Denník N

Zabudnite na lepšie školstvo

V tej chvíli, ako sa rozhodlo o novej vládnej koalícii, bolo jasné, že pod taktovkou Smeru nedôjde v najbližších rokoch k ničomu zásadnému pre skvalitnenie slovenského vzdelávacieho systému. V Európe platí: čím vyššia korupcia, tým nižšie investície do vzdelania. Prisúdenie postu ministra školstva Slovenskej národnej strane, preslávenej odbornosťou, vyvolávalo iba úškrny. Dankov rozhľad, jeho predstavy o správe vecí verejných charakterizuje aj nominácia na post ministra školstva.

Od počiatku bolo zrejmé, že Plavčan nemá predstavu o tom, ako pozitívne zmeniť fungovanie nášho vzdelávacieho sysétmu. O odborných predpokladoch si môzete utvoriť názor (ak ho už nemáte) z
rozhovoru Petra Plavčana
s Veronikou Folentovou a Jurajom Koníkom. Rozhovor prekonal aj tie najhoršie očakávania. Predpokladám, že málokomu sa to chcelo čítať. Tak dám pár perličiek.

Otázka:
„Hovoríte o najväčšej reforme školstva za posledných 25 rokov. Ako by po jej skončení mala vyzerať napríklad hodina dejepisu?“

Človek by očakával, že po najväčšej reforme sa budeme spoliehať na vzdelaných a slobodných učiteľov. Každý z nich bude najlepšie vedieť, akú tvár a obsah dať hodine v konkrétnej situácii. (Poriadna reforma nášho školstva by mala trvať desiatky rokov.)

Pán minister odpovedal, že si tú hoddinu predstavuje ako exkurziu. Prirodzene, nasledovala ďalšia otázka.
„Na exkurzie chodia deti už dnes, v čom by bol rozdiel?“

Nauveríte: „Chodia na exkurzie, ale neviem v akom rozsahu. Necháme to na odborníkov.“

Na otázku o ideálnej hodine matematiky odpovedal rovnako „necháme to na odborníkov…“, nasledovalo „ale máte na to názor“. Odpoveď hodná autora a režiséra najväčšej reformy za posledných 25 rokov: „Mám na to svoj názor, ale nechal by som to tak. Nebolo by dobré ovplyvňovať verejnosť mojimi osobnými názormi.“ Vyprázdnenosť.

Keď prišla reč na to, ako sa stalo, že SNS si ho vybrala: „Funkciu mi ponúkli ako odborníkovi, ktorý pozná rezort, pozná ľudí, a keďže pracuje tri desiatky rokov v rezorte, dokáže presadiť takúto zložitú reformu.“

Teraz príde jahôdka na torte. Na viaceré otázky odpovedal, že to je príliš konkrétna otázka. „Najprv musíme urobiť analýzu, ako to v školách vyzerá.“
Čo robil pán minister tie desaťrošia na ministerstve? Aká je produkcia stoviek zamestnancov ministerstva (stav k 1.12.2015: 577 zamestnancov). K tomu ešte jedna poznámka. Možno pán minister vie, že podrobnú analýzu urobil Peter Mederly pre Čaplovičovu správu, ktorou sa druhá Ficova vláda odmietla zaoberať.

Na záver iba toľko, ze Most a Sieť vstupom do tejto vlády preberajú istú mieru zodpovednosti aj za reformu vzdelávacieho systému.

Teraz najčítanejšie