týždňoch, keď som si už overila, že behanie ma baví a chcem pri ňom ostať, siahla som po dvoch knihách o behaní. Prvou bola Běhání – fitness i maratony. Táto kniha ponúka návod, ako zistiť, či ste pripravení behať, ako začať behať, akú záťaž zvoliť, cviky pre a po behu, ale podstatná časť knihy je zameraná na tréning – zostavenie a typy tréningového plánu a konkrétne plány pre rôzne typy vzdialeností. Je preto vhodnejšia pre niekoho, kto chce trénovať a má vytýčený určitý cieľ. Mala som pocit, že začiatočníka by táto kniha mohla odradiť.

Behani

Viac sa mi páčila kniha Běhání pro ženy, ktorá je od českej autorky Gabriely Gaudlovej. Je oveľa podrobnejšia a ponúka množstvo zaujímavých rád a tipov. Tým, že je zameraná na ženy, tak píše aj o behaní počas tehotenstva, dojčenia, počas menštruácie a nevynecháva ani ženy po päťdesiatke. Jedna kapitola je zameraná na plánovanie času a je to práve vec, s ktorou som sa stretla u veľa žien, ktoré majú deti. Chceli by športovať, ale nemajú na to čas, pretože keď prídu z práce, majú povinnosti doma. Je dobré toto zmýšľanie zmeniť. Je dobré dať pohybu vo svojom živote takú prioritu, akou je práca aj rodina. Je to niečo, čo robíme pre seba, ale tým, že nám to prináša relax a vyrovnanosť, tak to pomáha aj celkovej pohode v rodine. Zároveň si treba povedať, či je naozaj potrebné to oblečenie žehliť a nebolo by ho lepšie len poskladať a ušetrený čas využiť na šport alebo či by večeru počas ženinho behu nemal navariť partner, čo zas prispieva k lepšiemu rozloženiu síl v domácnosti. V každom prípade je táto kniha veľmi zaujímavo napísaná a naozaj má potenciál namotovovať človeka na to, aby ten beh aspoň vyskúšal.

Behani pro zeny

Ak máte záujem jednu z týchto kníh vyhrať, vyplňte tento formulár. Ak sa nechcete spoliehať na štastenu, knihy si môžete kúpiť tutu. Súťaž prebieha do 31.3.2016. Knihy do súťaže poskytlo vydavateľstvo Albatros Media.

Aktualizácia 3.4.2016: Knihy vyhrali emaily ba….ova.a@gmail.com a majka.ja….ova@gmail.com. Gratulujem, súťaže o knihy budú aj naďalej.

Zdroj obrázka: wikipedia.com

Teraz najčítanejšie

Veronika Pizano

Pracujem v oblasti marketingu, v súčasnosti vo vydavateľstve W Press, ktoré vydáva časopis .týždeň. Som členkou tímu MONO.sk.