Deti sa učia iba od učiteľov, ktorých majú rady
Túto myšlienku som počul od výnimočnej učiteľky. Jej meno je Rita Pierson a jej TED talk mi dodal sebavedomie učiť vždy tak, aby boli dobré vzťahy s deťmi na prvom mieste.
Dnes bol zaujímavý deň – deti sa fotili spolu s ich triednymi učiteľmi. Milá udalosť, pamiatka na to, ako sa postupne menia na mladých dospelých. Zažil som to ako žiak, študent a už druhý rok to zažívam aj ako učiteľ. Dnešné fotenie ale bolo výnimočné – nie som totiž triednym učiteľom, no napriek tomu ma deti prizvali na svoju fotku.
Pre nich samozrejmá vec, pre mňa veľká pocta. Vyjadrenie toho, že radi so mnou trávia čas, že chcú mať na mňa pamiatku. Táto skúsenosť je pre mňa jedna z najkrajších a najdôležitejších – dáva mi totiž spätnú väzbu o tom, či mi moja snaha o dobré vzťahy vyšla.
Priznám sa, nie vždy to je ľahké. Deti sú rôzne, majú svoje nálady, ale aj problémy, ktoré si so sebou nesú do školy. Niekedy je veľmi ťažké udržiavať si stále úsmev na tvári, pýtať sa ako sa deti majú – obzvlášť keď ja sám som unavený alebo sa cítim zle.
Napriek tomu, denne mi dokazujú, že to má význam. A nie je to len o dnešnom fotení. Je to o ich prístupe – je to o tom, že zrazu škola nie je miestom, kde sú nasilu alebo nerady. Ak je učiteľ pre deti šampiónom (ako hovorí Rita Pierson), zrazu je všetko možné. Žiaci majú vôľu makať na svojej angličtine vo voľnom čase. Aplikáciu duolingo.com by ale nepoužívali, keby som im stále neopakoval, ako veľmi im to môže do života pomôcť. A neukázal im to vlastným príkladom. Dnes mi dve dievčatá povedali, že ony už prešli celý kurz angličtiny.

Kľúčom k získaniu si priazne študentov je vytrvalosť – nevzdávať sa, napriek tomu, že výsledky nevidím v prvý deň, po týždni, po mesiaci ba ani po pol roku. Keď ale vydržím sa o nich zaujímať, namiesto kritizovania chýb oceňujem ich prednosti, trpezlivo vysvetľujem veci stále dokola, nekričím, a vystupujem férovo, tak zmena nastane. Keď som prišiel medzi tieto deti prvý krát, mal som len jednoduchý návrh – vzájomný rešpekt. Ak budú oni rešpektovať to, že sa im snažím odovzdať čo najviac, na oplátku budem rešpektovať ja ich a budem sa ich snažiť učiť veci ktoré majú zmysel.
A zafungovalo to – inak by sme nevymysleli spoločne chodbovú maľovačku. V škole máme tak trochu pusté steny. Vymysleli sme, že by sme ich s deťmi vymaľovali. Vďaka ich odhodlaniu sme vyzbierali viac ako 1000€ na tento projekt. Maľovať budeme v piatok celý deň a v sobotu. Kým iné deti si budú užívať víkend, moji žiaci sa rozhodli zmeniť svoje školské prostredie k lepšiemu.
Pretože keď majú deti radi učiteľa, zrazu ich všetko baví – aj angličtina, aj čítanie kníh s náročnou tematikou (Malala Yousafzai: Volám sa Malala, Viktor Frankl: Hľadanie zmyslu života, Janette Motlová: Cigánka), aj zmena prostredia v škole.

My učitelia sa nesmieme báť ukázať deťom, že nám na nich záleží. Inak sa od nás nikdy nič nenaučia a v škole si to len odsedia.