Vozíčkar či cyklista v Bratislave, sľúbime a urobíme tlačovku!
Mesto je podfinancované, to už vieme.
Bratislava dostala 15 miliónov euro od vlády SR pri príležitosti nášho predsedníctva EÚ.
Zaujíma vás aké zmysluplné, dlho odkladané a sľubované projekty sa za tieto peniaze zrealizovali či zrealizujú?
Možno by sa to stalo tak či tak.
Smutná správa dnes: „Na križovatke ulíc Podkolibská a Jaskový rad v bratislavskom Novom Meste v pondelok ráno po zrážke s nákladiakom zahynul neznámy cyklista. Nákladiak vliekol cyklistu niekoľko desiatok metrov. Nehoda sa stala krátko po štarte kampane Do práce na bicykli.“
4.2 2016 dostali poslanci mestského zastupiteľstva na rokovanie materiál, ktorý otvoril rozpočet mesta a v prehľadnej tabuľke navrhoval ako sa použije účelová dotácia hlavnému mestu pri príležitosti predsedníctva EÚ.
Mimochodom, podľa smerníc, je povinnosťou magistrátu materiály týkajúce sa rozpočtu, predložiť odborným komisiám. Navrhla som preto uznesenie, aby sa materiál vrátil do komisií, aby bolo možné reagovať na najvýznamnejšie požiadavky obyvateľov mesta: vyznačiť výraznou zelenou farbou cyklopruhy, použiť kvalitný materiál – tzv. tichý asfalt na zmiernenie hluku a vybudovať bezbariérové prechody.
Uznesenie, č. 381/2016, zo dňa 4. 2. 2016 ZÍSKALO PODPORU V ZASTUPITEĽSTVE. Čuduj sa svete, pán primátor ho však nepodpísal. A teda nenadobudlo platnosť.
Medzičasom sa občania na ne/budovanie bezbariérových prechodov sťažujú:
„Dobrý deň pán primátor,
V súvislosti s rekonštrukciou ciest a prislúchajúcich chodníkov aj bezbariérových prechodov cez križovatky ma prekvapilo nasledovne: mam telesne postihnutú dcéru na invalidnom voziku. V súčasnosti cestujem častejšie ako inokedy autobusom číslo 96 na zastávku Slovinska. Rožňavská cesta je veľmi rušná a v hroznom stave bol a po rekonštrukcii aj zostal prechod cez križovatku ! Včera, 20.4. som už po čerstvo zrekonštruovanej ceste, vrátané dotknutej križovatky očakávala, že bude cez prechod križovatkou konečne urobený aj bezbariérový prechod. NESTALO SA !!! Bol tam len asfaltom natretý povrch pre chodov, ale žiadna úprava do stavu bezbariérovosti. Upozorňujem, že takým nešikovným, neošetrovaným a ťažko prechádzajúcim prechodom s vozíkom na druhu stranu na zastávku Slovinska smerom do mesta som na takom rušnom mieste nevidela a ani neprechádzala !
Prosím pán primátor, ak si nájdete trocha voľnejšieho čašu, choďte sa tam pozrieť, ale si nezabudnite predstaviť, že prechádzate s invalidným vozíkom a prejdite celu križovatku až na druhu stranu, aby ste uvideli a predstavili si, aké je to náročné s vozíkom alebo aj s kočíkom !!! Ďakujem pán primátor za pochopenie a dúfam, že zabezpečíte nápravu daného stavu ešte pokiaľ je tam strojové vybavenie.
Odpoveď mesta znela približne v zmysle, že „ riešenie bezbariérových úprav je časovo náročné a vyžaduje si spracovanie dokumentácie…“
Preto bezbariérové úpravy nemôžu byť realizované, milá Bratislavčanka. Primátor ukázal obyvateľom Bratislavy prostredník. Primátor nepodpísal uznesenie
- hoci vie , že stavebné úrady od každého stavebníka vyžadujú budovanie bezbariérových komunikácií
- hoci vie, že projektovanie takýchto úprav nie je pre mesto prekážkou – keďže tieto projekty existujú
- hoci vie, že skutočnosť, že sa tieto stavebné úpravy nerobia, vracia mesto o desaťročia späť
- hoci vie, že terajšie úpravy zabetónujú vybrané cesty a opäť nebudú bezbariérové dlhé roky
(Pre úplnosť: budú sa realizovať 4, slovom štyri úseky cyklotrás, ktoré pripravilo – pozor!! – nie mesto ale ľudia z Cyklokoalície po nociach a vo voľnom čase a darovali ich mestu, dúfajúc, že sa podarí aspoň niečo. Na vlastné riziko. Následne k tomu mal pán primátor tlačovku, ako a kde „urobíme cyklotrasy“….)
Ano, tragédia sa mohla stať, aj keby pruhy pre cyklodopravu na Podkolibskej, boli vyznačené.
Náš pán primátor vo svojom volebnom programe však okrem iného sľúbil:
zrýchliť budovanie cyklotrás – vybudovať bezpečné a priame radiály z mestských častí, posilniť pozíciu Hlavného dopravného inžiniera o kompetentný tím, zabezpečiť efektívnu údržbu a opravu komunikácií a presadiť systémové riešenie údržby jednotlivých kategórií ciest na území Bratislavy, prísnejšie kontrolovať a koordinovať rozkopávky a údržbové práce.