Denník N

Prehliadané hudobné albumy roku 2015, ktoré si zaslúžia pozornosť: Gabi, Empress of, U. S. Girls

Gabi ako nadpozemská hra hlasu a sláčikov, španielska drzosť Empress of, archaická súčasnosť U.S Girls.

Gabi

Foto: Pitchfork.com
Foto: Pitchfork.com

Sympathy

4.9 / 5.0

Gabi vytvára atmosférickú hudbu syntézou sláčikov, moduláciou éterického hlasu a využívaním syntetických zvukov. Môžme ju pripodobniť vynikajúcej Julianne Barwick, no s piesňami pracuje inak. Hlavnú myšlienku vkladá do asketických textov piesní, zatiaľ čo Barwick sa zameriava skôr na hru hlasu.

Gabi sa v piesňach zameriava na témy nedosiahnuteľné, nadpozemské. Album otvára výborný track ”Koo Koo”, v ktorom opakovane spieva: In the fa-a-a-a-a-a-a-a-all I want you.” Jednoduchý text so silnou výpoveďou doprevádzajú prírodné nástroje a viachlasné, vynikajúco zakomponované popevky Gabi.

”Da void” je smutnou baladou o nechápaní zmyslu istých skutočností sveta poprepletanými s nedosiahnuteľnosťou istého vzťahu. ”Love song” je jednou zo slabších experimentálnych piesní na albume. Môžme hádať, či text bol písaný v stave extázy, vplyv moderny je textovo nesporný. Vynikajúca je existenciálna “Mud”, ktorá sa zaoberá človekom, jeho životom v danom svete, Gabi spieva: Maybe we are mud / Sliding away.” Nasleduje katarziu navodzujúca, 9-minútová hra sláčikov, boj o človeka na pozadí jemného hlásku Gabi. Rozhodne najlepšia pieseň albumu. ”Falling”  sa dostáva do jadra syntetických bítov a spája klasické s moderným v ukážkovom vyvrcholení. ”Hymn” priam praská vo svojej nápaditosti. Gabi svoj hlas posúva na hranicu únosnosti, čo znásobuje efekt očakávania, vyvrcholenia prichádzajúceho so slovami: ”Hallelujah”.

Gabi, spievaš o nechápaní nadpozemskosti, no práve si ju dosiahla.


Empress of

Foto: Pitchfork.com
Foto: Pitchfork.com

Me

4.5 / 5.0

Empress of, Američanka so španielskymi koreňmi vydala svoj prvý album Me, v ktorom kašle na celosvetové či hlboké témy a spieva jednoducho o sebe. Niektorí si povrchne povedia, aký to narcizmus v tejto dobe! No vskutku, nespieva väčšina hudobníkov o láske..? Empress of tvorí dokonale namixovaný popík opradený elektronikou, s textami priamočiarymi, drzými, mierne feministickými.

Začína nevinne, na úvodnú melódiu sa pomaličky vrstvia bíty a tvoriace pieseň ”Everything I do”. Pojednáva o identite Empress of, o jej neschopnosti existovať bez pertnera: ”Should I be afraid? Everything I do is because of you / Everything I do is because of you / Am I standing still? / I can feel my feet moving without me.” Nasleduje skladba ”Water water”, s odtieňom elektroniky a občasným zvukom zurčiacej kvapaliny. ”Standard“ je drsnou piesňou reflektujúcou vzájomnú (ne)závislosť vzťahu: ”I’ve been living below the standard / While you struggle being home and bored / Am I an addict or am I a reject? / You always keep me coming back for more.” Hlavný track albumu ”How do you do it” pracuje s otázkou ”Ako funguje príťažlivosť? ”.

Album uzatvára track ”Icon”, ktorý Empress of vytvorila presne v stave, v akom je napísaná. Sedela na posteli o tretej ráno, nikto sa nezaujímal čo robila posledné roky, keď pracovala na albume. Pieseň zobrazuje pocity osamelosti a túžbe po vzťahu: ”The first line of the night cuts the deepest / Then I’m struggling to keep my secrets / As we order the drink that’s the cheapest / If I lend you my kiss, please don’t keep it. ”

Empress of vytvorila debut, ktorý si zaslúži poklonu. Alebo aspoň uznanie na poli popovej hudby. Veď i tá je z veľkej časti drzá a kontroverzná, nie..?


U.S. Girls

Foto: Pitchfork.com
Foto: Pitchfork.com

Half free

4.7 / 5.0

Album Half free dýcha zachovalou atmosférou vrcholových čias subpopu, navracia mu zabudnutú slávu a poodhaľuje dávno zabudnuté témy 19. storočia.

Half free otvára pieseň „Sororal feelings“, pripomínajúca časy Jane Austenovej, ktorej romantické diela sa odohrávali v malebnom mestečku Bath. V skladbe sa jedna zo sestier nevedomky zaplietla s mužom, po ktorom túžili i jej sestry. No riešenie hlavnej hrdinky je antiaustenovsky radikálne. U.S. Girls v ňom naschvál používajú dvojzmyselnosť pojmov: “And now I’m gonna hang myself / Hang myself from my family tree.”

Pieseň “Damn that valley” rozvíja tému ešte temnejšiu, tému vojny a verbovania mladých mužov do armády. Dievča prišlo o svojho milovaného a snaží sa so zúfalstvom vyrovnať: “I never got to say goodbye / I never thought he was telling me a lie / When he promised me, yeah, he promised me he’d come back alive / Where is my man?“

No príbeh pokračuje ďalej. V piesni “Telephone play No.1“, ktorá je obyčajným telefonickým hovorom, volá dievča kamarátke a zhovára sa s ňou, opisuje ako objavila vlastné nahé fotky, ktoré jej poslal otec. Téma pokračuje ďalej, rozvíja sa a završuje ju strach o to, čím sa v dospelosti ľudia stanú. Odklon od tém minulých k súčasným poskytuje silný track “New age thriller“. Zaoberá sa človekom v spoločnosti, ktorá ho oberá o jeho vlastnú identitu, manipuluje ho: “(Don’t believe a word they say) / (What–what they say) / And when the breakdown comes / (Don’t believe a word they say) /Then you’ll hear what I said.“

“Red comes in many shades“ opäť zachádza do rannej vzťahovej sentimentality. V piesňach čias minulých sa nesie i posledná pieseň “Woman’s work“ hovoriaca o úlohe ženy v spoločnosti a dôsledkom, ktoré vyplynú z jej rozhodnutia vzpriečiť sa zaužívanej role v domácnosti: “But, Cindy, you know you’ve lost it / You lost it in the synthesis / You found a way down / And now your work is never done / You signed up for it.”

Half free je jedinečný minuloročný počin, ktorý sa nápadne odlišuje od väčšiny súčasnej hudby. No jeho inakosť nie je nútená, skôr prirodzená, sršiaca pozoruhodnou kvalitou.

Foto: Flickr.com

Teraz najčítanejšie