Denník N

Paškova firmička – za dva roky mu zarobila cez 700-tisíc

Firma mala zisk na úrovni 80 % tržieb – každé vynaložené euro prinieslo 5 eur späť.

Mgr. Pavol Paška po odchode z parlamentu nebude trieť núdzu. Prejavil totiž fenomenálny cit pre investície. Eseročka KOMED, ktorú vlastní sám, je super efektívna a jej ročný zisk je 353 432 eur.

KOMED, s.r.o. patrí medzi menšie firmy. Uvádza, že vlani mala „priemerne jedného zamestnanca“ – ku koncu roka 2013 uviedla dvoch (asi ide o čiastočné úväzky). Firma nevypláca odmeny orgánom spoločnosti, takže jedným zo zamestnancov je zrejme konateľka firmy.
Osobné náklady (mzdy, sociálne odvody, gastrolístky a iné sociálne náklady) stáli Paškovu firmu vlani 34-tisíc €.

Podľa účtovnej závierky dokázala táto „firmička“  vlani  vyfakturovať cez 440-tisíc eur! Za čo, to si možno domýšľať… Firma však sama uvádza tieto aktivity: „Podnikateľské poradenstvo, organizačný, ekonomický a účtovný poradca, prípravné práce k realizácii stavieb, marketingové služby a prieskum trhu.“

440-tisíc je vzhľadom na mzdy obdivuhodná suma. Každé euro investované do zamestnanca prinieslo firme ďalších 12! Inými slovami – prácu zamestnancov dokázala Paškova firma predať za 13-násobok toho, čo za ňu zamestnancom zaplatila.

Pravdupovediac, tento uhol pohľadu nie je veľmi objektívny. Každá firma si do ceny práce, tovaru či služieb zahrnie aj iné výdavky – prevádzkové, marketingové, investičné …  Mnohokrát dokonca aj časť práce, ktorú predtým kúpila od inej firmy ako službu a predáva ju ďalej.

Výdavky KOMED tvorili ani nie 87-tisíc eur (vrátane 15-tisícových odpisov zo získaného majetku). Po ich uplatnení zisk pred zdanením tvorilo 353-tisíc eur. To je 80 % tržieb –  nedosiahnuteľný sen mnohých úspešných podnikateľov. Inými slovami – každé vynaložené euro prinieslo 5 eur späť…

Také niečo sa zvyčajne podarí len v prostredí, kde firma nemá konkurenciu, ktorá by s rovnakými výdavkami dokázala ponúknuť ten istý produkt napr. za trojnásobne nižšiu cenu a uspokojila sa s nižším, ale ešte stále veľmi slušným ziskom.

Samozrejme, možným vysvetlením je aj to, že napriek existujúcej konkurencii  chcú niektorí zákazníci (v tomto prípade zrejme firmy) platiť len konkrétnej spoločnosti, hoci je výrazne drahšia. Dôvodov môže byť viacero – od extrémne vysokej kvality práce až po menej lichotivé dôvody, o ktorých sa verejne radšej nediskutuje.

Pre korektnosť treba uviesť ešte jeden (ťažšie predstaviteľný) scenár – pre firmu KOMED môžu pracovať dobrovoľníci (zadarmo) a svojou prácou vytvárať hodnoty, ktoré firma dobre speňaží.

V každom prípade, Mgr. Pavol Paška má talent. Bez toho, aby osobne podnikal (poslancom to zákon zakazuje), jeho firmička s „priemerne jedným zamestnancom“ vyprodukovala za ostatné dva roky zisk 729-tisíc. Tieto peniaze firma zdaňuje, takže jediný majiteľ získal bez starostí legálne peniaze. Zatiaľ ich má vo firme ako v nejakej pokladničke, ale hocikedy si ich môže nechať vyplatiť cez dividendy.

Nejaký hiphoper z Piešťan by možno poznamenal: „Slušný vývar!“

Peter Kunder

Ak na tento článok chcete upozorniť čitateľov SME, môžete zaňho hlasovať na: vybrali.sme.sk.


Článok je súčasťou projektu „Verejní činitelia pod občianskym drobnohľadom“. Projekt bol podporený sumou 105 000 eur z Fondu pre mimovládne organizácie, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2009-2014. Správcom fondu je Nadácia otvorenej spoločnosti – Open Society Foundation. Cieľom projektu Verejní činitelia pod občianskym drobnohľadom je posilnenie aktívneho občianstva.
Tento blog vznikol aj vďaka podpore Nadácie ESET a Fondu pre transparentné Slovensko v Nadácii Pontis. Ďakujeme tiež všetkým individuálnym darcom, ktorí nás podporili prostredníctvom darcovského portálu Dobrá krajina alebo cez 2 % z daní.

Teraz najčítanejšie