Denník N

Poznáte „švédske číslo“?

Švédsko je jediná krajina na svete s vlastným telefónnym číslom.
Vytočíte +46 771 793 336 a spíkujete. O čom chcete. O Hamletovom hrade, mäsových guľkách, švédskom princovi, Pipi dlhej pančuche alebo len tak. O tom, ako ide život.

„Švédske číslo“ je aktuálna reklamná kampaň Swedish tourist associations, ktorá bola spustená 6. apríla.

Kampaň funguje tak, že po zavolaní na švédske číslo vás systém prepojí na náhodného Švéda, ktorý sa zapojil do kampane a je pripravený odpovedať na vaše otázky. Títo ambasádori neboli školení, ani nemajú žiadne predpísané odpovede. Aspoň tak hovoria zdroje.

A tak som aj ja dnes vytočila švédske číslo.
Priznám sa, trochu sa mi pri tom spotili ruky. Je to zvláštny pocit – volať neznámemu človeku len tak. Bola som zvedavá, koho mi algoritmus vyberie.

Prvý hovor sa nepodaril. Dovolala som sa nejakému Švédovi do odkazovky. Po pípnutí som ani nepípla a hovor som zrušila. Skúsila som šťastie znovu. Opäť záznamník, ktorý ma v angličtine poprosil, aby som bola trpezlivá, lebo príliš veľa ľudí práve telefonuje do Švédska. Neuveriteľné, aký má táto kampaň ohlas.

Ozýva sa ženský hlas. Tuším som zachytila meno Ema. „Hello, is there Sweden?“ začínam konverzáciu. „Here is Slovakia“.

„Hi there, Ema speaking.“ A klábosenie sa začalo.

Dozvedám sa, že Ema žije v južnom Švédsku na jednom z ostrovčekov. Vraj je tam nádherne, ale na názov sa ma prosím nepýtajte, znelo to ako „gloglo“. “ Ema má 32 rokov a vo voľnom čase jazdí na koni. Pýtam sa, či som Emin prvý hovor. Zasmiala sa. Vraj telefonovala už so šiestimi ľuďmi z USA a Číny, hoci je v systéme registrovaná len dva dni.

Pokračujem tým, že mám veľmi rada švédsky dizajn a z detstva Pipi dlhú pančuchu. Chytila sa. Jej najobľúbenejšia kapitola je, ako išla Pipi do školy. Zaujíma ma, prečo sa rozhodla zapojiť do Švédskeho čísla. Vraj je to zábava a môže si precvičiť angličtinu. Skúsila som vyzistiť, či pozná Slovensko, ale bola ticho. Ktovie, možno mi nerozumela. Vraj ju z Európy láka najmä Island, lebo ona je „ostrovný“ typ.

Počas rozhovoru Ema pila kávu a jedla škoricovú buchtu. Mala som pocit, akoby bývala len o dve ulice ďalej. Na záver som sa opýtala, čo plánuje robiť poobede. Vraj ide ku kamarátke postrážiť mačku. Pobavilo ma to.

S Emou sme sa rozprávali 7 minút 45 sekúnd. Bolo to príjemne strávených osem minút.

Môj telefonát mi len potvrdil, aký skvelý nápad „švédske číslo“ je.

Prvú hviezdičku dávam za autenticitu. Žiadna cenzúra. Žiadne prikrášlené slová a vyretušované obrázky. Jedným zo súčasných trendov marketingu je práve autenticita. Švédske číslo je ukážka budovania autentickej značky. Veď ako lepšie spoznáte krajinu, ako cez ľudí, ktorí v nej reálne žijú? Krajina je vám takto oveľa bližšia, ako cez cestovateľské príručky a oficiálne zdroje.

Druhá hviezdička je za odvahu. Krajiny (a nielen krajiny) väčšinou volia konzervatívne tradičné spôsoby marketingovej komunikácie. Vlastné číslo krajiny je úplne nový a nevyskúšaný spôsob a nedá sa ho mať úplne pod kontrolou.

Tretia hviezdička je za efektivitu. Nejde o žiadnu finančne nákladnú kampaň. Ambasádori sú dobrovoľníci, hovory pre volajúcich sú spoplatnené bežnými sadzbami.

A ešte jedna hviezdička za kreativitu. Každému, komu som spomenula švédske číslo, zasvietili oči a mal chuť zavolať si. Do dnešného dňa evidujú viac ako 100 000 telefonátov. Najviac z USA. Po tomto článku možno zaboduje aj Slovensko.

Vytočíte švédske číslo aj vy?

Teraz najčítanejšie

Alena Mazánová

Dávny fluktuant, teraz však najlepší lojálny pracovník, lebo z vlastnej firmy sa ťažko odchádza. A tak som verná branding a dizajn štúdiu už 15 rokov. A aby nebola nuda, tak objavujem. Veci, ktoré hýbu svetom a vlastné korene. Učím sa. Stále niečo. Chytiť rytmus na djembe alebo prejaviť emócie na divadelných doskách. Pýtať sa a odpovedať. Hľadám a konzultujem. Predovšetkým zmysluplné značky, o ktorých píšem na blogu https://cubestudio.sk/blog/