Fyzikálna anomália pri Prešove

Televízne noviny na Markíze priniesli bombastickú reportáž. Padali slová záhada, šok, tajomstvo či fyzikálna anomália a prišlo aj na zbláznenú gravitáciu. V kritickej mysli sa objaví jediné slovo – blud. Ako ho odhaliť?

Keď sa ku mne na Facebooku dostala správa o gravitačnej anomálii pri Prešove, ani som ju neotvoril. Predsa len – o veľkých fyzikálnych objavoch sa dozvedám z iných zdrojov, než sú večerné správy. Napísal som aspoň stručný komentár: gravitačné pole ide určite dole, ale ľudia sa mýlia v tom, kde je hore. Dostal som rýchlu odpoveď: prišli geodeti a potvrdili, že autá idú naozaj do kopca. Moja odpoveď tak vraj neobstojí. Neostalo mi nič iné, len si reportáž pozrieť…

Video ukazuje, že hore kopcom sa hýbe oceľová guľa, voda a dokonca aj celé auto či autobus. Ponúkajú sa vraj takéto vysvetlenia:

• Gravitačná anomália,
  • porucha magnetického poľa,
  • „to sú také k…lamy očné“.

Po prezretí videa som rozmýšľal takto: fyzikálne centrá investujú miliardy eur aby vytvorili podmienky, pri ktorých sa experiment nebude správať presne podľa fyzikálnych zákonov (aby tieto zákony mohli upraviť). Podobných videí je neúrekom a vedci im nevenujú pozornosť. Niekedy narazím na názor, že fyzici ich prehliadajú úmyselne, lebo sú v rozpore s ich učením. Ručím vám za to, že objaviť niečo, čo je v rozpore so súčasnými predstavami o fungovaní vesmíru, je snom každého fyzika a zároveň najlepším spôsobom, ako sa zapísať do histórie. Každý by rád dokázal, že Einsteinova teória gravitácie je chybná. Ale nech robíme, čo sa dá, nedarí sa to. Tým, ako teória neustále odoláva pokusom o vyvrátenie, rastie jej dôveryhodnosť. Ak by sa dal Einsten poprieť za cenu lístka na východ Slovenska, niekto by to určite spravil. A tak som gravitačnú anomáliu vylúčil.

Druhou možnosťou je porucha magnetického pola (táto odpoveď je veľmi obľúbená pri rôznorodých anomáliách, magnety sú asi opradené mystikou). Neskôr vo videu sa to pomocou kompasu vylúči, no dalo sa to spraviť aj bez neho – hneď v úvode videa ide opačným smerom drevený kolík aj voda, takže magnetické pole nie je správnym vysvetlením (podobne ako pri mnohých ďalších záhadách a anomáliách).

Ostáva nám posledné vysvetlenie – očný klam. Keď vieme, že nám niekto klame, prestaneme mu veriť, no presvedčiť mozog, aby neveril očným klamom, je (takmer) nemožné. Vyvinul sa tak, aby informácie filtroval, dopĺňal a korigoval ešte pred tým, než o nich začneme aktívne rozmýšľať. Niektoré situácie ho tak dokážu ľahko oklamať. Ako ale zistíme, ktorým smerom je hore? Jednoducho sa poobzeráme okolo seba – kde je zem, ktorým smerom rastú stromy, stoja domy a podobne. Ale nie každá zem je rovná a nie všetky stromy sa týčia hore. Niekedy je tak smer hore trochu inde, ako si myslíme. Toto vysvetlenie vyzerá rozumne, no ako bolo vidno na vodováhe a neskôr to potvrdili aj geodeti, o optický klam nešlo.

Screen Shot 2016-04-02 at 20.11.13
Vodováha dokazuje, že auto ide naozaj hore do kopca.

Všetky možnosti sme vylúčili, no záhada ostáva. Ako je to možné? Buď sme správne vysvetlenie ešte nenašli, alebo sme ho chybnou úvahou vylúčili. Keďže mi nič ďalšie nenapadlo, znovu som sa vrátil k trom vylúčeným. Prvé dve súvisia s fyzikálnymi zákonmi, ktorým sa dá veriť, no v treťom prípade vystupuje ľudský faktor – čo ak sa pomýlili nielen geodeti, ale aj my pri pohľade na vodováhu? Pozrime sa na ňu ešte raz – bublinka ukazuje opačným smerom, ako ide auto. Ale počkať, však tak je to predsa vždy, nie? Vzduch je ľahší ako voda a tak ide hore a auto zas ide naopak, teda dole. Presne tak, ako má! Nachytal nás optický klam? Nie, ten zmiatol očitých svedkov. Nás naviedol na omyl spôsob, akým nám boli informácie odprezentované.

Koľkí sme sa nechali vodováhou oklamať? Pár nás určite bolo. Ako je to možné, keď normálne vieme, ktorým smerom idú bublinky vo vode? Často považujeme za pravdivé tvrdenie len preto, že znie rozumne. A toto je veľmi nebezpečné – mozog sa dá podobne ako pri očných klamoch veľmi ľahko oklamať. Rozmýšľanie je aktivita a lenivosť sa nám vie vypomstiť. Naznačili nám, čo si máme myslieť (že vodováha potvrdzuje anomáliu) a my sme to bez rozmyslu prijali. Myslím si, že podobnej chyby sa dopustili aj geodeti. Oči občas vidia to, čo vidieť chcú.

Skutočnosť, že ide len o očný klam, potvrdila druhá reportáž, ktorá má oproti pôvodnej len zlomok sledovanosti. Podobne mizivá býva čítanosť článkov, ktoré vyvracajú hoaxy – pravda nebýva tak sexi. Pravidlo Occamovej britvy hovorí, že ak je viacej vysvetlení, to najjednoduchšie asi bude to správne (pozor, nie vždy). V tomto prípade šlo o ľudskú chybu, no často môže ísť o úmysel. Ako sa nenechať oklamať? Najlepší nástroj je náš rozum (a Google). Treba ho aktívne zapájať, aby odlišoval veci, ktoré logicky nielen znejú, a ktoré aj skutočne logické sú.

Ak poznáte nejakú zaujímavú mystériu, anomáliu, či hoci aj zjavný blud, dajte mi o ňom vedieť v komentároch či e-mailom, ďakujem.

Poznámky pod čiarou:

1. Samozrejme, všetko sa dá zmagnetizovať, aj voda, no pri takom silnom poli by sa ľudom trhali náušnice z uší a autá by hore kopcom nešli, ale leteli.
  2. Reportáž je štyri roky stará, ale posledné dni sa začala šíriť Facebookom.
  3. Titulný obrázok je z fb.com/MysterySpot.Calif