Denník N

Predávaním lacných iPhonov Apple stratí svoju high-end pozíciu

CUPERTINO, CA - MARCH 21: Apple VP Greg Joswiak announces the new iPhone SE during an Apple special event at the Apple headquarters on March 21, 2016 in Cupertino, California. The company is expected to update its iPhone and iPad lines, and introduce new bands for the Apple Watch. Justin Sullivan/Getty Images/AFP
CUPERTINO, CA – MARCH 21: Apple VP Greg Joswiak announces the new iPhone SE during an Apple special event at the Apple headquarters on March 21, 2016 in Cupertino, California. The company is expected to update its iPhone and iPad lines, and introduce new bands for the Apple Watch. Justin Sullivan/Getty Images/AFP

Apple dnes predstavil lacný iPhone SE, v minulosti to bol lacný iPhone 5C, aby sa viac priblížil cenovo uvedomelým ľuďom. Je to dobrá stratégia?!

Apple dnes predstavil lacný iPhone SE, v minulosti to bol lacný iPhone 5C, aby sa viac priblížil cenovo uvedomelým ľuďom. Je to dobrá stratégia?!

Áno i nie.

Táto stratégia bude produkovať predaje, ale čo sa týka dlhodobého obdobia, poškodí to značku iPhonu.

Toto sa deje, keď sa nejaká kategória rozvíja. Apple bol priekopníkom novej kategórie nazývanej „dotykový smartphone“ s jeho značkou iPhone. Toto urobilo z iPhonu jeden z najúspešnejších produktov, ktoré boli kedy vytvorené. Dá sa povedať, že práve kvôli iPhonu sa z Apple stala najbohatšia spoločnosť na svete. Konkurencia vstúpila do boja, obzvlášť Samsung so svojou podkategóriou veľkých obrazoviek. V priebehu času sa dve značky (iPhone a Samsung) stali veľmi podobnými, ale zákazníci dnes stále preferujú iPhone.

Prečo?

Pretože, iPhone je lepšia značka. Nie lepší produkt.

Každá kategória sa v priebehu času rozdelí na dve kategórie. High-end a low-end. Každá značka, ktorá sa pokúša byť na oboch „koncoch“ zároveň, je predurčená trpieť.

Cadillac býval istý čas najpredávanejšie luxusné auto v USA. Neskôr sa snažil rozšíriť svoj trh predstavením lacnejších modelov. Z krátkodobého hľadiska to Cadillacu pomohlo v predajoch, ale z dlhodobého hľadiska, Cadillac dnes nie je považovaný byť v rovnakej kategórií, ako Lexus, BMW, Mercedes alebo Audi, bez ohľadu na to, aké kvalitné autá Cadillac vyrába.

Toto sa nestalo cez noc a rovnaká vec sa môže stať iPhonu. Predstavovaním lacnejších modelov, iPhone stratí svoju high-end pozíciu. Trh smartphonov je však starý iba 8 rokov. Je to ranná fáza vývoja tejto kategórie.

IBM bola prvá spoločnosť, ktorá predstavila 16 bitový osobný počítač. Niekoľko rokov malo IBM 50 % podiel na trhu osobných počítačov. Neskôr IBM začalo vyrábať všetko a pre každého. Ich podiel rapídne klesol na menej ako 10 %. Nakoniec, IBM jednu ich stratovú kategóriu predalo spoločnosti Lenovo.

Stane sa to isté Samsungu? Možno. Všetko záleží na tom, ako inteligentnou sa stane jeho konkurencia. Ak konkurencia vytvorí značky produktov, ktoré jedny budú v high-end kategórií a druhé v low-end kategórií, Samsung bude porazený.

Značka musí za niečím stáť v dnešnom extrémne konkurenčnom prostredí. Čo je to iPhone? Je to drahý high-end smartphone alebo lacný low-end smartphone? Značka nemôže byť úspešná na oboch koncoch.

Žiadna značka nemôže byť pre každého. Steve Jobs jedného dňa povedal, že existujú zákazníci, ktorých nechce. (Komentoval, prečo Apple nepredstaví netbook alebo lacný notebook.)

Motorola raz predstavila 1,400 dolárový prvý vyklápací mobil nazývaný StarTAC, ktorý sa takmer okamžite stal populárnym high-end mobilom. Všetky celebrity ho nosili. Neskôr chceli rozšíriť svoj trh a vytvorili lacnú verziu StarTACu, ktorá podkopala jeho high-end pozíciu. Dnes je Motorola len ďalšia mobilná značka bez akejkoľvek kategórie.

Mercedes bývala známa ako svetovo najpredávanejšia automobilová high-end značka. Dnes Mercedes opakovane predstavuje low-end modely, ktoré podkopávajú jeho high-end predsudky v ľudskej mysli. Dokonca dostávaním sa do nových kategórií, ako autobusy alebo kamióny, podkopáva svoju kategóriu prestížneho vozidla. Dnes je BMW najpredávanejšie luxusné vozidlo na svete.

Ak vás zaujímajú ďalšie články o brandingu, pridajte sa na fb stránku:
https://www.facebook.com/kozarbranding
.

Teraz najčítanejšie